Tijdig richting aangeven doe je bijvoorbeeld op wegen binnen de bebouwde kom op circa 100 meter voordat je wilt afslaan en op wegen buiten de bebouwde kom op circa 200 meter als je wilt afslaan. Bij het rijden op een autoweg of autosnelweg geef je tijdig richting aan op circa 300 meter voordat je gaat uitvoegen.
binnen de bebouwde kom moet je 200 m van tevoren richting aangeven. Voor het uitvoegen op autowegen of autosnelwegen geven we 300 meter van tevoren richting aan.
Zoek de hendel aan de linkerkant van het stuur.
Als die omhoog of omlaag wordt bewogen, gaat er aan de linker- respectievelijk rechterkant van je auto een licht knipperen. De richtingaanwijzer maakt geen geluid en het licht niet knipperen, tenzij de motor draait.
Het is verplicht om je knipperlicht te gebruiken als je: wegrijdt. een ander voertuig inhaalt. een doorgaande rijbaan oprijdt of verlaat.
Nee, bestuurders zijn nog altijd verplicht richting aan te geven met een richtingaanwijzer of met hun arm. Uit de wet volgt dat bestuurders alvorens af te slaan een teken moeten geven met richtingaanwijzer of met hun arm.
Geen richting aangeven: 100 euro. Onnodig links rijden op een autoweg of snelweg: 220 euro.
Wanneer je een motorvoertuig inhaalt moet je richting aangeven. Indien je bij het inhalen van rijstrook moet wisselen moet je ook richting aangeven. En wanneer je een belangrijke zijdelingse beweging maakt moet je richting aangeven.
Knipperlicht knippert snel. De oorzaken kunnen zijn: kapotte zekering, kapotte lampjes, kapot clignoteur-relais, draadbreuk, verschillende lampjes gebruikt, aansluiting van caravan of aanhanger is kapot en nog meer problemen kunnen de oorzaak zijn. Dit zijn de redenen waarom een knipperlicht te snel kan knipperen.
Deze volgorde is bij het rechts afslaan: voor, binnenspiegel, rechter buitenspiegel, en over de rechterschouder. Vervolgens ga je richting aangeven naar rechts. Als het mogelijk, en wenselijk is, ga je vervolgens voorsorteren naar rechts. Let er bij het voorsorteren op dat je geen andere weggebruikers 'blokkeert'.
Maar voordat je dat doet, bepaal je eerst waar je wilt invoegen. Kijk in de binnenspiegel, linkerbuitenspiegel en links opzij – niet achterom! Wees bedacht op haastige bestuurders die achter je al met invoegen zijn begonnen (dode hoek). Is de weg vrij, geef dan richting aan en ga in een vloeiende beweging de weg op.
Het principe is duidelijk: volgens de Wegcode ben je verplicht je richtingaanwijzers te gebruiken (kortweg: pinken) wanneer je van richting verandert. Opvallend: je hoeft niet te pinken, je mag een richtingverandering ook aangeven met de arm.
Wat is een zijdelingse verplaatsing? In principe alles waarvoor je van je rechtdoor gaande route afwijkt om daarna weer terug te sturen naar die doorgaande route. Bijvoorbeeld uitwijken voor een geparkeerde auto, fietser, vuilnisbak enz.
Wil je een bocht maken of wisselen van rijbaan? Gebruik dan je richtingaanwijzers om met een knipperlicht naar links of rechts aan te geven welke kant je op gaat. Deze zitten aan de linkerkant van het stuur en kun je met je duim besturen.
Bij een rotonde vervolgt u uw weg en bent u alleen als u de rotonde verlaat verplicht rechts richting aan te geven. Er zijn ook automobilisten die bij het oprijden van een rotonde richting aangeven naar links. Dat is géén wettelijke eis, maar het maakt wel duidelijk wat de bestuurder van plan is.
Richting aangeven bij het oprijden van een rotonde
Op dezelfde manier als bij kruisingen. Dus naar rechts (richtingaanwijzer naar rechts), rechtdoor (richtingaanwijzer uit) of naar 'links' en dus driekwart (richtingaanwijzer naar links).
In Nederland hoeft u geen gevarendriehoek in de auto te hebben. Wel moet u naderende bestuurders op tijd waarschuwen als u een obstakel vormt met uw stilstaande auto. Dit kunt u doen met een gevarendriehoek of met knipperende waarschuwingslichten.
Wat moet je doen als je niet kunt invoegen? Op het einde van de invoegstrook stoppen, en wachten totdat je ertussen kan. NIET over de vluchtstrook doorrijden.
Rechts afslaan: eerst in de binnenspiegel, dan voor de auto, daarna in de rechter buitenspiegel en in de dode hoek* (deze zit aan de rechterkant in het achterste zijraam. Denk er om dat je niet te veel met je lichaam draait om positieverandering te voorkomen).
Als een bestuurder van rijstrook wisselt tijdens het ritsen moet een bestuurder voorrang verlenen. Als beide bestuurders van rijbaan wisselen bij het ritsen moeten beide bestuurders voorrang verlenen. Daarnaast kan van belang zijn met welke snelheid en met welke afstand een bestuurder invoegt.
Een originele knipper kost rond de 50 euro. Kan van leverancier tot leverancier een paar euro schelen. Die goedkopere knippers zullen geen originele onderdelen zijn.
Een knipperlichtrelais wordt ook wel een richtingaanwijzer relais genoemd. Het is een traditioneel auto-onderdeel wat de signalering van de richtingaanwijzers regelt.
Via de stengel aan het stuur ontvangt deze UCH bijvoorbeeld het signaal knipperlicht links, knipperlicht rechts of alarmlichten. Al naar gelang de input stuurt de UCH de betreffende knipperlichten links of rechts rechtstreeks aan of allebei in het geval van de alarmlichten. Het "relais" zit dus in de UCH.
Mag men nou wel of niet inhalen in een bocht of voor een bocht? Het is niet verboden om in een bocht in te halen maar meestal is dat niet verstandig. Het is wel verboden om in te halen voor een gevaarlijke bocht omdat je geen gevaarlijke situatie mag veroorzaken.
Er zijn geen minimale of maximale lengtes voor. Er zijn tegenwoordig speciale auto s voor korte of lange mensen zodat die kunnen rijden. Dus de auto is aangepast.
Inhalen verboden
Inhalen is verboden in de volgende situaties: Het is verboden om een voertuig vlak vóór of op een voetgangersoversteekplaats in te halen. Inhalen is niet toegestaan op plaatsen waar gevaar of hinder kan ontstaan. Het is verboden om een voertuig in te halen vlak vóór of op een kruispunt.