Deze accu's kunnen vaak tot ongeveer 75% ontladen worden. Dat betekent dat in de praktijk er alsnog 25% verloren gaat. Lithium accu's kan je tot meer dan 95% ontladen. Daarnaast hoef je met de lithium accu's van Rebelcell, in tegenstelling tot loodaccu's, ook niet bang te zijn om ze te diep te ontladen.
Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, Een Semi Tractie accu mag tot 50% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag maximaal tot 80% ontladen worden. Met dit lijstje en een voltmeter kunt u nagaan hoe diep uw accu ontladen is.
Zijn deze batterijen gevaarlijk? Bij normaal gebruik niet! Dus u hoeft zich niet meteen zorgen te maken. Maar ze kunnen brandgevaar opleveren als ze overladen worden, er kortsluiting ontstaat, ze vallen of als ze met water in aanraking komen.
TIP 2: Oudere eenvoudigere modellen accu's moeten op tijd handmatig ontkoppeld worden om te stoppen met laden. Overladen kan de levensduur van uw accu nadelig beïnvloeden.
De accu kan bijvoorbeeld tweemaal voor 50% gebruikt en weer opgeladen worden, maar ook viermaal voor 25% gebruikt en weer opgeladen worden voor je één laadcyclus verbruikt hebt. De levensduur van de accu wordt dus niet bepaald door hoe vaak je een accu oplaadt, dit kun je ongelimiteerd doen.
een moderne accu raakt sneller uitgeput wanneer we die volledig opladen en ontladen; ook stijgt de mechanische en thermische belasting wanneer de resterende capaciteit beneden de 30 procent daalt; en bij het opladen wanneer men de 70 procent overschrijdt.
Zeer waarschijnlijk is er dan diepontlading ontstaan. Bij diepontlading is de accu niet meer op te laden en kunt u deze helaas weggooien. Elke accu of batterij heeft last van zelfontlading, de ene soort iets meer dan de andere. Bij zelfontlading loopt de accu of batterij langzaam leeg, het voltage zakt weg.
Elke accu die wij leveren is volledig geladen en kan dus direct gebruikt worden. Je kunt de nieuwe accu ter controle altijd even opladen via een acculader. Ook de accu's waarbij het accuzuur los wordt geleverd zijn al geladen. Dit noemen we 'droog geladen'.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.
Geen lange oplaadtijd voor lithium-ion-accu's
Laad een nieuwe accu voor het eerste gebruik op tot 80-100%. Een li-ion-accu opladen duurt een half uur tot vierenhalf uur, afhankelijk van het type accu.
Je hebt de acculader nodig voor de soort lithium accu die je wilt opladen (Lithium-ion of LiFePo4). Er zijn ook acculaders die beide soorten lithium kunnen opladen. Let bij de aanschaf van een acculader dus goed op wat voor soort lithium accu je hebt en wat voor soort acculader je hiervoor kunt gebruiken.
Bij verkeerd gebruik kan een lithium-ionbatterij spontaan ontbranden of zelfs ontploffen. Bijvoorbeeld door blootstelling aan hitte of contact met water. Maar ook door het gebruik van niet-originele laders, het overladen van de batterij of door beschadigingen.
Bij een lopende motor zou de spanning gemeten over de plus en de min klemmen van de accu tussen de 13,8 en 14,4 Volt moeten zijn. Wijken deze waarden erg af, dan duidt dat eerder op problemen met de dynamo dan op problemen met de accu. Een volle accu zal een spanning hebben van 12,7 Volt.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
Technisch mankement: Uiteraard kan de accu ook leeg raken door een technisch mankement. Een veelvoorkomend euvel is het niet automatisch bijladen van de laadspanning, ook wel lekstroom of lekspanning genoemd. Normaliter ligt de laadspanning tussen de 13,8 en 14,1 Volt.
Bij ontladen tot maximaal 30% gaat een AGM accu ongeveer 1500 laadcycli, een gel accu ongeveer 1800 laadcycli en een lithium accu wel 25.000 laadcycli. Een lithium accu heeft dus veruit de langste levensduur.
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Direct na aankoop: In principe kunt u alle bij ons aangekochte accu's direct gebruiken. Wij adviseren echter om de nieuwe accu eerst nogmaals volledig te laden voordat hij in gebruik genomen wordt. Enige uitzondering zijn de motoraccu's, deze moeten eventueel nog eerst zelf gevuld worden.
De accu is daarna weer goed bruikbaar. Uiteraard is er nooit 100% garantie en de batterij zal nooit volledig herstellen tot aan de fabriekswaarden. Maar, kortom, een lege natte accu is normaliter goed te repareren.
Een diepte ontlading is wanneer een accu onder een bepaalde spanning komt en hierdoor niet meer opgeladen wordt door de standaard lader.
De laadspanning voor een 12V accu ligt ongeveer tussen de 13,6 en 14,8 Volt. Is de spanning tijdens het laden te hoog of te laag dan kan dit ervoor zorgen dat de accu niet of niet goed oplaadt.
De voordelen van een lithium-ion zijn meestal hun hoge vermogensdichtheid, het ontbreken van het zogenaamde geheugeneffect (wanneer batterijen na verloop van tijd moeilijker op te laden worden) en hun aanzienlijk lagere kosten dan lithium-polymeer.
Bij het opladen van de accucellen bewegen de niet-geïoniseerde lithium-atomen zich van de positieve elektrode door de separator terug naar de negatieve elektrode.
Voor AGM accu's wordt aanbevolen deze niet verder dan 50% van hun capaciteit te ontladen, bij open loodzuur accu's is dit slechts 20-30%, dieper ontladen zal de levensduur drastisch verkorten.