"Bij deze nieuwe service ben je niet alleen beschermd als je pakket niet is verstuurd door de verkoper, maar ook wanneer het product beschadigd aankomt of de inhoud van het pakket anders is dan afgesproken met de verkoper", aldus Marktplaats. Het is nog niet bekend hoe Marktplaats die details gaat controleren.
Nep-sms'jes bij Gelijk Oversteken Service (GOS)
In plaats van te betalen, stuurt de koper een nep-sms naar de verkoper, die echt van Marktplaats afkomstig lijkt (zogenoemde spoofing). In de sms wordt bevestigd dat de betaling naar de GOS gedaan is. Ga als verkoper niet op deze sms af.
Online handelsplatform Marktplaats is per direct gestopt met de Gelijk Oversteken-functie. Deze functie was bedoeld om consumenten meer veiligheidsgaranties te bieden, omdat verkopers hun geld pas krijgen als de koper het bestelde object heeft ontvangen. Een alternatieve functie is in ontwikkeling.
Wie iets koopt op Marktplaats, maakt het bedrag over via Kopersbescherming. Het bedrijf Online Payment Platform houdt dat geld dan vast, tot een week na betaling. Als er geen klachten zijn of überhaupt geen reactie van de koper, wordt het geld op de achtste dag na verzending overgemaakt naar de verkoper.
Bij Gelijk Oversteken maakt de koper geld over naar een tussenpartij. Die houdt het geld vast totdat is bevestigd dat de bestelling is afgeleverd. De verkoper krijgt op dat moment het geld. Om van de dienst gebruik te kunnen maken, moest worden bijbetaald.
Gelijk oversteken is eigenlijk hetzelfde als een betaalverzoek en kost ook 40 cent, maar daarbij wordt het geld niet na een dag overgemaakt bij de verkoper. Het wordt pas overgemaakt als het pakketje is afgeleverd bij de koper.
Verkoop je via Marktplaats.nl, dan kun je kiezen voor de veilige betaalmethoden 'Betaalverzoeken met iDEAL' en 'Gelijk Oversteken Service'. Dan hoef je niet bang te zijn dat je je betaling niet ontvangt of vals geld krijgt. Lees meer over veilig handelen op Marktplaats*.
Voor het gebruik van de Gelijk Oversteken service betaalt de koper 2% over het overeengekomen aankoopbedrag. Zowel koper als verkoper ontvangen meteen een bevestiging van de betaling in de Marktplaats-app op hun eigen telefoon. Met die zekerheid kan de verkoper meteen verzenden.
"Bij deze nieuwe service ben je niet alleen beschermd als je pakket niet is verstuurd door de verkoper, maar ook wanneer het product beschadigd aankomt of de inhoud van het pakket anders is dan afgesproken met de verkoper", aldus Marktplaats. Het is nog niet bekend hoe Marktplaats die details gaat controleren.
Bij Tikkiefraude vraagt iemand je tijdens een online aankoop om via betaaldienst Tikkie een klein bedrag over te maken. Zogenaamd bedoeld om je bankgegevens te controleren. Dit is echter een oplichter die via een nepwebsite aan je bank-inloggegevens probeert te komen.
Denkt u dat u bent opgelicht? Doe dan online aangifte bij de politie op het meldpunt Internetoplichting. Let op! Maak niet zomaar gebruik van een betaalverzoek bij een betaling aan een andere consument die u niet kent en niet fysiek ontmoet.
Krijg ik mijn geld terug bij oplichting? Heb je voor een product betaald maar niet ontvangen? Wij kunnen er helaas niet voor zorgen dat je het geld dan terugkrijgt. Ook spelen wij geen rol in schadebemiddeling tussen kopers en verkopers.
Het bedrag staat de eerstvolgende werkdag uiterlijk om 18.00 uur op je rekening. Betaling in het weekend of op feestdagen? Dan kan dit iets langer duren. Uitbetalingen vinden namelijk alleen op werkdagen plaats.
Log in op Mijn Marktplaats. Ga naar Mijn Profiel. Klik onder Met één klik betalen op Meer informatie. Klik op Machtiging intrekken en bevestig de intrekking van je machtiging.
Geef bij het plaatsen van je advertentie aan dat je Kopersbescherming aanbiedt en de leveringsoptie Verzenden. Stuur via Berichten een Betaalverzoek naar de koper. Selecteer hierbij de optie Verzenden met Kopersbescherming, zodat de koper de optie krijgt om dit af te sluiten.
Controleer of de betaling mogelijk is via Betaalverzoeken met iDEAL via Marktplaats of Kopersbescherming. Bewaar altijd een kopie van de advertentie en de foto's. Ook raden we aan om gegevens als het e-mailadres, telefoonnummer en bankrekeningnummer van de verkoper te bewaren.
Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt via iDEAL. Mensen ronden de betaling dus altijd af via de eigen bank. Daardoor is een Tikkie een heel veilige betaalmethode.
Per transactie wordt hiervoor een bedrag van € 0,40 in rekening gebracht. De koper betaalt standaard deze servicekosten. Wil je dit niet, dan kun je als verkoper de servicekosten van het afgesproken bedrag afhalen.
Het betalen van 1 cent in het aanvraagproces van een abonnement is ter verificatie van uw identiteit. Dit is helaas nodig om fraude zoveel mogelijk te beperken. Fraudeurs hebben als hoofddoel om een nieuw abonnement of nieuwe mobiele telefoon te verkrijgen, zonder de provider hier ooit voor te betalen.
Wat gebeurt er met mijn aangifte van internetoplichting? Na tien weken krijgt u een e-mail waarin de politie aangeeft of er op dat moment al een onderzoek is gestart. Is dit niet het geval, dan krijgt u hiervan in elk geval na zes maanden een slotbericht.
Geef de verkoper voldoende tijd om te reageren. Krijg je geen reactie, probeer het dan nog eens. Blijft een reactie uit, overweeg dan om je bod te verwijderen. Houd er rekening mee dat een product inmiddels verkocht kan zijn en de verkoper daarom niet meer reageert.
Een bekende truc is dat de zogenaamde koper wil weten of u wel te vertrouwen bent. Hij of zij beweert namelijk een nare ervaring te hebben gehad met online aankopen. Om zeker te weten wie u bent, vraagt de 'koper' u een (paar) cent over te maken. Bij de overschrijving wordt namelijk ook uw volledige naam zichtbaar.