En een vrijwel gelijk aantal vertrekt ook weer. Dat betekent dat er dagelijks 1.492 vliegtuigen onze start- en landingsbanen passeren. De kleine vliegtuigen komen het meest voor. Zo staan per dag 148 keer een Airbus A320 aan de gate, gevolg door de Boeing 737 (96) en de Embraer 190 (96).
Toen was het aantal vluchten per dag ongeveer 67% lager dan in dezelfde periode in 2019. Vanaf mei 2021 neemt het gemiddelde aantal vluchten per dag toe tot 1.080 in de periode vanaf augustus 2021. Dit is nog altijd flink lager (ongeveer 28%) dan de 1.500 bewegingen in dezelfde periode van gebruiksjaar 2019.
Als je ook de privévliegtuigen, het vrachtvervoer, helikopters en overheidsvluchten in rekening brengt, vinden er wereldwijd gemiddeld zo'n 230.000 vluchten per dag plaats. Ook dat record werd onlangs scherper gesteld, toen er vorige vrijdag 253.474 vluchten werden geregistreerd.
Elke dag passeren er zo'n 1.370 vliegtuigen onze start- en landingsbanen.
Ongeveer 600 vluchten per dag
In totaal vertrekken deze dagen gemiddeld zo'n 1305 vluchten per dag, blijkt uit data van Schiphol. Omgerekend betekent de maatregel van KLM dus ongeveer 4 procent minder vluchten.
Verder valt op dat het aantal vluchten per jaar afneemt naarmate we ouder worden. Twintigers vliegen gemiddeld 1,10 keer per jaar, zeventigplussers 0,43 keer.
Transavia vliegt meer dan 10 keer per dag vanaf de grootste luchthaven van Nederland: Amsterdam Schiphol. De luchthaven is gemakkelijk te bereiken per auto, trein en bus. Weet je al waar we je naartoe mogen brengen? Wij vliegen vanaf de luchthaven Amsterdam Schiphol naar meer dan 60 bestemmingen.
Statistisch gezien heb je een kans van 1 op 3,2 miljoen dat het vliegtuig waarin jij zit neerstort of een ander ongeluk krijgt. Daarnaast was 2016 een heel veilig jaar: 'slechts' 19 crashes waarbij tenminste een dode viel. En toch, het zal je maar gebeuren.
'Stijgen duurt gemiddeld ongeveer 15 minuten', vertelt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft. 'Met dalen zijn piloten vaak wel 20 minuten bezig. Dat laatste kan in principe veel sneller. Als de piloot de knuppel naar voren duwt, ben je binnen een paar minuten van 10 kilometer hoogte aan de grond.
Hoeveel passagiers passen er in het vliegtuig? Gemiddeld zitten er zo'n 150 passagiers op een vlucht. Hoeveel passagiers er in het vliegtuig passen verschilt per toestel. In het grootste vliegtuigtoestel, de dubbeldekker Airbus A380, kunnen tussen de 550 en 853 passagiers plaatsnemen.
Hoeveel passagiers in een vliegtuig passen verschilt natuurlijk per model. Een gemiddeld passagiersvliegtuig vanaf Schiphol bevat ongeveer 150 passagiers, los van hoeveel passagiers erin passen. In een Boeing 737 passen zo'n 150 tot 200 passagiers. In een Boeing 777 passen zelfs 550 passagiers!
1. Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport, Verenigde Staten (75,7 miljoen passagiers) Met 75,7 miljoen passagiers (drie keer zoveel als Schiphol!) die vorig jaar de terminals passeerden, blijft Atlanta een belangrijke verbindingshub voor vliegreizen naar en binnen de Verenigde Staten.
In de weken van 17 – 30 juli 2023 verwachten we gemiddeld 1360 vluchten per dag op Schiphol. Tot eind augustus zien we een vergelijkbaar beeld met gemiddeld 1360 vluchten per dag.
Air France en KLM vervoeren samen ruim 77 miljoen passagiers per jaar en beschikken over 548 vliegtuigen. Dagelijks voert de combinatie vluchten uit in een netwerk met 318 bestemmingen in 118 landen.
Hoewel zelfs zware turbulentie op zich een vliegtuig niet kan doen neerstorten, kan ze bestaande noodsituaties zeker versterken.
Je zit best ... achteraan!
Het zijn met name de passagiers in businessclass die vooraan zitten. Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%. Wat is je huidige job? Wie achteraan zit, maakt zowat 70% kans om levend uit het toestel te komen.
Het zwaarste vliegtuigongeluk in Nederland had plaats in 1992.... Het ernstigste ongeluk waarbij een Nederlands toestel betrokken was, had plaats op het vliegveld van Tenerife op de Canarische Eilanden. Daar botste in 1977 een Boeing 747 van de KLM op een ander toestel.
Wanneer in een vliegtuig een raam breekt, een deur opent of een gat ontstaat, daalt de luchtdruk in het vliegtuig aanzienlijk.Er zal dan ook minder zuurstof op te nemen zijn, wat verklaart waarom er zuurstofmaskers naar beneden komen op zulke momenten.
Uit het overzicht op de website blijkt de regionale Thaise carrier Nok Air de onveiligste airline van dit moment te zijn. Op de voet gevolgd door Nepal Air. Ook deze luchtvaartmaatschappij scoort slechts 1 ster, die de airline verdient omdat de toestellen boven de VS mogen vliegen.
Transavia komt nog vijf vliegtuigen tekort. De komst van drie leasetoestellen liep grote vertraging op. Daarnaast mist de KLM-dochter nog twee toestellen, één omdat het vliegtuig schade heeft opgelopen en gerepareerd moet worden. Ook is er nog een vliegtuig buiten gebruik voor onderhoud.
Over Transavia
Bij Transavia werken ongeveer 2600 ambitieuze en daadkrachtige medewerkers die elke dag weer het verschil willen maken. En die er samen met enthousiaste collega's voor zorgen dat Transavia de meest klantvriendelijke low-cost luchtvaartmaatschappij wordt.