Auto lekt koelvloeistof - oorzakenEen kapotte koelvloeistofslang is snel te vervangen. Ook kan de waterpomp lek zijn, deze moet dan vernieuwd worden. Verder kan de radiateur beschadigd zijn en gaan lekken. Soms kan deze gerepareerd worden, maar in veel gevallen is vervangen de beste optie.
Tot slot kan er ook binnen in de motor zelf koelvloeistof verdwijnen, bijvoorbeeld door een lekke koppakking, gescheurde cilinderkop, een lek in een EGR-koeler of een lekkage binnenin de oliekoeler. In de meeste gevallen zit de oorzaak hem in een kapotte slang, waterpomp of radiateur.
Koelvloeistof lekkage
Wanneer je toch met regelmaat koelvloeistof moet bijvullen, dan is het raadzaam om te onderzoeken of er ergens een lekkage waarneembaar is. Controleer hiertoe de koelslangen, de aansluitingen van de koelslangen op de motor en de radiateur op zichtbare sporen van lekkage.
Wanneer de koelvloeistof moet worden bijgevuld hangt af van meerdere factoren, waaronder hoe vaak je rijdt en wat de temperatuur buiten is. Het is echter aan te raden maandelijks te controleren of het peil bij een koude motor tussen het minimum en het maximum zit.
Koelsysteem van een motor reinigen
Als je ziet dat de vloeistof ernstig is vervuild, is het raadzaam om een speciaal doorspoelmiddel te gebruiken om het koelsysteem van binnenuit te reinigen. Daarmee vul je het hele systeem, laat de motor goed warm draaien, weer afkoelen en dan kun je het spoelmiddel weer aftappen.
Wanneer je een lekkende koppakking vermoedt, check de olievuldop of er melkachtig schuim op zit. Is dit het geval, is de kapotte afdichting meestal de schuldige. Het is belangrijk, op te merken dat olie en koelvloeistof ook vermengd kunnen raken als gevolg van een probleem elders.
Het systeem waar de koelvloeistof door heen stroomt is een gesloten systeem. Maar in dit systeem kunnen op verschillende plaatsen lekkages ontstaan. In de motor is dit vaak bij de koppakking en buiten de motor bij de koelslangen, de radiateur, de waterpomp of het thermostaathuis.
Als je regelmatig grotere hoeveelheden vloeistof moet bijvullen, kan dat duiden op een lekkage. Koelvloeistoffen met de codes G12 of G12+ zijn zogeheten 'long life'-vloeistoffen en gaan in principe een autoleven mee. Andere soorten koelvloeistof moeten tussentijds worden vervangen, omdat de werking ervan minder wordt.
Want doorrijden met te weinig koelvloeistof zorgt er uiteindelijk voor dat uw motor oververhit wordt en ermee stopt.
Je ziet sporen van een groene of oranje vloeistof onder je auto. Rondom de radiateur ontstaat meer roest en verkleuring dan op de radiateur zelf. Vaak zit de lekkage dan boven de roestige plek. Witte rook bij optrekken en rijden.
Hoe gaat koppakking kapot? Een koppakking kan kapot gaan door ouderdom, wat niet vaak het geval is. De koppakking gaat veelal kapot doordat er scheuren zijn ontstaan door oververhitting. Een te hoge temperatuur van het motorblok komt vaak doordat er een defect is in het koelvloeistof.
Wij adviseren om minimaal 15 tot 20 minuten te wachten, mits de motor koud is, dan kun je het direct toevoegen natuurlijk. Conclusie: Het beste is om 15 tot 20 minuten te wachten om de koelvloeistof bij te vullen.
De motor kan nog erg warm zijn om het moment dat je de koelvloeistof gaat bijvullen. Laat daarom de auto eerst een tijdje stilstaan, op een veilige plek, zodat de motor kan afkoelen. Aangeraden wordt minimaal een kwartier te wachten.
De oorzaak voor een inwendige lekkage is in de meeste gevallen een lekke koppakking. Wanneer u de dop van de koppakking losdraait en u een witte substantie aan de binnenkant van de dop ziet zitten, is de koppakking lek. De koelvloeistof mengt zich dan met de olie in de kop.
Koelvloeistof kan op vele manieren verloren gaan. Het koelsysteem kan lekken, bijvoorbeeld vanuit het koelvloeistofreservoir, de radiator of een van de slangen.Of de waterpomp of de koppakking is lek. Je kunt zelfs zijn vergeten de dop van het reservoir goed vast te zetten.
De materiaalkosten voor een nieuwe cilinderkoppakking inclusief schroeven liggen rond de 150 – 450 euro*.Als u de hele cilinderkop moet vervangen, liggen de kosten tussen de 600 en 1.500 euro*. Dan zijn er nog de arbeidskosten, die voor dergelijk werk al snel tot 800 euro* kunnen oplopen.
Verminderde prestaties: Overmatige koelvloeistof kan de efficiëntie van het koelsysteem juist verminderen. Hierdoor valt het effect van het koelsysteem deels weg en kan de motor oververhit raken.
Mag je roze koelvloeistof mengen met blauwe koelvloeistof? Nee, niet doen! In de roze variant zitten andere additieven (zoals glycol) dan de blauwe versie. Het is niet verstandig de kleuren te mensen.
Water kan van zichzelf uitstekend je motor koelen en is ook de basis van wat je normaal in je auto gebruikt. Het heeft alleen wel nadelen, bijvoorbeeld dat het makkelijk bevriest en corrosie kan veroorzaken. Koelvloeistof bevat additieven die dit tegenwerken.
Een goede koppakking is essentieel voor het goed functioneren van de motor. Met een kapotte, lekke koppakking kunt u dus niet blijven rijden. Repareren is vaak niet mogelijk, dus zal de koppakking vervangen moeten worden.
Als het lampje van de koelvloeistof brandt, dan wordt de motor van je auto niet voldoende gekoeld. Zet de motor dan uit en laat de motor afkoelen. Pas op, er is gevaar voor brandwonden als je de dop van de koelvloeistoftank direct eraf draait. Er staat namelijk druk op.
Let wel op dat de oorzaak van het verlies van de koelvloeistof moet worden vastgesteld bij de garage. Koelvloeistof verdampt namelijk niet zomaar, dus waarschijnlijk zit er ergens een lek in het koelsysteem.
G11 koelvloeistof is geschikt voor auto's die ouder dan 1997 zijn, deze vloeistof is vaak blauw/groen van kleur.Koelvloeistof G12 is rood/roze van kleur en wordt veel gebruik in auto's vanaf 1997 en ouder. En tot slot koelvloeistof G13, deze vloeistof wordt vaak gebruikt in auto's vanaf 2013.
De koppakking is een afdichting tussen het onderblok en de cilinderkop. Hij voorkomt dat er gassen uit de verbrandingsruimte ontsnappen.Ook zorgt hij dat de koelvloeistof- en oliekanaaltjes tussen deze twee onderdelen lekdicht met elkaar verbonden zijn.
Je kunt een cilinderkoppakking prima zelf vervangen. Uiteraard is het belangrijk dat je beschikt over een aantal materialen, en ook enige kennis van auto onderdelen is vereist. Het moeilijke is meestal het bereiken van het onderdeel, waarvoor enkele andere onderdelen tijdelijk verwijderd zullen moeten worden.