Het dagelijkse werk op de lange afstanden is in de regel één vlucht per dag. Soms, wanneer de maximale vliegdiensttijd dit toelaat, met maximaal twee korte extra tra- jecten. De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur.
Geldig houden van je brevet
Vliegtuigvliegers moeten elk jaar 12 uur vliegen om hun class rating geldig te houden. Heb je deze uren gevlogen, dan volstaat een trainingsvlucht van een uur waarin je met een instructeur alle oefeningen nog eens doorloopt. Vlieg je deze uren niet, dan kun je een profcheck doen.
Aanmelden nooit eerder dan 0500. Afmelden nooit later dan 2230. Vlieguren per maand: varierend tussen de 50 en 90.
Piloten mogen niet langer dan zestien uur achter elkaar vliegen of standby staan. Voor nachtvluchten is het maximale aantal uren vastgesteld op elf.
De aanbevelingen zijn onder andere het verminderen van de vliegdienstperiode 's nachts van 11 uur en 45 minuten naar 11 uur, terwijl piloten nog altijd streven naar een limiet van 10 uur.
De analyse van HKP Group laat zien dat een KLM-piloot die een toestel met smalle romp bestuurt een bruto jaarsalaris heeft van €226.044, inclusief bonussen en toeslagen. Voor dat bedrag maakt hij of zij per jaar gemiddeld genomen 599 vlieguren. Dit betekent dat het salaris uitkomt op €377 per vlieguur.
Check je salaris!
De meerderheid van Piloten e.d. verdient een salaris tussen € 2.648 en € 6.636 per maand in 2023. Een maandloon voor beginnende Piloten e.d. varieert van € 2.648 tot € 3.982. Na 5 jaar werkervaring zal hun inkomen tussen € 3.144 en € 4.871 per maand liggen.
Als je piloot wilt worden, moet je geen heimwee hebben. Een piloot is namelijk vaak lang van huis. Een vlucht van Amsterdam naar Johannesburg in Zuid-Afrika duurt bijvoorbeeld ruim tien uur. De piloot overnacht daar in een hotel, en vliegt de volgende dag verder.
De International Civil Aviation Organization (ICAO) verhoogt vanaf november de maximale leeftijd voor vliegers naar 65 jaar.
De hoeveelheid dagen/nachten dat je van huis bent is erg afhankelijk van de maatschappij waar je voor vliegt en het type toestel. Vlieg je bij een maatschappij waar je voornamelijk ICA (intercontinentaal) vliegt ben je langer van huis, echter ben je dan vaak ook een langere periode thuis.
Besluit: De commissie is van mening dat vliegers met AD(H)D goedgekeurd kunnen worden op voorwaarde dat zij voor dit ziektebeeld geen medicijnen (meer) nodig hebben en zonder relevante problemen kunnen functioneren .
Zoals gezegd ligt het start salaris van een piloot tussen de 27.00 en 43.000 euro bruto per jaar. Een piloot met 5 jaar ervaring op een Boeing 737 verdiend zo'n 100.000 euro bruto per jaar. Dat is ongeveer 4500 euro netto per maand.
Piloot worden is niet gemakkelijk.Je hebt er een behoorlijk intensieve vliegopleiding voor nodig en je moet ook nog aan specifieke medische eisen voldoen. Je hebt goede ogen nodig en je moet fysiek fit zijn. Om aangenomen te worden voor de opleiding tot piloot moet je ook een technisch vakkenpakket gevolgd hebben.
Het dagelijkse werk op de lange afstanden is in de regel één vlucht per dag. Soms, wanneer de maximale vliegdiensttijd dit toelaat, met maximaal twee korte extra tra- jecten. De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur.
Normaal gezien vliegt een piloot zo'n 900 uur per jaar. Dat lijkt misschien niet veel maar zoals je kan zien in mijn dagplanning (zie onderaan artikel) ben ik dikwijls ongeveer zo'n 12 uur van huis weg voor een normale werkdag. Vlieguren tellen enkel voor je vergunning.
Het absolute minimum is 8 uur, maar dat kan ook 24 uur worden voor lange afstandsvluchten.
Gisteren landde de Engelsman, opgegroeid in België, in Bulgarije. Mack had al een record op zijn naam staan door in 2020 als 15-jarige zijn vliegbrevet te halen, waarmee hij de jongste piloot ter wereld werd.
Het is nodig een havodiploma te hebben met wiskunde en Engels, bij voorkeur met een toevoeging van natuurkunde. Ook met een vwo-diploma kan je piloot worden. Indien je een MBO-diploma hebt, kom je niet in aanmerking om de selectie door te komen. Een specifieke vooropleiding om piloot te worden is niet nodig.
Minimale lengte voor piloten: 157 centimeter | Maximale lengte voor piloten: 191 centimeter. Vloeiend in Engels (spreken en schrijven). Mensen die Engels niet als moedertaal hebben moeten tenminste level 5.5 halen op elke IELTS of een equivalent ICAO level 4 halen voordat de opleiding begonnen kan worden.
Voor- en nadelen van een carrière als piloot
Zo ben je als piloot veel van huis, maak je vaak lange dagen en kun je door het tijdsverschil en de hoge werkdruk behoorlijk moe worden. Daarnaast beperkt het reizen zich vaak tot de lokale airport en het dichtstbijzijnde hotel.
Je houdt de motorinstrumenten in de gaten, programmeert de route en kijkt uit het raam om andere vliegtuigen waar te nemen. Zo nu en dan wordt er een ingecalculeerde pauze ingelast, waarin je bijvoorbeeld een kruiswoordpuzzel kunt maken of een krantje kunt lezen, om jezelf scherp te houden.
Piloten hebben een klein slaapvertrek achter de cockpit. Boordpersoneel slaapt gewoon in de zetels.
Gemiddeld verdient een piloot bij KLM tussen de 100.000 en 150.000 euro per jaar, maar dat loopt op tot wel 250.000 euro per jaar, zegt de maatschappij. Daarmee behoren de piloten van KLM tot de best betaalde in Europa. Bij prijsvechters als Ryanair en Easyjet verdienen piloten een stuk minder.
De opleiding duurt ongeveer 24 maanden. Er kunnen zich echter altijd omstandigheden voordoen waardoor je vertraging oploopt.
Het gemiddelde salaris bij KLM varieert vanaf ongeveer € 52.190 per jaar voor een Consultant (m/v) tot ongeveer € 126.624 per jaar voor een Algemeen Directeur (m/v). Salaris-informatie komt van 780 gegevens rechtstreeks verzameld van medewerkers, gebruikers en vacatures op Indeed gedurende de laatste 36 maanden.