Vorig jaar gebeurde het gemiddeld 38 keer per dag. Da's best veel. De dader is meestal een man, zo blijkt uit cijfers van de ANWB. Sterker nog: mannen overkomt het gemiddeld twee keer vaker dan vrouwen.
Bij pech ontstaan door het tanken van een verkeerde brandstof, betaal je een eigen bijdrage van € 50,-. De kosten voor eventuele vervolgreparaties zijn voor eigen rekening.
Hulpverlening na verkeerde brandstof tanken (zoals wegslepen van de auto of leegpompen van de tank) is bij ongeveer een derde van de volledig casco-polissen gedekt. Bij de beperkt casco-polissen is dit zo'n 1 op de 6.
Motor zal vrij snel afslaan
Komt je er tijdens het tanken achter dat je verkeerd zit, rijd dan vooral niet verder, zegt De Vries. Het stukje van de pomp tot aan de parkeerplaats kan in theorie waarschijnlijk nog wel, omdat er nog een restje van de juiste brandstof in de brandstofleiding zit.
Als een lege benzinetank helemaal is volgegooid met diesel, zal de motor na een hoop gepruttel niet meer starten. De tank moet uiteraard helemaal worden leeggepompt. In het ergste geval moeten ook de bougies vervangen worden als die veelvuldig zijn natgespoten door de onverbrande diesel.
Afhankelijk van de hoeveelheid brandstof die je verkeerd getankt hebt en het voertuig kunt je langzaam verder rijden of de tank en de leidingen door een werkplaats laten legen en doorspoelen. Ook in dit geval kan schade aan het injectiesysteem tot hoge kosten leiden.
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je per ongeluk SuperPlus 98 benzine tankt in een Euro95-Tank of andersom. Dan is dit over het algemeen geen probleem. De getallen 95 en 98 staan voor het octaangetal. Hoe hoger het octaangetal, hoe later de benzine uit zichzelf ontbrandt.
1) Hoe vervuilend is diesel nou echt? Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2.
Wanneer benzine in een dieselauto wordt gegooid, is dat vrij snel schadelijk omdat diesel een smerende werking heeft voor de brandstofpomp en benzine niet. Zelfs een kleine hoeveelheid benzine kan in een dieselmotor al tot forse schade aan de motor leiden, aldus Van de Velde.
Mocht je dus per ongeluk E10 hebben getankt, dan levert dat niet meteen schade aan je voertuig op. Maar laat de E10 benzine niet langdurig in de tank en tank gewoon de volgende keer de juiste benzine.
Als je benzine in een dieselauto tankt kan de motor flinke schade oplopen. Er ontstaat schade aan het brandstofsysteem, omdat de smerende werking van benzine onvoldoende is. Als je ter plekke ontdekt dat je benzine in een dieselauto hebt getankt, start dan de motor niet en schakel het contact niet in.
Het bezinksel van benzine ligt als het ware onder in je tank. Wanneer je dit bezinksel in je brandstofleidingen terecht komt kan dit verstoppingen veroorzaken. Dit geldt overigens ook voor diesel. Bovendien kan er altijd vuil en vocht op de bodem van je tank liggen.
Je kunt dit doen door zelf te blazen (in dat geval moet je goed uitkijken dat je geen benzinedampen inademt), maar je kunt het ook doen met een luchtcompressor. Als de luchtdruk hoger wordt in de benzinetank wordt de benzine in de lange slang geduwd en zal het naar de jerrycan gaan stromen.
Heb je tijdens het tanken van je scooter toch per ongeluk diesel gekozen? Zorg er dan voor dat je de motor niet start. Breng de scooter langs bij een monteur, deze kan de diesel eruit laten lopen. Zo voorkom je dat diesel zich door je benzine scooter heen verspreidt.
Open het klepje van de auto (soms doe je dit via een hendeltje van binnenuit, maar soms druk je aan een kant van het klepje), draai dan de dop los (naar links). In het klepje van de tankdop staat vaak nog eens welke brandstof je nodig hebt (diesel / euro 965 etc), bekijk dit nog even voor je gaat tanken.
Makkelijk te herkennen
Je kunt deze benamingen onthouden, maar om het makkelijk te maken hebben ze de etiketten waarop de aanduidingen staan verschillend vormgegeven. Benzine krijgt ronde etiketten, diesel vierkante etiketten en gasvormige brandstoffen zoals LPG en waterstof krijgen een ruit-vorm.
Allesinds tzal niet de kleurstof zijn die schadelijk is aan een motor. Als je met een moderne motor met rode Diesel gaat rijden dan gaat je dat na een tijdje meer kosten dan op de normale Diesel die te rijden. Een moderne Diesel kan daar vrij slecht tegen.
Diesel, of petrodiesel zoals deze het meest in auto motoren gebruikt wordt, is zeker brandbaar aangezien het vlampunt lager ligt dan het kookpunt. De temperatuur waarbij diesel brandt ligt tussen 52 ° C en 93 ° C. Een eigenschap van diesel die vaak ter discussie staat, is of deze brandbaar of ontvlambaar is.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Van alle nieuwe auto's die rijden op een fossiele brandstof (benzine, diesel of lpg), stoten hybride auto's de minste luchtvervuilende stoffen uit. De beste keuze is een volledig elektrische auto, die zijn het schoonst.
Uit de studie, uitgevoerd door het Oostenrijkse Joanneum Research, blijkt dat auto's op aardgas (ook wel CNG, oftewel Compressed Natural Gas genoemd) op dit moment gedurende hun gehele levenscyclus de minste CO2-uitstoot genereren.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
Is de benzine van de witte pomp slechter van kwaliteit? Witte pomp benzine is niet slechter. In de basis gebruiken alle merken dezelfde brandstof. Want alle aanbieders van zowel de bekende brandstofmerken als die van onbemande tankstations en witte pompen halen hun brandstof uit dezelfde regionale depots.
Euro98 E5 benzine is in veel gevallen een premium benzine van een duurdere kwaliteit en bij sommige merken zelfs zonder bio-ethanol. Uw auto zou daardoor een paar procent zuiniger op kunnen rijden maar zal vermoedelijk niet de meerprijs kunnen compenseren. Maar technisch dus geen enkel bezwaar.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.