Maar wil jij je scooter in topconditie houden, dan is het ook van belang dat je de scooter elke twee tot drie maanden zelf schoonmaakt. Vlekken die ontstaan zijn tijdens het rijden, zoals modder, regenvlekken, vliegjes of ander ongedierte, kun je het beste er meteen afwassen.
Je kunt ervoor kiezen om je scooter voor de deur schoon te maken of in een wasbox bij de wasstraat. In ieder geval is het aan te raden om de scooter eerst goed af te spoelen met schoon water voor je aan de slag gaat.
JE SCOOTER AFSPUITEN
Je begint met het goed afspuiten van je scooter, je kunt dit doen met bijvoorbeeld een gieter of een tuinslang. Met het afspuiten van je scooter zorg je ervoor dat al het ergste vuil van de motor verdwijnt.
De eerste onderhoudsbeurt van een scooter dient bij een km stand van 500 km te worden uitgevoerd. De scooter krijgt dan een kleine onderhoudsbeurt. De tweede onderhoudsbeurt dient bij een km stand van 1500 km te worden uitgevoerd. De scooter krijgt dan zijn eerste grote onderhoudsbeurt.
Gebruik dan een wax of autoshampoo. De kappen maak je bij voorkeur schoon met een waterspuit, maar dit geldt niet voor het zadel. Een vochtige doek volstaat al. Voor een druppelvrij resultaat kun je de scooter het beste met de hand afdrogen.
Echter moeten we bij een matte lak toch adviseren om de automatische carwash links te laten liggen. Een matte laklaag is van nature uit gevoeliger aan krassen en daarom is een hand wasbeurt aanbevolen omdat hier de druk op de washandschoen aangepast kan worden in functie van de gevoeligheid van de lak.
Staalwol nat maken in een sopje (zeeeeer belangrijk) en zachtjes wrijven (cirkelvormig). Niet te veel druk uitoefenen, want je dan neem je te veel lak ineens weg. Bij eerste gebruik van 2x0 zal je in de zon lichte krasjes zien ontstaan. Deze verdwijnen weer met dan staalwol 3x0 en 0000 voor afwerking.
Water is nooit fijn op staal, en al helemaal niet in combinatie met bewegende delen. Kan je geen schuursponsje van je moeder jatten? Ikzelf heb mn carter redelijk schoon gekregen met WD40 (een vloeibaar smeermiddel) en heel veel keukenpapier. Het vuil liet los door de WD40 en was makkelijk weg te vegen.
De kosten voor een kleine servicebeurt liggen voor een scooter tussen de 50 en 100 euro en voor een grote onderhoudsbeurt ligt dat binnen een bandbreedte van 100 en 200 euro. Dit zijn richtprijzen waarbij geen rekening is gehouden met bijvoorbeeld het vervangen van versleten remblokken of versleten banden.
Schoonmaken windscherm
Spuit eerst je windscherm af en maak daarna met een droge schone doek (bijv. een theedoek) het windscherm voorzichtig droog. Laat vuil eest even weken. Gebruik geen schurende middelen en voorkom krassen.
De keuze smoke of helder? Zowel een helder als smoke windscherm beschermt u tegen de koude rijwind, insecten en regen. Het is dus niet gek dat u veel scooters met een windscherm ziet rijden. Een Smoke winscherm ziet er niet alleen mooi uit maar heeft ook een zonwerende functie, het is in feite een grote zonnebril.
Water en een sopje
Om te beginnen, pak je de waterslang of een met water gevulde plantenspuit erbij. Hiermee maak je de gehele scooter nat, waarna je de scooter even in laat weken. Met een schone, droge en gladde doek, poets je hier vervolgens makkelijk het vuil mee weg.
Met een bromfiets mag je binnen de bebouwde kom op het fiets/bromfietspad maximaal 30 km/uur rijden. Buiten de bebouwde kom is dat maximaal 40km/uur. Op de rijbaan mag je met een bromfiets maximaal 45 km/uur. Met een snorfiets mag je nooit harder dan 25 km/uur.
In bijna alle wasstraten wordt jouw auto met water, zeep of shampoo en eventueel wax, borstels en mitters (lappen of stroken textiel) en koude of hete lucht, gereinigd. Van tevoren kies je een wasprogramma, variërend van alleen wassen tot een totaal pakket met wax/polish/onderkant/velgen/drogen/etc.
Shampoos met wax én of glansversterkers ruïneren direct de mooie matte uitstraling van de lak en die raden we dan ook absoluut af. Het wassen kan men het beste doen in rechte banen en niet met cirkelende bewegingen, zodat er geen in het oog springende imperfecties op de lak ontstaan.
Zo een matte auto is heel mooi, maar moeilijker te onderhouden. Je kan er immers niet op gaan polijsten, noch met glansversterkende producten op zitten. Toch is het ontzettend om de matte lak enorm goed te beschermen, zodat vuil geen enkele kans heeft om te gaan hechten, of erger, om in te branden.
Zo kennen we bij beits de glansgraden mat en zijdeglans en bij lak zijdeglans en hoogglans. Glans treedt op wanneer de oppervlakte van het materiaal zo glad is dat het reliëf ervan kleiner is dan de golflengte van zichtbaar licht. Matte lak weerkaatst het licht nauwelijks, hoogglans spiegelt meer.
Ja, natuurlijk mag u Dreft gebruiken om uw auto te wassen, maar wij raden aan een autoshampoo hiervoor aan te schaffen. Waarom? Dreft is een afwasmiddel met citroenzuur. Dit is ideaal om vettige dingen te reinigen, maar daarom haalt het ook belangrijke oliën van uw lak.
Was je auto regelmatig en voorkom lakschade en roestplekken
Als je je auto weinig wast, is dit echter niet goed voor de levensduur en de restwaarde. Het is namelijk een kwestie van tijd; als je vuil en zand niet snel genoeg verwijdert, kan dit schade aan de lak veroorzaken of kan de auto zelfs gaan roesten.
Als je wrap op de juiste manier geplaatst en onderhouden is, zal die gegarandeerd 3 jaar of 50.000km meegaan, wat er ook eerst komt. Binnen die periode is er ook een garantie op verwijdering zonder schade.
km stand zegt weinig , je kunt tellers terug draaien , tellers vervangen door andere , en verder is het zo dat een scooter met 20.000 km wel veel beter kan zijn dan 1 met 6000 km , daar moet je imo niet naar kijken.
Well-Known Member. Volgens mij kan een 4-takt wel tot iets van de 80.000 voordat er echt problemen komen, bij een 2-takt moet je wel ongeveer uitgaan van 20.000 ongeveer.
Over het algemeen zul je bij de 4-takt scooters tussen de 3000-5000 km de olie moeten vervangen. Dit kan per merk verschillen, maar in tijd zal dit ongeveer na 12 maanden zijn.