Formule 1-coureurs mogen maar drie motoren en een beperkt aantal hybride onderdelen gebruiken tijdens een seizoen. Overschrijding van dit aantal levert een straf op. Hetzelfde geldt voor de versnellingsbak. Een team mag per auto vier exemplaren gebruiken per jaar.
Motoren worden zo licht gebouwd dat ze bij volle belasting hooguit een half uur meegaan (voor een tijdtraining) of drie uur (voor het race-exemplaar). De krukas maakt 17000 omwentelingen per minuut waardoor de zuiger zo'n 25 meter per seconde aflegt.
Tijdens een raceweekend mogen de teams voor elke auto dertien bandensets gebruiken. Van deze sets worden er door Pirelli drie apart gehouden: die mogen alleen gebruikt worden tijdens de race en tijdens de derde ronde van de kwalificatie.
De eerste keer dat er een vijfde element van de power unit wordt gebruikt krijgt de coureur 10 plaatsen straf. Voor alle overige elementen van de powerunit die voor de vijfde keer vervangen worden volgt 5 plaatsen gridstraf.
Yuki Tsunoda, Esteban Ocon, Fernando Alonso, Kevin Magnussen en Charles Leclerc zitten al op zes gebruikte motoren, terwijl Carlos Sainz alleen qua ICE en MGU-K op zes zit en verder op vijf gebruikte onderdelen staat. Mick Schumacher, Zhou Guanyu, Max Verstappen en Sergio Perez zitten al op vijf gebruikte onderdelen.
Red Bull Powertrains heeft het wat dat betreft beter voor elkaar. Max Verstappen en Sergio Perez zitten nog maar aan hun tweede ICE, TC, MGU-H en MGU-K, gebruikten nog maar één ES en CE (Perez wel twee van deze). Ook met de uitlaat zitten ze nog goed. Verstappen gebruikte er drie, Perez vier.
De auto's verbruiken ongeveer 135 liter brandstof per Grand Prix, wat een derde minder is dan de V8-motoren verbruikten.
Max Verstappen zal tijdens de GP van Monza een gridstraf krijgen van 5 plaatsen. De Telegraaf meldt dat de WK-leider van motor zal wisselen. Red Bull wisselde voor de zekerheid de verbrandingsmotor (ICE) in de wagen van de Nederlander.
Inmiddels hebben Lewis Hamilton en Valtteri Bottas beiden al vijf motoren gebruikt en dat is bijna dubbel zoveel als toegestaan.
De reglementen hebben bepaald dat er per race minimaal 305 kilometer verreden moet worden. Dat betekent dat de coureurs soms een extra ronde moeten rijden om de minimale afstand te kunnen behalen. Aangezien deze afstand vast staat voor iedere race, verschilt het aantal rondes bij ieder circuit.
Formule 1-coureurs mogen maar drie motoren en een beperkt aantal hybride onderdelen gebruiken tijdens een seizoen. Overschrijding van dit aantal levert een straf op. Hetzelfde geldt voor de versnellingsbak. Een team mag per auto vier exemplaren gebruiken per jaar.
Een coureur krijgt opnieuw vijf plaatsen gridstraf voor iedere keer dat deze component daarna weer vervangen wordt. Als een coureur beide componenten van de versnellingsbak wisselt, krijgt een coureur ook vijf plaatsen gridstraf. In 2022 gold dat dit nog leidde tot tien plekken straf.
Eén set van vier banden kost dus ongeveer 1500 euro. De dertien sets die elke coureur mee moet nemen naar een Grand Prix-weekend leveren een totaalbedrag van 19.500 euro op, aangezien een team twee rijders heeft komt dat getal per raceweekend voor een Formule 1-renstal op 39.000 euro te liggen.
De kosten die genoemd worden, zijn dus ook bij benadering. Voor motoren die worden ingekocht bij een motorleverancier, wordt al gauw 4 tot soms wel 10 miljoen euro neergelegd.
Door de downforce in combinatie met de motor is de topsnelheid van een Formule 1-wagen echter veel hoger dan die van een Formule E-wagen. De topsnelheid in de elektrische raceklasse is 280 kilometer per uur, terwijl een F1-bolide de 360 kilometer aan kan tikken op eigen kracht.
Zo bezit hij een privéjet en staan er in zijn garage tal van fraaie bolides, waaronder enkele Aston Martins en Ferrari's, een Porsche en een … Honda en een Renault. Max Verstappen realiseert de ultieme jongensdroom: de absolute top van de autosport bereiken en ook daar de pannen van het dak rijden.
Max Verstappen rijdt in 2022 met een doorontwikkeling van de Honda-motor van vorig jaar.
Max Verstappen krijgt dit weekend een nieuwe motor in zijn RB18. Het is de eerste keer dit seizoen dat de Nederlandse coureur van krachtbron wisselt. Red Bull Racing heeft bekendgemaakt dat Max Verstappen dit raceweekend een nieuwe krachtbron in zijn RB18 krijgt.
Daniel Ricciardo vertrekt na dit seizoen bij het Formule 1-team van McLaren. Het nog tot en met 2023 doorlopende contract van de Australische coureur is door de renstal afgekocht. "We hebben allebei veel energie in onze samenwerking gestopt, maar het is niet geworden wat we ervan hadden verwacht", aldus Ricciardo.
Ja, als het moet halen de auto's makkelijk snelheden van rond de 350 kilometer per uur.
Max Verstappen rijdt de Grand Prix van Hongarije met een nieuwe motor. Red Bull Racing heeft besloten de krachtbron te vervangen, na het probleem waar de WK-leider tijdens de kwalificatie mee kampte. Ook de motor in de RB18 van teamgenoot Sergio Pérez wordt vervangen.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
In een F1-bolide zitten twee pedalen: het rempedaal en het gaspedaal. De koppeling zit aan het stuur, met twee hendels, zodat je die afhankelijk van het links of rechts de pits uitrijden kunt gebruiken.
De remblokken en -schijven van een F1-auto die maximaal afremt van 350 naar 70 km/u warmen op van 400 naar soms meer dan 1000°C.