Het lijkt verstandig om een lager één keer per week of één keer per maand te smeren. Het uitvoeren van een gepland onderhoud op regelmatige tijdstippen is een eeuwenoud begrip. Lagers moeten maar voor één reden worden gesmeerd: om wrijving te verminderen.
De lagerschalen smeren doe je door er met een borsteltje dik vet op te strijken. Dit zal de wrijving met de andere onderdelen verkleinen, waardoor alles vlotjes beweegt. Tegelijk zorgt het vet ook voor een barrière om water weg te houden van de lager.
Het smeermiddel vormt een smeerfilm tussen de rollende en glijdende oppervlakken van het lager. Hierdoor wordt metallisch contact en dus slijtage ook onder hoge belastingen voorkomen.
WD-40 Specialist Smeerspray. Er is echter een WD-40 variant die wel geschikt is voor het smeren van je lagers, namelijk de WD-40 Specialist Smeerspray. Deze smeerspray is vervaardigd met een goedje genaamd PTFE (polytetrafluorethyleen), ook wel bekend onder de merknaam Teflon.
De benodigde dikte van een smeerfilm in een lager is slechts 1 µm, dit is ongeveer 75 keer dunner dan de dikte van een menselijke haar. Wanneer er in het lager te veel vet aanwezig is stijgt de temperatuur als gevolg van de wrijving van het smeermiddel zelf.
De temperatuur kan variëren afhankelijk van het type lager en de fabrikant. Voor SKF-lagers bijvoorbeeld zijn de aanbevolen verwarmingstemperaturen 80 °C voor afgedekte lagers (met afschermingen of afdichtingen) en 120 °C voor open lagers.
Voor de meeste lagers is het smeermiddel LGMT 2 of LGMT 3 de beste keus. LGMT 2 is bijvoorbeeld geschikt voor wiellagers van auto's, transportbanden, industriële ventilatoren en kleine elektromotoren. LGMT 3 is geschikter voor lagers met d groter dan 100 mm, een verticale opstelling of rotatie van de buitenring.
Verwijder alle oude olie/vet en stof door de lagers in een bakje met wasbenzine, petroleum of een citrusoplossing te leggen. Beweeg ze en gebruik eventueel een tandenborstel om achtergebleven vuil te verwijderen. Laat de lagers daarna drogen op een krant.
normale lagers, wat is de beste keuze? Keramische lagers zijn lagers van zeer hoge kwaliteit met kogeltjes van industriële keramiek (siliciumnitride) in de kern. Keramische lagers zijn lichter en duurzamer dan lagers van staal en de kogeltjes kunnen bijna niet roesten.
Kogellagervet tube 100 gram
Noodloop eigenschappen. Waterbestendig. Temperatuurbereik -30°C tot + 130°C. (kortstondig +150 °C).
De krukas van een motor is in het motorblok gelagerd op hoofdlagers ook wel krukaslagers genoemd. De voor de smering noodzakelijke olie wordt onder druk via gaten in de lagerschalen tussen de krukas en de lagerschaal geperst.
Een voorbeeld van een toepassing waar je daarbij op moet letten zijn kunststof tandwielen. Bij zo'n toepassing is HHS Grease aan te raden. Dit smeermiddel staat namelijk bekend om zijn uitstekende materiaal verdraagzaamheid.
RVS lagers versus keramische lagers
Keramische hybride lagers daarentegen herbergen keramische kogels die draaien in RVS banen. Deze kogels zijn gemaakt van 'ceramic silicon nitride' (Si3Ni4). De kogels zijn veel ronder, gladder en harder dan hun roestvrijstalen familie. De hardheid scheelt wel zo'n dertig procent.
Zolang een gearbox goed gesealed is is het aan te raden om de tandwielen te smeren. Het beste vet hiervoor is tamiya Ceramic grease.
Er zijn verschillende verhalen over hoelang deze naaf mee zou moeten gaan. Wanneer je hem goed onderhoud zou hij in ieder geval 15.000 kilometer mee moeten gaan. Dit kan bij goed gebruik nog veel langer zijn. Vaak houd deze naaf het langer vol dan de rest van de fiets.
Voordeel: Omdat keramische materialen harder en stijver zijn, hebben ze in theorie een lagere rolweerstand dan metalen lagers, omdat er minder elastische vervorming optreedt.
Afhankelijk van het ontwerp van het lager kunnen deze oppervlakken variëren, maar in het algemeen bestaan lagers uit twee ringen of schijven met loopvlakken, rolelementen zoals rollen of kogels die tegen het binnen- en buitenoppervlak van het metaal rollen, en een kooi die de rollen uit elkaar houdt en deze geleidt.
Water zorgt ervoor dat de lagers gaan roesten, je moet contact met water dus altijd voorkomen. Het is dus beter om niet te skaten in de regen. Het is ook beter voor je deck en niet te vergeten het risico als je gaat skaten op nat beton en ramps.
Wanneer je jouw skateboard optimaal wilt onderhouden moeten de lagers grondig worden gesmeerd voordat je ze weer op het wiel gaat bevestigen. Dit doe je door er een beetje WD-40 Specialist Hoogwaardige Smeerspray met PTFE in te spuiten.
Kopervet is uitermate geschikt voor het smeren van diverse soorten metaalverbindingen. Het beschikt over een groot weerstandvermogen tegen roest waardoor metaalverbindingen langer meegaan.
Molybdeen vet
Gebruik dit vet voor fusee en stuurkogels alsook voor homokineten. Let op: nooit gebruiken voor wiellagers, door de zeer goede smering kan het lager gaan glijden waardoor het zijn werk als wiellager niet meer kan uitoefenen. Wordt geleverd in een pot van 600 gram.
Keramisch vet (DV) is een bijzonder hoogwaardige montagepasta en smeervet. Door de unieke samenstelling heeft het product een zeer hoog temperatuurbereik (piektemperatuur ca. 1500°C) en een hoge drukbestendigheid. Tevens vermindert het de wrijving van bewegende delen en biedt het een goede bescherming tegen corrosie.