Lak is puur cosmetisch, en afhankelijk van de kleur moet u 3-5 lagen aanbrengen. Kies voor de romp en opbouw een hooglans lak en voor de gangboorden een antislip verf. Wanneer u het onderwaterschip kaal heeft gemaakt kiest u een primer die geschikt is voor onder water. Dezelfde laagopbouw is nodig als boven water.
Wanneer staal kaal is gemaakt, moet zo snel mogelijk de eerste (25% verdunde) primerlaag worden aangebracht om het staal af te sluiten tegen roest. In ieder geval de eerste dag. Als dit niet wordt gedaan, zal de volgende keer opnieuw moeten worden geschuurd om vliegroest te verwijderen.
Kajuitboot 5 meter volledig schilderen: €400,- Polyester kruisertje schilderen vanaf gangboord tot waterlijn: €700,- Volledig schilderen stalen grachtenvlet 6 meter: €750,- Interieur lakken Aloa 27: €750,- euro.
Spuit in korte vloeiende bewegingen van links naar rechts over het metaal en houd de spuitbus ongeveer 25cm van het oppervlak. Twee lagen primer moeten voldoende zijn.
Om eventuele kleine ongeregeldheden weg te halen kunt u, voordat u de afwerklaag aanbrengt, licht schuren met korrel 600. Totaal adviseren wij u minimaal 7 lagen aan te brengen. Gaat u een onderhoudslaag aanbrengen over een bestaande laag? Dan kunt u deze aanbrengen met ongeveer 25% verdunde blanke lak.
Epifanes Bootlak Blank
Optimale vloeiing, zeer hoge weer- en waterbestendigheid, hoge bolle glans en langdurig glansbehoud, ook in tropische klimaten. Het ingebouwde extra UV filter voorkomt verkleuring van het hout. Het hoog elastisch vermogen voorkomt barstvorming op werkend hout.
Wat is de beste bootverf? Met International Super Gloss HS kun je rekenen op een super snelle dekking, zodat je daarmee goed kunt schilderen.
Thermisch verzinken is de allerbeste manier om staal te conserveren. Deze roestwerende behandeling doet ook in de buitenlucht vele tientallen jaren zijn werk. Het is bovendien erg stootvast. Het staal wordt eerst in een zuurbad gedompeld, waardoor alle roest en dergelijke oplost.
Roestig staal verven
Het beste is om al het roest met een staalborstel te verwijderen en vervolgens alles grondig te behandelen met een schuurborstel en schuurpapier. Ontvet het staal vervolgens met wasbenzine of thinner.
Eigenlijk is het in alle gevallen verstandig om eerst te schuren voordat je gaat verven. Door eerst goed te schuren kan de verf beter hechten. Wanneer je op een gladde ondergrond gaat verven kan de verf namelijk naar beneden glijden. Bij een gladde ondergrond is het dus niet verstandig om te verven zonder te schuren.
Stralen en conserveren onderwaterschip jacht 13 meter: 3900 euro. Zandstralen kiel zeiljacht 11 meter: 600 euro. Stralen en schilderen vlet van 10 meter: 1300 euro. Grachtenvlet van 6 meter stralen én coaten: 900 euro.
Een boot spuiten gebeurt in optimale omstandigheden in een professionele spuitcabine. Deze is stofvrij, heeft een goed afzuigsysteem en de juiste omgevingstemperatuur. Wanneer aan al deze factoren is voldaan en uw boot spuiten gebeurd door een vakman dan kunt u uitgaan van een perfect eindresultaat.
Polyester aflakken
Het beste is om minstens twee lagen aflak op het polyester aan te brengen. Beter nog is drie lagen, hierdoor krijgt de laag een vollere glans, die langer goed blijft. Een één-component kan met roller of kwast aangebracht worden, een twee-component aflak met roller of spuit.
Polyester schepen gaan langer mee.
Wees niet bevreesd, het kan bij goed onderhoud (in de was zetten) heel lang duren. Misschien wel een mensenleven. Goed onderhouden stalen schepen van meer dan honderd jaar oud zijn nog steeds in de vaart.
De al eerder genoemde houten boot is prachtig maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
Het verven van een stalen boot
Allereerst dien je de boot te reinigen met een ontvetter en vervolgens licht op te schuren. Voor een goede hechting kun je bij het verven van een stalen boot gebruikmaken van een bootprimer. Vervolgens kun je er overheen met een bootlak.
Voor buitentoepassingen brengen wij daarom minstens twee lagen aflak aan. In binnensituaties kan meestal volstaan worden met één laag. Na de primer lakken we staal af met Sikkens Rubbol SB Plus (hoogglans) of Sikkens Rubbol Satura Plus (zijdeglans).
Deze primer beschermt het staal tegen roest en weersinvloeden. Lak is puur cosmetisch, en afhankelijk van de kleur moet u 3-5 lagen aanbrengen.
Na het voorbewerken van het metaal dient in bepaalde gevallen een metaalprimer aangebracht te worden voordat de metaalverf als grondverflaag op het metaal wordt geschilderd. Een primer zorgt voor een betere hechting van verf en metaal. Bij aluminium, zink en koper mag een primer niet ontbreken.
Staal is niet gevoelig voor galvanische corrosie en het materiaal is goed lasbaar. Een thermisch verzinkte mast heeft een onderhoudsvrije levensduur van minimaal 40 jaar. Een goed geconserveerde mast heeft veelal een oneindige levensduur.
WD-40 Multi-Use Product verwijdert geen roest, maar beschermt alles wel tegen roestvorming. Vergeet dus niet om je spullen te besproeien met WD-40 ter bescherming van het oppervlakte.
Dan biedt elektrolytische verzinking - één manier van galvaniseren dus - uw product voldoende bescherming tegen corrosie. Een extra voordeel is dat deze behandeling meestal een gladdere en mooiere finish heeft en meestal minder prijzig is dan thermisch verzinken.
Het onderliggende staal moet dan minimaal 3 mm dik zijn. Het voordeel hiervan is dat in vele omstandigheden het verfsysteem van het onderwaterschip in takt blijft aangezien er geen kaal staal nodig is voor de meting.
Zachte antifouling is geschikt voor schepen van hout, staal en polyester en in sommige gevallen aluminium, lood en gietijzer (let op de productinfo van de fabrikant) die varen in zoet, zout of brak water. Zachte antifouling is met name geschikt voor langzaam varende zeil- en motorboten (tot 25 knopen).