Om de 6 à 12 maanden is het handig om de cabriokap een extra schoonmaakbeurt te geven en hem te impregneren met RaggTopp Protectant om hem vuilafstotend te maken.
Het laten reinigen van je cabriokap kost € 60,- excl BTW. Het laten impregneren van je cabriokap kost € 75,- excl BTW.
Er zijn speciale coatings voor stoffen en pvc cabriodaken, zoals RaggTopp Fabric Protectant (stoffen kap) en RaggTopp Vinyl Protectant (pvc kap). Reinig uw cabriokap regelmatig met (warm) water en een zachte borstel. Indien uw kap optimaal geïmpregneerd is, is schoonmaken met water voldoende.
Een goed onderhouden kap kan minimaal 10 jaar mee. Uiteraard zijn er een aantal variabelen die de levensduur van een cabriokap in positieve of negatieve zin kunnen beïnvloeden. Allereerst gaat dat om de plek waar je je auto parkeert. Als de auto in een garage staat, is de levensduur duidelijk langer.
Een keer per maand schoonmaken is geen overbodige luxe, vooral als het cabriodak van stof is gemaakt. Hoe regelmatiger je dit doet, des te minder tijd het kusje kost.
Door de softtop schoon te maken met RaggTopp cleaner, wordt het vuil verwijderd en zal de softtop er mooier (lees: zwarter) uitzien. Cabriokappen gemaakt van Sonnenland stoffen (van Haartz, de originele stof dus) verkleuren niet, omdat de buitenlaag geheel synthetisch is.
Waterafstotend dak
“De vezels van het stoffen dak zouden beschadigd kunnen worden. Maar in onze wasstraat kunt u gewoon terecht met uw cabrio, zelfs met soft-top.” Aan de klant wordt uitgelegd hoe het wassen eraan toe gaat: “Met een veilige hoge druk wordt in de wasstraat eerst het stoffen dak schoongemaakt.
Reinig uw cabriokap regelmatig met water en een zachte borstel. Als u namelijk zorgt voor optimale impregnering is water over het algemeen voldoende. Is gewoon warm water niet meer voldoende? Gebruik dan een speciaal ontwikkelde veilige cabriokapreiniger, zoals: Ragg Topp Convertible Top Cleaner.
Voor cabrio's met een hard dak en bij de meest recente modellen is het winterseizoen geen probleem. Maar vooral bij oudere cabrio's met een softtop kun je het beste de kap in de winter verwijderen en een hardtop plaatsen.
We lichten een paar vormen uit. Cabriolet (cabrio) is de standaard benaming voor een auto zonder dak, maar eigenlijk is cabriolet de definitie van een 4-persoons auto waarvan je het dak kunt inklappen. Dit dak kan een hardtop of softtop zijn.
Meng eerst de groene zeep met het water. Smeer het cabriodak hier goed mee in (doe dit niet te hard) en laat het een aantal uren intrekken of een nacht. Spoel daarna de kap grondig schoon, gebruik genoeg water en zorg dat er geen zeep achterblijft. Pas op met zon tijdens het reinigen.
Een cabriodak (softtop) kun je het beste schoonmaken met speciaal daarvoor bedoelde cleaner (of groene zeep) en een zachte borstel. Maak het dak goed nat, breng de cleaner aan en wrijf het er met de borstel goed in. Nadat het sop er goed is ingetrokken kun je het dak afspoelen en hij is weer fris!
Cabrio liever niet door wasstraat halen
Bij het wassen van de kap is het raadzaam een niet agressieve zeepsoort in combinatie met een zachte borstel te gebruiken. Groende zeep is een goede, net zoals een borstel van paardenhaar. De cabrio door de wasstraat halen kan, maar wordt niet aangeraden.
Van sommige merken kunnen wij de cabriokap met vervanging aanbieden voor al € 1.000 terwijl er ook exclusieve merken zijn waarvan de cabriokap met vervanging zelfs € 10.000 kan gaan kosten.
De kosten voor het reinigen en impregneren van het dak zijn gemiddeld €23,- tot €37,- per m². Op een gemiddeld dakoppervlak van 60 m² komt dat neer op een totaalprijs van €1.380,- tot €2.220,-. De kosten variëren afhankelijk van uw dakbedekking.
Het beste is om dakpannen elke 10 jaar te impregneren. Na verloop van tijd neemt de werking van het impregneermiddel af. Hierdoor zal het dak weer sneller vocht opnemen. Wacht daarom niet veel langer met het opnieuw aanbrengen van impregneermiddel.
Soms ontkom je er niet aan om ook in de wintermaanden met je cabrio te rijden. Daarom in dit artikel de vraag: zijn cabrio's te koud om in de wintermaanden mee te rijden? Het antwoord is nee, een cabrio is niet te koud voor de winter. Hard top cabrio's zijn qua isolatie te vergelijken met een dichte auto.
Voor overtuigde cabriorijders maakt een graad meer of minder niet uit. Vanaf een buitentemperatuur van plusminus 18 graden wordt met open dak gereden, zo gezegd om van de vrijheid en van het contact met de natuur te kunnen genieten.
De klassieke bandana is een vierkante katoenen sjaal met patroon. Door de praktische vorm kan de doek op veel verschillende manieren worden gebruikt en gecombineerd. Of het nu gaat om een ritje in een cabriolet á la Hepburn of om het hoofd gebonden als bij een piraat - de hoofddoek kan alles.
Er zijn speciale wasstraten, die beter geschikt zijn voor cabrio's, namelijk de zogenaamde 'lappenwasstraten'. U mag met een cabrio met een glazen ruit wel door de wasstraat, maar niet te vaak. Neem altijd het goedkoopste wasprogramma zonder cold- of hotwax.
Als je het aantal ongevallen bekijkt op eenzelfde aantal gereden kilometers, dan zijn cabrio's 6% minder vaak betrokken bij een aanrijding. Bekijk je ook de dodelijke ongelukken, dan doet de cabrio het zelfs 11% beter dan een auto met een gesloten koetswerk. Statistisch gezien is een cabrio dan ook veiliger.
De motor moet stationair draaien en de handrem niet aangetrokken of ingeschakeld. Als de auto wel in de versnelling staat én op de handrem belemmert u de beweging van de loopband. Er zit vast een beveiliging op om schade aan auto of loopband te voorkomen, maar het zorgt wel voor vertraging voor u en andere klanten.
Gevoel van vrijheid in een cabriolet
Het rijden met een open dak auto geeft een gevoel van vrijheid. Je haren in de wind en het zonnetje op je gezicht geven je een gevoel van vrijheid en het gevoel dat je één bent je omgeving, lekker als je in de natuur rijdt.
Wanneer u 30 km/u rijdt in een stevige regenbui, is het aan te raden om het dak toch dicht te doen. Zo ook bij 50 kilometer per uur. Echter zult u, in de voorzijde van de auto, in de meeste cabrio's wél droog blijven bij een snelheid van 80 km/u. Ook de regen heeft een beslissende rol.