Je hebt vervolgende maximaal 10 pogingen om je simkaart te ontgrendelen met de juiste Pukcode. Daarna wordt je simkaart geblokkeerd. Als je de simkaart succesvol ontgrendelt, kun je dezelfde Pukcode, indien nodig, laat weer gebruiken.
Een geblokkeerde simkaart
In totaal heb je maar liefst dertien kansen om de juiste code in te voeren, maar na drie keer de verkeerde pincode en tien keer de verkeerde pukcode, kun je de simkaart niet meer gebruiken. Is de kaart eenmaal geblokkeerd, dan kan deze niet meer gedeblokkeerd worden.
De puk code wordt standaard bij uw simkaart geleverd. De puk code bestaat uit acht cijfers en u krijgt negen pogingen om de juiste code in te voeren.
Als er namelijk 10x een foute Pukcode ingevoerd is, dan zal deze ook niet meer werken en is de SIMkaart geblokkeerd en moet je een nieuwe aanvragen. Doe nu even helemaal niets! Mocht het niet werken, dan kun je de SIMkaart in een ander toestel stoppen.
Als je drie keer een verkeerde pincode hebt ingevoerd, wordt er automatisch een blokkade op de simkaart geplaatst.Deze kan worden opgeheven door het invoeren van de pukcode.
3x verkeerde pincode op een geldautomaat (ATM) ingetoetst of bij het contactloos betalen: wacht 24 uur. Je pas zal dan automatisch weer werken. 3x verkeerde pincode op een betaalautomaat (POS) ingetoetst: doe een geldopname of saldo check op een geldautomaat. Dan werkt je pas weer.
Als je simkaart geblokkeerd is, vraagt je telefoon om de pukcode. Weet je niet uit je hoofd wat deze 8-cijferige pukcode is? Dan kun je deze terugvinden in het pakketje waar je simkaart destijds in zat.
Deze speciale code is vaak geprint op het plastic kaartje, waar je ook je simkaart uitdrukt. Is dat niet het geval? Bekijk dan bijgeleverde brief, want dan is de code daarop te vinden. Bewaar dit plastic kaartje of brief dus goed, of kies er bijvoorbeeld voor om de code op te slaan in je telefoon zelf.
Zonder je persoonlijke pukcode kun je je simkaart niet deblokkeren; bewaar deze dus altijd op een veilige plek waar je hem makkelijk terug kan vinden. Ook voor het geval als je je inloggegevens van de persoonlijke pagina bij je provider niet meer weet.
Meestal vraagt je mobiele telefoon zelf om de pukcode. Vul je pukcode in zoals je hem in je Ik Ben omgeving ziet. Heb je een pukcode van 7 cijfers terwijl je mobiele telefoon vraagt om 8 cijfers? Vul dan een 0 in voor of na de pukcode.
Iedere simkaart heeft een eigen nummer, een zogeheten ICC-ID (Integrated Circuit Card ID). Dit nummer bestaat een reeks van zo'n 13 cijfers, letters en tekens. Het nummer valt te herkennen aan de eerste vier cijfers, namelijk '8931'. Een simkaartnummer is dus niet hetzelfde als een pukcode of een pincode.
-Bellen naar de helpdesk (5000 of 0495 95 95 00) optie PUK code. -Inloggen in je klantenzone (je moet dan wel al een login hebben) Je kan niet registreren als je SIM kaart vergrendeld zit, wat er er zal een verificatiecode naar je GSM gestuurd worden. -Op je PIN/PUK kaart waar je je SIM kaart uitgeklikt hebt.
Je simkaart wordt definitief geblokkeerd wanneer je de PUK-code 10 keer verkeerd invoert. Wanneer dit gebeurt verschijnt er op je scherm het bericht: kaart geblokkeerd. Je kunt de simkaart helaas niet meer deblokkeren.
Ook als je de simkaart in een ander toestel stopt kan er niet meer gebeld worden.
Als je de pincode niet meer weet of drie keer verkeerd hebt ingevuld, wordt je simkaart geblokkeerd om misbruik te voorkomen. Je heb je de pukcode nodig om jou KPN simkaart te deblokkeren.
Wat is een pincode? Elke simkaart heeft ook een viercijferig Personal Identification Number: een pincode. Deze code voer je in als je je simkaart voor het eerst gebruikt of als je 'm voor het eerst in een nieuw toestel stopt. Meestal krijg je de code per post of e-mail van je provider.
De pukcode is een vaste code die je niet kan veranderen.
Om je simkaart te ontgrendelen, heb je de PUK-code nodig. Deze code is meestal te vinden op de verpakking van je simkaart of in de documentatie die bij je telefoonabonnement hoort. Mocht je de PUK-code niet kunnen vinden, neem dan contact op met je provider. Zij kunnen je de code verstrekken.
Betaal met uw mobiel of smart watch
Met uw iPhone, Android-telefoon of smart watch kunt u altijd makkelijk contactloos betalen, zonder betaalpas. Betalen werkt hetzelfde als betalen met uw pas.
Indien je 3x na elkaar de foutieve PIN code ingeeft van de identiteitskaart, dan is deze geblokkeerd, je kan deze terug heractiveren door middel van de PUK code. Heb je het document nog met de codes is er geen enkel probleem, kom met je identiteitskaart en de codes naar de dienst burgerzaken.
Als je 3 keer een onjuiste pincode hebt ingetoetst, wordt je toestel geblokkeerd. Je hebt dan een pukcode nodig om je simkaart te ontgrendelen.
Mobiel geblokkeerd
Als je 3 keer een verkeerde pincode hebt ingevoerd, blokkeert je telefoon. Je kunt deze ontgrendelen met je pukcode. Je vindt jouw pukcode in MijnKPN. Je kan op grijze blokje klikken om de PUK-code beter te kunnen lezen.
Je pukcode
Als je 3 keer de verkeerde pincode invoert, blokkeert je sim. Je hebt dan de pukcode nodig om je toestel weer te gebruiken. Je vindt de pukcode in My Vodafone, in het menu Producten. Daar vind je ook andere gegevens over je simkaart.