Doordat metaal delen tegen elkaar aan draaien ontstaat er wrijving tussen de ketting en de tandwielen. Hierdoor is de kettingset helaas slijtage onderhevig. Regelmatig smeren en het op spanning houden van de kettingset vergroot de levensduur. Een kettingsetje gaat ongeveer tussen de 20.000- en 35.000 km mee.
Het is raadzaam om na 2-3 keer je ketting smeren de ketting volledig te reinigen en opnieuw in het vet te zetten. Of eerder als je constateert dat er veel vuil door het kettingvet is opgenomen.
Afhankelijk van de staat van onderhoud, weersomstandigheden en de omgeving waarin je fietst slijt je ketting. Dit bepaalt ook het moment waarop het tijd is voor een nieuwe. De vuistregel die je kan hanteren is dat het verstandig is om je ketting ergens tussen de 3000km en 5000km te vervangen.
De kosten voor het laten vervangen van een distributieketting zijn afhankelijk van het model en type van uw auto. Meestal lopen ze uiteen van zo'n 700 tot 1500 euro. Goedkoper kan soms, maar 3000 euro is ook goed mogelijk, wanneer u een auto heeft waarbij het hele blok uit elkaar moet om de ketting te vervangen.
Op een kettingwiel loopt altijd een ketting.Een tandwiel loopt altijd over een ander tandwiel (bijv. versnellingsbak) of een getand oppervlak zoals een tandheugel (bijv. ophaalbrug).
Hoelang een fietsketting meegaat hangt volledig af van het type rijder dat je bent en hoe je met jouw ketting omgaat. Over het algemeen kan je stellen dat een ketting tussen de 3000 km en 5000 km meegaat. Hoe meer je schakelt en hoe minder je jouw fiets schoonmaakt hoe sneller de ketting zal slijten.
Regelmatig smeren en het op spanning houden van de kettingset vergroot de levensduur. Een kettingsetje gaat ongeveer tussen de 20.000- en 35.000 km mee. Soms langer en soms korter afhankelijk van de berijder. Een ketting smeer je aan de binnenkant en ongeveer om de 300km bij droog weer.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen.
Over het algemeen kost het vervangen van een complete crankset zo'n 40 tot 60 euro. Dit zal iets goedkoper zijn wanneer je alleen de linker (zonder tandwiel) vervangt. Alleen de linker crank vervangen zal zo'n 20-25 euro kosten.
Verzorg je ketting, cassette en kettingblad goed. Houd deze goed schoon en smeer de ketting voldoende om zo de levensduur te verlengen. Wissel de ketting, afhankelijk van de weersomstandigheden en rijstijl, na 250 tot 500 kilometer om voor ketting twee.
Vaak hoef je je kettingblad pas na ongeveer vijf fietskettingen te vervangen, maar dat hangt uiteraard wel af van welk merk de bladen zijn en van de (weers)omstandigheden. Je kunt ook regelmatig checken of je kettingbladen aan vervanging toe zijn.
De enige goede methode om te controleren of je ketting is versleten is het meten van de lengte. Maximaal 1 procent verlenging (= slijtage, geen rek!) is toelaatbaar.
Een veel gemaakte beginnersfout: WD40 gebruiken. Gebruik WD40 nooit en te nimmer voor het smeren van je fietsketting.
Voor een ketting is geen preventieve vervanging in het onderhoudsschema opgenomen. In principe hoef je je bij een auto met een distributieketting dus geen zorgen te maken over kostbare vervanging.
In de wintermaanden dien je de ketting vaker te reinigen, vanwege het pekel dat op de weg ligt. Dit spat op tijdens het fietsen en is schadelijk voor de gehele fiets. Over het algemeen is het verstandig om een racefiets ketting na iedere 250km te reinigen en te smeren.
Distributieketting kan ook breken!
En je dus nooit meer een distributieriem of distributieketting zou hoeven vervangen. Het geval wil echter dat deze ketting op spanning gehouden wordt door een riemspanner. Deze werkt op oliedruk en daar zit alsnog het gevaar!
Wat is beter distributieriem of ketting? Behalve zijn eerder genoemde langdurigheid en het feit dat hij zo weinig onderhoud nodig heeft, is een distributieketting beter bestand tegen temperatuurschommelingen.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
Controleer of nog alle O-ringen van de ketting aanwezig zijn. Als er O-ringen ontbreken, moet de ketting worden vervangen. Als je de ketting achter meer dan 3 mm van het kettingwiel kunt optillen, is de ketting versleten. Ook een ongelijk opgerekte ketting moet worden vervangen.
Vaak word gedacht dat kettingen uitrekken en dus langer worden. Dit is echter niet het geval. Net zoals de kettingwielen, slijten de rollers van de kettingen ook. De slijtage van beide onderdelen zorgt voor speling.
Vergeleken met kettingolie heeft wax enkele voordelen.Naast dat een uitgeharde wax weinig tot geen vuil aantrekt, laat het je ketting ook langer meegaan. Door de mindere vervuiling van je aandrijflijn wordt slijtage namelijk verminderd. Hierdoor blijft je fietsketting langer efficiënt lopen.
Hoe vaak dat onderhoud moet gebeuren is afhankelijk van het gebruik maar minstens toch zeker 1 maal per jaar. Als voorbeeld de ketting van een derailleur fiets: deze gaat 3000 tot 5000 km mee (ketting van MTB is vaak bij gebruik in terrein al na ca. 1000 km versleten.
Met een gesloten kettingkast is de fietsketting helemaal beschermd tegen vuil en weersinvloeden. Daarom is dit type kast het best voor de levensduur van je ketting. Ook je kleding wordt beschermd.