U kunt uw aanslag automatisch betalen in 12 maandelijkse termijnen. Het bedrag wordt dan iedere maand rond de 28e van uw rekening afgeschreven.
Atlas van de lokale lasten 2019
Een meerpersoonshuishouden met een koopwoning betaalt gemiddeld 1.264 euro aan gemeente (740 euro), provincie (185 euro) en waterschap (339 euro). De duurste plek om te wonen is Bloemendaal (2.051 euro); de goedkoopste Gilze en Rijen (995 euro).
De opbrengsten van de algemene belastingen gaan naar de algemene middelen van de gemeente. De gemeenteraad bepaalt dus zelf waaraan de gemeente dat geld besteedt. Voorbeelden van algemene belastingen zijn de onroerendezaakbelasting (OZB), de parkeerbelasting en de hondenbelasting.
Afvalstoffenheffing betaalt u via de gemeentelijke belastingaanslag. Meestal ontvangt u deze aanslag in de eerste helft van februari.
Huurders betalen gemiddeld 870 euro per jaar, waarvan 358 euro aan de gemeente, 253 euro aan het waterschap, en 279 euro aan de provincie. De goedkoopste plek om te wonen is voor hen Nijmegen met 570 euro, de duurste plek is Pijnacker-Nootdorp met 1.243 euro.
Huishoudens zijn in 2022 gemiddeld 2,1 procent meer kwijt aan onroerendezaakbelasting (ozb), afvalstoffen- en rioolheffing. Gemiddeld moeten ze 851 euro per jaar aan gemeentelijke belastingen aftikken, tegenover ruim 833 euro nu.
Als huurder van een zelfstandige wooneenheid ben je gebruiker van de woning. Dit betekent dat je bepaalde belastingen, zoals afvalstoffenheffing en rioolheffing, zelf betaalt. Andere belastingen, zoals de OZB, betaalt de verhuurder. Sinds 2006 mag een verhuurder deze kosten ook niet meer doorberekenen aan een huurder.
U ontvangt de aanslag eind februari. Het totale bedrag zal vervolgens in tien termijnen worden afgeschreven, steeds aan het einde van de maand. De eerste termijn wordt eind maart afgeschreven, de laatste eind december.
De gemeente stuurt de aanslag afvalstoffenheffing meestal in de eerste drie maanden van het jaar. In ieder geval moet de aanslag binnen drie jaar na het ontstaan van de belastingplicht worden opgelegd.
Belastingen zijn een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente. Met die inkomsten investeert de gemeente in projecten en voorzieningen in de stad. Er zijn verschillende soorten belastingen. Zo zijn er algemene belastingen, die iedereen betaalt die in de gemeente woont of gevestigd is.
Per gezin en/of bedrijfsvestiging betaalt men jaarlijks een belasting op gezinnen en bedrijven. De belasting is verschuldigd voor wie ingeschreven is op 1 januari van het aanslagjaar. Voor bedrijven: wie actief is op 1 januari van het aanslagjaar.
Als de WOZ-waarde van je eigen woning bijvoorbeeld 300.000 euro is, dan betaal je aan OZB dus bij deze gemeentelijke tarieven het volgende eigenarendeel: (300.000 / 100) x 0,1280 = 384 euro per jaar.
We zijn vanaf eind oktober begonnen met het versturen van de aanslagen voor 2021. Veel klanten hebben hun aanslag dus al gekregen. Bent u eigenaar van een woning? Dan ontvangt u de aanslag voor 2021 vanaf mei 2022.
Er zijn in België drie gemeenten waarin de gemeentebelasting 0% bedraagt, nl. Knokke-Heist, Koksijde en De Panne. U mag echter niet enkel kijken naar de aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting.
Er zijn 2 tarieven van de afvalstoffenheffing (tarief 2022): een jaartarief voor eenpersoonshuishoudens: € 331,- een jaartarief voor meerpersoonshuishoudens: € 441,-
Betaalt de huurder of verhuurder afvalstoffenheffing? De bewoner van een woning krijgt de aanslag voor de afvalstoffenheffing. In het geval van een huurwoning met een eigen voordeur, is dit de huurder zelf. Huur je echter maar een gedeelte van een woning, dan gaat de aanslag naar de verhuurder.
U krijgt de aanslag via mijn.overheid.nl of de post. Uw aanslag en belastinggegevens kunt u online bekijken in de Digitale Belastingbalie. Hier regelt u alles rond uw gemeentelijke belastingen en ziet u uw openstaande belastingaanslagen.
Belastingen: bijvoorbeeld onroerende zaakbelasting (OZB), toeristenbelasting, forensenbelasting en parkeerbelasting. De opbrengst daarvan gaat naar de gemeente. De gemeente bepaalt zelf waarvoor ze de opbrengst gebruikt. Heffingen: dit zijn rechten, tarieven en leges.
Als huiseigenaar moet u elk jaar Onroerendezaakbelasting (OZB) betalen aan uw gemeente. Hoeveel OZB u moet betalen hangt af van de WOZ-waarde van uw woning. Ook het OZB-tarief dat de gemeente hanteert heeft invloed op uw Onroerendezaakbelasting.
De ozb is alleen voor de woningbezitter, dus de verhuurder. Huurders hoeven deze belasting sinds 2006 niet meer te betalen. De rest van de belastingen mag de verhuurder allemaal doorberekenen aan de huurder. Het gaat om het rioolrecht, de afvalstoffenheffing, verontreiningsheffing en ingezetenenomslag.
Huurders van woningen betalen geen onroerendezaakbelasting maar krijgen huurverlaging. Als u huurder van een woning bent, heeft u niets te maken met de onroerendezaakbelasting. Wel heeft u nog steeds voordeel bij het verlagen van de WOZ-waarde, omdat uw maximale huurprijs dan moet worden verlaagd.
Huurder krijgen sinds belastingjaar 2016 ook een WOZ beschikking. Sinds 1 oktober 2015 heeft de overheid bepaald dat ook huurders van woningen een WOZ beschikking krijgen.