Tips bij wanbetalers
Stap 1: De klant bellen en/of een betalingsherinnering(en) sturen. Stap 2: Een aanmaning (sommatiebrief) sturen. Stap 3: Is de factuur na deze stappen nog niet betaald? Dan volgt als laatste redmiddel een incasso.
U kunt betaling afdwingen door een gerechtelijke procedure op te starten. Daarvoor moet een dagvaarding worden opgesteld en uitgebracht. Voordat de gerechtelijke procedure daadwerkelijk wordt gestart, zal nog een laatste sommatiebrief aan de klant worden gestuurd.
Formele voorbeeldtekst
Ik wil u daarom vriendelijk verzoeken om binnen 5 dagen het openstaande bedrag over te maken op rekeningnummer [NL XX BANK XXXX XXXX XX] ten name van [rekeningnaam]. Indien uw betaling deze e-mail heeft gekruist, kunt u deze betalingsherinnering als niet verzonden beschouwen.
Een wanbetaler is iemand die niet betaalt voor de diensten of het product dat hij afneemt. Sec gezegd is dat stelen, maar in de praktijk ligt dat niet altijd zo. Een wanbetaling komt meestal doordat een debiteur simpelweg niet kan betalen.
U kunt zich niet zelf afmelden bij het CAK. Neem hiervoor contact op met uw zorgverzekeraar. Alleen uw zorgverzekeraar kan u afmelden bij ons.
Wanbetaler = Een wanbetaler is iemand of een bedrijf dat gebruikmaakt van een dienst of product zonder daarvoor te betalen. Wanbetaling komt meestal doordat een debiteur niet kan betalen, maar vaak is er ook sprake van laksheid, of zelfs ...
Als je je premie niet betaalt, zal je zorgverzekeraar je brieven en betalingsherinneringen sturen en een incassobureau of deurwaarder inschakelen. Als je 6 maandpremies niet betaalt, dan word je door je zorgverzekeraar aangemeld bij het CAK en moet je een hogere premie betalen.
Hoe lang blijf je geregistreerd als wanbetaler? Een CIS-registratie wegens wanbetaling blijft meestal 3 tot 5 jaar staan. Dit is afhankelijk van de aard en ernst van de situatie. Zolang de CIS-registratie blijft staan, is deze zichtbaar voor alle verzekeraars.
De zorgpremie van het CAK is geen loonbeslag maar een (verplichte) inhouding. De zorgpremie is namelijk geen schuld maar een vaste last. Omdat de zorgpremie een vaste last is, hoort deze bij de beslagvrije voet. U houdt daarom onze zorgpremie in van de beslagvrije voet.
Brief van het CAK: sluit een zorgverzekering af
Als u niet verzekerd bent, stuurt het CAK u daarover een brief. U moet dan binnen 3 maanden een zorgverzekering afsluiten of aantonen dat u zich niet hoeft te verzekeren (bijvoorbeeld wegens gemoedsbezwaren). Doet u dat niet, dan krijgt u een boete.
Lukt het u niet om uw klant de openstaande factuur te laten betalen? Overweeg dan een incassobureau, deurwaarder of incasso-advocaat in te schakelen. Dat zijn bedrijven die facturen namens u innen: Een incassobureau stuurt brieven met het verzoek tot betaling, maar mag betaling niet afdwingen.
De schuldeiser moet minimaal 1 betalingsherinnering (aanmaning) sturen, voordat hij incassokosten bij u in rekening mag brengen. U krijgt 14 dagen de tijd om de rekening alsnog te betalen. Doet u dat niet, dan moet u naast de rekening ook incassokosten betalen.
Herinneringskosten aanrekenen mag dus maar het moet duidelijk vermeld zijn in de algemene voorwaarden. In de telecomsector is het al verboden om bij de eerste herinnering kosten in rekening te brengen. De daaropvolgende herinneringen mogen niet meer dan 10 euro aan extra kosten met zich meebrengen.
Verzekeraars vragen bij het afsluiten sinds wanneer de auto op naam staat. Je moet hierbij aangeven dat de auto al langer onverzekerd op naam staat. Vaak wil de verzekeraar de auto nog verzekeren als deze niet langer dan 14 dagen onverzekerd op naam staat. De verzekeraar kan de auto dan vaak per vandaag verzekeren.
Heeft u nog wel een wettelijk pensioen of een uitkering uit Nederland? En verhuist u naar of woont u in een verdragsland? Dan moet u zich via het CAK verzekeren voor ziektekosten. Dat bent u wettelijk verplicht.
De zorgpremie van het CAK is geen loonbeslag maar een (verplichte) inhouding. De zorgpremie is namelijk geen schuld maar een vaste last. Omdat de zorgpremie een vaste last is, hoort deze bij de beslagvrije voet.
In principe zijn er geen wettelijke vormvereisten om een aanmaning te versturen, tenzij dit in bijzondere gevallen vereist zou zijn (bijvoorbeeld wanneer een gerechtsdeurwaarder een particulier aanmaant). Dit betekent dus dat de aanmaning zowel mondeling, per e-mail, sms, fax, … ter kennis gebracht kan worden.
Wij adviseren om een korte maar vriendelijke email te versturen, met het verzoek om het bedrag binnen 7 dagen te betalen. Een eerste betalingsherinnering zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien: “Uit onze administratie is gebleken dat de volgende factuur [factuurnummer] van € [factuurbedrag] nog niet is voldaan.
Betalingsregeling niet verplicht
Een betalingsregeling afspreken is niet verplicht. Dat betekent dat een debiteur niet kan afdwingen dat er een betalingsregeling wordt afgesproken. U bent dus niet verplicht om een betalingsregeling te accepteren en mag dus een betalingsvoorstel van uw debiteur weigeren.
Wanneer niet of niet tijdig is betaald stuurt het bevoegd gezag een 2e aanmaning. Als na de aanmaning nog niet wordt betaald, kan het verschuldigde bedrag bij dwangbevel worden ingevorderd. Dat dwangbevel is de officiële kennisgeving waarin de verplichting tot betaling van de dwangsom is vastgelegd.
Als u niets afspreekt met uw klant, moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. De wet is heel duidelijk over de betalingstermijn van facturen: Spreekt u niets af, dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. In een overeenkomst mag u een termijn van maximaal 60 dagen afspreken.
Heeft u recht op bijstand? Dan kunt u voor de eigen bijdrage bijzondere bijstand aanvragen bij uw gemeente. De regels kunnen verschillen per gemeente. Sommige gemeenten ondersteunen mensen met een laag inkomen.