Hoe thuis administratie bijhouden?

Koop een ordner met tabbladen, een perforator, paperclips en een archiefbakje. Woon je samen met een partner, koop dan 3 ordners en 3 archiefbakjes. Maak stapels van onbetaalde rekeningen, betaalde rekeningen en overige brieven. Gooi alle brieven met reclame na het lezen weg als je er niets mee wil doen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op budgetcoachnieuwegein.nl

Hoe eigen administratie bijhouden?

10 tips voor een betere administratie
  1. 1 Plan vaste momenten in je agenda. ...
  2. 2 Sorteer alle post. ...
  3. 3 Voorkom extra kosten door uitstellen. ...
  4. 4 Automatiseren is tijd besparen. ...
  5. 5 Stuur je bedrijf op basis van je cijfers. ...
  6. 6 Laat je administratie controleren. ...
  7. 7 Houd gewerkte uren bij. ...
  8. 8 Laat klanten betalen via iDEAL.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op renedebonth.nl

Hoe ruim ik mijn administratie op?

SOS opruimen: zo pak jij je ontplofte administratie aan
  • Wat moet je allemaal bijhouden? ...
  • Maak mappen per categorie. ...
  • Kies een vaste plek om je administratie te doen. ...
  • Hou niet alles bij. ...
  • Laat geen documenten rondslingeren. ...
  • Ruim meteen op.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op flair.be

Hoe sorteer ik mijn papieren?

Zo breng je orde in je papierwerk
  1. Stap 1: maak tijd en ruimte voor je grote schoonmaak.
  2. Stap 2: denk na over een systeem dat voor jou werkt.
  3. Stap 3: maak stapels per categorie.
  4. Stap 4: bewaar in een handig opbergsysteem.
  5. Stap 5: berg papieren vanaf nu meteen op.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op brightplus.be

Wat voor papieren moet je bewaren?

Particulieren hoeven hun administratieve gegevens (zoals bankafschriften en loonstrookjes) niet verplicht te bewaren. Maar de Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het verstandig om uw administratie in ieder geval 5 jaar te bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Overzichtelijk en eenvoudig je administratie opzetten

34 gerelateerde vragen gevonden

Wat moet je 10 jaar bewaren?

Hoe lang bewaart u uw administratie? U bent verplicht uw administratie 7 jaar te bewaren. Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u 10 jaar bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl

Welk boekjaar mag weg in 2022?

Wat kunt u nu opruimen? U kunt dus na het verlopen van de bewaartermijn uw oude administratie weggooien. Als het boekjaar van uw BV gelijk is aan het kalenderjaar, betekent dit dat u na 31 december 2020 uw administratie over 2013 en eerdere jaren mag weggooien.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op shamrockadvies.nl

Welke mappen voor administratie?

Verdeel de mappen bijvoorbeeld op de volgende manier:
  • Map 1: Verzekeringen.
  • Map 2: Bankzaken, hypotheek, leningen.
  • Map 3: Huis.
  • Map 4: Vervoer.
  • Map 5: Belastingdienst.
  • Map 6: Werk en pensioen.
  • Map 7: Kind één.
  • Map 8: Kind twee.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op huishoudgoeroe.nl

Hoe facturen sorteren?

Tip voor het ordenen van uw inkoopfacturen

De inkomende facturen archiveert u op boekstuknummer. Wanneer u een factuur ontvangt, dan boekt u deze in uw financiële administratie. De inkoopfactuur wordt dan voorzien van een boekstuknummer, zodat uw inkoopfacturen uiteindelijk op dit nummer terug te vinden zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op actium.nl

Hoe documenten ordenen?

De beste manier om documenten te ordenen: 6 tips
  1. Bewaar geen onnodige documenten. ...
  2. Bedenk een logisch systeem voor het ordenen van je documenten. ...
  3. Sla gerelateerde documenten samen op, ongeacht het soort document. ...
  4. Maak onderscheid tussen lopend werk en voltooid werk. ...
  5. Voorkom overvolle mappen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op kantoorartikelen.nl

Hoelang facturen bewaren als particulier?

Er is geen verschil met de papieren facturen. Alle facturen en kopieën van facturen moet u voor de FOD Financiën gedurende zeven jaar bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op financien.belgium.be

Hoe lang moet je officiele papieren bewaren?

Je verzekeringspapieren hoef je over het algemeen niet lang te bewaren. Polisblad: Voor veel verzekeringen ontvang je jaarlijks een nieuw polisblad, bijvoorbeeld voor je zorgverzekering of inboedelverzekering. De polissen van voorgaande jaren kun je weggooien zodra je je nieuwe verzekeringspapieren hebt ontvangen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nn.nl

Hoe papieren klasseren?

Klasseren en archiveren : 6 tips voor een goed archief
  1. Zorg ervoor dat zowel je digitaal als fysiek archief overeenkomen in structuur. ...
  2. Bewaar enkel definitieve versies en zorg dat de stukken volledig zijn. ...
  3. Archiveer regelmatig. ...
  4. Een archief is een dynamisch geheel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op almasy.eu

Hoe maak ik een eenvoudige boekhouding?

Een goede boekhouding begint met een duidelijk overzicht van alle kosten en inkomsten. Die geven samen een actuele weergave van de financiële situatie van je bedrijf. De eerste stap in het opzetten van de financiële administratie is dan ook registreren wat er aan geld je onderneming in- en uitgaat.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dezaak.nl

Hoe begin je met boekhouden?

Je kan meer leren over boekhouden door je online in te lezen, door hulp te vragen aan vrienden of kennissen die veel boekhoudkundige kennis hebben of door een cursus te volgen zoals de Basiscursus boekhouden (BKB®) / Elementair boekhouden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ficsus.nl

Welke administratie mag weg in 2021?

Nadat de wettelijke bewaartermijn voor u is verstreken, mag u de basisgegevens van uw administratie opruimen, zoals het grootboek, de debiteuren- en crediteurenadministratie, de in- en verkoopadministratie, de loonadministratie, de kasadministratie, de voorraadadministratie en de gegevens die hieraan ten grondslag ...

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mijntipsenadvies.nl

Hoe ziet een eenvoudige boekhouding eruit?

De vereenvoudigde boekhouding bestaat uit het bijhouden van: een financieel dagboek, dat u kunt splitsen in een kas- en bankboek. Het kasboek omvat alle uitgaven en ontvangsten in geld, het bankboek omvat alle uitgaven en ontvangsten via een bankrekening.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vlaanderen.be

Waar moet een goede administratie aan voldoen?

U moet alle gegevens bewaren die voor de belastingheffing nodig zijn, zoals het grootboek, de debiteuren- en crediteurenadministratie, facturen, kassabonnen, maar ook e-mailverkeer en kladpapier met aantekeningen. Uw administratie moet 'binnen een redelijke termijn' te controleren zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dezaak.nl

Hoe ziet een goede boekhouding eruit?

Een jaarrekening bestaat uit een balans, een winst- en verliesrekening en een toelichting op beide. Als je alles netjes bijhoudt kun je met de modernste boekhoudprogramma's van tegenwoordig je jaarrekening eruit laten rollen met een paar klikken. Besteed je het uit? Dan doet jouw boekhouder dit voor je.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op geenboekhoudernodig.nl

Wat is een persoonlijke administratie?

het een overzicht geeft van alle overeenkomsten en rekeningen. het alle belangrijke papieren en overeenkomsten vindbaar maakt. het rust brengt in hoofd en huis.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op financieelredzaam.be

Welke soorten administratie zijn er?

Welke soorten administratie zijn er?
  • Algemene administratie.
  • Boekhoudkundige administratie.
  • Loonadministratie / HR administratie.
  • Facturen administratie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op addmodum.be

Wat houd administratie bijhouden in?

Een administratie is het op een éénduidige wijze vastleggen en verzamelen van bedrijfsgegevens. Een goed opgezette administratie zorgt voor overzicht, waardoor je inzicht hebt over hoe het in je bedrijf gaat en weet je aan welke verplichtingen er moeten worden voldaan.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op appwiki.nl

Wat moet ik bewaren na overlijden ouders?

Het gaat dan om bankafschriften, belastingpapieren en mogelijk correspondentie over de zorgtoeslag. Bij andere officiële papieren, zoals jaarrekeningen van gas, water en licht, salarisstrookjes, huurovereenkomsten of verzekeringen, is 2 jaar voldoende.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op maxvandaag.nl

Wat valt er onder de fiscale bewaarplicht?

Volgens de wettelijke bepalingen moet je boeken, bescheiden én gegevensdragers die voor de belastingheffing van belang zijn, bewaren zoals je ze hebt ontvangen. In de originele staat, dus de primaire vastlegging van de brongegevens.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wolterskluwer.com

Hoe lang moet je de administratie bewaren voor de Belastingdienst?

Uw administratie bestaat uit alle gegevens over uw onderneming die u vastlegt op papier of op een digitale manier. U bent verplicht uw administratie 7 jaar te bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl

Populaire vragen

  Vorige artikel
Hoe gezond is tahin?