Om met uw bv te stoppen moet u deze laten ontbinden. Geef de ontbinding van uw bv door aan KVK via het formulier 'Ontbinding, vennootschap, rechtspersoon of maatschap' (pdf) . Dit wordt ook wel liquideren genoemd. De Algemene Vergadering van Aandeelhouders neemt hier een formeel besluit over.
Een BV opheffen kost 250 euro exclusief BTW. Voor deze manier van opheffen wordt gebruik gemaakt van de turboliquidatie. Als deze vorm van opheffen niet mogelijk is, omdat er bijvoorbeeld schulden zijn, dan zal in goed overleg worden bekeken welk meerwerk nodig is om zo ook tot een aantrekkelijk vast tarief te komen.
Als een van de aandeelhouders weg wil, of weg moet, zijn er afhankelijk van de aard van het conflict en hoe hoog het is opgelopen, verschillende mogelijkheden: Overdracht van aandelen. Als een van de aandeelhouders uit de vennootschap wil stappen kan deze zijn aandelen verkopen en aftreden als statutair bestuurder.
Als u stopt met uw eenmanszaak schrijft u uw bedrijf uit bij KVK. U rekent daarna fiscaal af met de Belastingdienst. Betaal ook uw openstaande facturen voordat u stopt. En check wat er verandert voor uw aansprakelijkheid.
Een BV opheffen kan zonder notariële akte of een rechterlijke uitspraak. Je hebt er wel een besluit van de algemene vergadering voor nodig. Bij de BV en NV is dat de aandeelhoudersvergadering. Er wordt dan een ontbindingsbesluit genomen.
Om met uw bv te stoppen moet u deze laten ontbinden. Geef de ontbinding van uw bv door aan KVK via het formulier 'Ontbinding, vennootschap, rechtspersoon of maatschap' (pdf) . Dit wordt ook wel liquideren genoemd. De Algemene Vergadering van Aandeelhouders neemt hier een formeel besluit over.
Bij bedrijfsbeëindiging betaal je inkomstenbelasting over het verschil tussen de werkelijke waarde en de boekwaarde van deze bezittingen. Fiscale reserves zijn als het ware tegemoetkomingen om fiscaalvriendelijk geld opzij te zetten voor bepaalde toekomstige uitgaven.
Bij de verkoop van een eenmanszaak, een maatschap, een vennootschap onder firma of commanditaire vennootschap ben je inkomstenbelasting verschuldigd tegen het tarief van box 1 (maximaal 52 procent). Bij een besloten vennootschap betaalt u inkomstenbelasting tegen het tarief van box 2 (26,25 procent).
Bij de beëindiging van een bedrijf moet er helaas ook afscheid genomen worden van werknemers die op dat moment in dienst zijn. Dit kan door middel van een ontslagaanvraag bij het UWV of middels een vaststellingsovereenkomst.
Alleen een rechtspersoon waarvan het vermogen in aandelen in verdeeld kun je via een aandelentransactie overdragen. Bijvoorbeeld een besloten vennootschap (bv). Een aandelentransactie verloopt altijd via de notaris. Met het overdragen van alle aandelen gaat de hele onderneming over naar de nieuwe aandeelhouder.
Bij problemen is de werk-bv aansprakelijk en blijft de holding, met zijn eigendommen, daarbuiten. Over het salaris betaalt de directeur-grootaandeelhouder inkomstenbelasting. Daarnaast kun je winst als dividend uitkeren. Daarbij geldt een lager belastingpercentage.
Nadat het besluit genomen is, kan tot liquidatie overgegaan worden. Dit kan via een gewone of via een turboliquidatie. Een turboliquidatie kan binnen enkele dagen geregeld worden. Een reguliere liquidatieprocedure vraagt om een doorlooptijd van 2-3 maanden.
Je kunt een BV dus opheffen omdat er geen activiteiten meer zijn. Of omdat – zoals in geval van de stamrecht BV – er geen financiële noodzaak meer is. Een derde reden om te stoppen wanneer de BV niet langer levensvatbaar is. Dit kan als uit de cijfers blijkt dat er structureel te weinig geld verdiend wordt.
In de wet is een goedkeuring opgenomen om zonder belastingheffing de rechtsvorm van de onderneming om te zetten van een BV naar een eenmanszaak of firma. In feite is een dergelijke omzetting een overdracht van de onderneming, waarbij in principe een afrekening volgt met de fiscus.
U kunt een bv op twee manieren verkopen
U kunt kiezen voor aandelenoverdracht. Daarmee verkoopt u alles wat eigendom is van de bv, inclusief de bv zelf. Bij een activa passiva transactie maakt u met de koper afspraken over wat u wel of niet verkoopt.
Meestal hanteert de belastingdienst de norm dat je (zonder dat 'ze' moeilijk gaan doen dan) best drie jaar verlies kan maken.
Als je jouw bedrijf of rechtspersoon beëindigt, moet je deze uitschrijven. Daarvoor gebruik je een formulier. Een functionaris (zoals een bestuurder, vennoot, commissaris of gevolmachtigde) of een vestiging kun je via een apart formulier uitschrijven.
Als je twijfelt is het slim om niet te snel te handelen: bij een eenmanszaak kun je ook bij aangiftes ook best een tijdje laten weten dat er geen activiteiten zijn. De belastingdienst noemt dit een slapende onderneming. Je verliest wel belastingvoordelen, maar verder is dit zeker een tijdje mogelijk.
Bedrijfswaarde berekenen op basis van vuistregels
In de praktijk van het midden- en kleinbedrijf wordt het gebruik van vuistregels (ook wel multiples genoemd) veel toegepast om de waarde van een onderneming te bepalen. Het gaat daarbij om formules als: 5 x de nettowinst. 0,75-1,5 x de jaaromzet.
Goodwill is de (onzichtbare) meerwaarde van een bedrijf. Sommige dingen kunt u precies berekenen, zoals de inventaris en voorraad. Maar aan andere zaken kunt u moeilijker een prijskaartje hangen.
Uw rechtspersoon heeft geen schulden en geen vermogen
Dan kunt u de rechtspersoon direct bij KVK uitschrijven. Geef de ontbinding door aan KVK via het formulier ontbinding vennootschap, rechtspersoon of maatschap .
Een van de meestgebruikte methodes om de goodwill uit te rekenen is door de overwinst uit te rekenen. U berekent dit door de winst van de afgelopen 3 jaar te vermenigvuldigen met factor naar keuze tussen de 3 tot 5. De rentabiliteit van de afgelopen drie jaar wordt hierbij als startpositie gehanteerd.