Bij een semi-automatische transmissie hoeft de bestuurder niet de koppelen maar wel zelf te schakelen. Dit kan door middel van 'duwen' of 'trekken' aan de versnellingsbak of door schakelflippers. De Ferrari 430 Scuderia met F1-versnellingsbak is een voorbeeld van een semi-automatische transmissie.
De term semi-automaat wordt in de volksmond nog wel gebruikt voor de gerobotiseerde versnellingsbak. Technisch gezien een gewone versnellingsbak, maar schakeling en koppeling worden automatisch bediend.
Het voornaamste verschil tussen een semi-automatische en een volautomatische transmissie is dat bij die laatste het (moment van) terug- en opschakelen ook geheel vanzelf gaat. Oftewel, de bestuurder hoeft geenszins fysiek te koppelen en schakelen (enkel gas te geven, te remmen en te sturen in de juiste richting).
Een automatische versnellingsbak wordt door de auto zelf aangestuurd om de juiste versnelling te kiezen voor bepaalde snelheden. Een semi-automatische versnellingsbak geeft de mogelijkheid aan de berijder om dit zelf te beslissen in welke versnelling de auto rijdt.
DSG staat voor Direct Shift Gearbox. Het is een manier van automatisch schakelen waarbij een combinatie wordt gemaakt tussen schakelen en koppelen. Een normale automatische versnellingsbak schakelt met behulp van één koppeling naar een andere versnelling. Maar de DSG schakelt naar een andere koppeling.
Als je met een automaat voor een stoplicht staat moet je hem gewoon in D laten staan. Enkel als je langer stilstaat zoals bijvoorbeeld voor een overweg of brug moet je hem in D of N zetten. De automaat is gewoon gemaakt om enige tijd in D te staan met uw voet op de rem.
Je automaat parkeren
Parkeren met een automaat doe je met behulp van het rempedaal, dat je voorzichtig loslaat en, zodra je tevreden bent over je parkeerpositie, vervolgens volledig indrukt zodat de auto tot stilstand komt. Nu zet je de pook in de P-stand en schakel je de motor uit.
Automaat rijden heeft geen handleiding nodig, maar de nodige uitleg is zeker vereist. In zekere zin moet je leren rijden met een automatische versnellingsbak, want er zijn toch een hoop dingen die mis kunnen gaan als je de automatische versnellingsbak niet goed bedient.
Als je een keer snel moet optrekken kun je de 'kick down' gebruiken. Het gebruik van de kick-down dient zoveel mogelijk vermeden te worden, omdat hierbij in lagere versnellingen wordt geschakeld om meer vermogen beschikbaar te krijgen om snel door te trekken.
In stand P is de versnellingsbak mechanisch geblokkeerd. Kies stand P wanneer de auto geparkeerd staat of als de motor moet worden gestart. De auto moet stilstaan, wanneer u de parkeerstand kiest. Om vanuit de parkeerstand een andere schakelstand te kunnen kiezen, moet u in contactslotstand II het rempedaal bedienen.
Heeft u een rijbewijs met code 78? Dan mag u alleen met een automaat rijden. U krijgt deze code op uw rijbewijs als u het praktijkexamen heeft gedaan met een auto of motor met automatisch schakelsysteem.
U vraagt of u met code 78 op uw rijbewijs met een half-automaat mag rijden. Het CBR zegt hier het volgende over. Rijbewijs met code 78 betekent: Alleen geldig voor voertuigen met automatische schakeling. Deze code komt op het rijbewijs wanneer het rijexamen is afgelegd in een voertuig zonder koppelingspedaal.
Een semi-automatisch wapen is een vuurwapen dat af te vuren is zonder tussen de schoten een handeling uit te voeren waardoor de kogel afgevuurd kan worden.
De vele stappen in de vorm van het aantal versnellingen zijn dus nodig om de motor niet te veel toeren te laten maken en wordt het brandstofverbruik hierdoor ook beïnvloedt.
Meestal is de versnellingsbakcode gestanst ergens op de versnellingsbak. Voor een auto-onderdelen leverancier is een versnellingsbakcode belangrijk om het juiste auto-onderdeel voor u te vinden. In onze database kunt u zoeken naar versnellingsbakcodes die ooit zijn opgegeven bij reeds geplaatste aanvragen.
Een automaat heeft beperkingen als de eerste versnelling erg lang is. Om dan weg te rijden is erg veel slip nodig in de koppeling (koppelomvormer) en ontstaat veel warmte. Ook als het gat tussen de eerste en de tweede versnelling relatief groot is, kan dat ongunstig zijn.
Je bent met een automaat zonder schokken, gekraak of stilvallen sneller vertrokken aan de lichten. Ook op een hellende baan ben je gemakkelijker weg. Kortom, met een automaat schakelt je relaxniveau een versnelling hoger en je stressniveau een versnelling lager.
Een automaat heeft er maar twee in plaats van drie, omdat de koppeling niet nodig is. Je linkervoet hoef je daarom niet te gebruiken bij een automaat. Daarnaast gaat een automaat vanzelf rustig rijden als je het rempedaal loslaat, ook al geef je nog geen gas.
P = 'park' (parkeren) R = 'reverse' (achteruitrijden)
Tips voor automaten
Rij altijd in de eco-, winter- of de normaalstand, dat zorgt voor een zo vroeg mogelijk opschakelen naar hogere versnellingen. Gebruik de sportstand zo weinig mogelijk. Laat het gaspedaal even iets 'opkomen' als je op snelheid bent. De automaat schakelt dan direct naar een hogere versnelling.
Veel mensen vragen zich af of automatisch of handgeschakeld rijden sneller is. Vroeger was een automaat namelijk suf en trok hij sloom op. Dat is verleden tijd. Tegenwoordig zijn automaten zelfs sneller dan handgeschakelde auto's, mits je weet hoe je het voertuig bestuurt.
Met een automaat heeft u geen last meer van de hellingproef. Als je de rem loslaat begint de auto namelijk vanzelf te rijden. Geen gedoe meer met achteruit rollen, snel schakelen en gas geven dus.
Wat betekent de B-stand? Bij de knop van de automaat vind je de B-stand. Die staat voor Brake of Bremse (Engels respectievelijk Duits). Schakel je die in, dan remt de auto bij het loslaten van het gaspedaal (hoe vreemd dit ook klinkt voor een elektrische auto) meer op de motor af.