Vanwege het grote belang is het dus verstandig de stuurkogels regelmatig te laten inspecteren. Deze inspectie is meestal het controleren op speling. Dit kan door de auto uit zijn veren te tillen totdat de wielen de grond niet meer raken.
De kogel zal er niet snel uitschieten, maar je merkt dat je wielen speling krijgen. Dat is een duidelijk teken dat je stuurkogels vervangen moeten worden. Zijn je stuurkogels heel erg versleten, dan hoor je een duidelijk 'kloppend' geluid wanneer je aan het stuur draait.
Plaats het platte uiteinde van de bandenlichter tussen de draagarm en de wielas en druk het andere uiteinde van de bandenlichter naar beneden. Sla al doende de fuseekogel gade. Als er sprake is van buitensporige speling in de fuseekogel zul je dat zekersteweten kunnen zien.
Speling op de wielen en het stuur is een duidelijke aanwijzing dat het onderdeel moet worden gecontroleerd. Te veel speling van de stuurkogel is gevaarlijk en kan leiden tot stuurloosheid van het voertuig.
De kosten zijn afhankelijk van merk en type auto, is de fusee los óf betreft het een complete draagarm. Maar een losse fusee- en stuurkogel heb je bij elkaar al gauw voor 60-70 euro.
Het is namelijk levensgevaarlijk om te blijven rijden met een kapotte of versleten fuseekogel. Als er te veel speling ontstaat tijdens het rijden kan de kogel afbreken van het fusee waarna u de macht over het stuur kwijt raakt met alle gevolgen van dien.
Spoorstangen kunnen jaren en jaren meegaan en sommige autobezitters hoeven ze misschien helemaal nooit te vervangen, maar hun levensduur kan worden beïnvloed door bepaalde rijomstandigheden. Obstakels zoals kuilen, slechte weg of zelfs kleine ongevallen kunnen ertoe leiden dat stuurkogels sneller slijten.
Een kapot stuurhuis kun je herkennen aan de volgende zaken: Trillend stuur tijdens het rijden. Zwaarder of lichter sturen dan normaal. Ongelijk sporen van de wielen.
Stuurkogels en de overige stuurverbindingen in het stangenstelsel mogen, naast eventuele oorspronkelijke speling, door slijtageverschijnselen niet meer speling hebben dan: 1,0 mm, in radiale richting, zoals weergegeven in figuur 16; 1,0 mm, in axiale richting, zoals weergegeven in figuur 16.
Hoe herken je een defect of versleten spoorstang? Een typisch symptoom van beschadigde spoorstang zijn knarsende en krakende geluiden tijdens het sturen. Vaak treden deze eerst in stilstand op, omdat de belasting die het gewicht van het voertuig uitoefent op het onderdeel dan bijzonder hoog is.
Stuurinrichting heeft ook kogels
Aan de kant van het stuurhuis heet dat gewricht de stuurkogel, of binnenste stuurkogel. Aan de kant van de wielen heeft dat gewricht de naam fuseekogel, of buitenste stuurkogel. De buitenste stuurkogel zit vast aan het fuseestuk.
Een stuurkogel is een kogelgewricht aan beide uiteinden van een stuurarm of een spoorstang. Wat doet het? Een stuurkogel vormt de verbinding tussen de fusee en de stuurarm of spoorstang. De fusee kan daardoor met het wiel op en neer bewegen, terwijl de stuurarm of spoorstang vast met het chassis is verbonden.
Als een fuseekogel defect is, dan zal deze vervangen moeten worden. De draagarmkogels zijn zeer sterk, daardoor gaan ze over het algemeen lang mee. In de meeste gevallen hoeven ze pas na zo'n 100.000 km vervangen te worden. Door trillingen ontstaat er slijtage en speling tussen de kogel en de kom.
Symptomen van een defecte draagarm
In het begin vallen deze alleen op wanneer je over kasseiwegen rijdt. Na verloop van tijd merk je ook dat er iets mis is op andere wegen. De draagarmen rommelen, piepen, kraken of kloppen. De auto begint daarnaast ook ander rijgedrag te voorkomen.
Het eerste symptoom is vaak dat je auto op een rechte weg zonder te sturen niet meer helemaal recht rijdt. Dit duidt op een probleem met de ophanging, en kan dus liggen aan slijtage van de draagarm. Een ander symptoom is gebonk of getik wanneer je op ongelijke wegen rijdt, of over drempels.
Gemiddeld bedragen de kosten voor het vervangen van de stuurstang ongeveer 250 euro.
De rotatie van een racestuur, hoeveel graden een stuurtje kan draaien, ligt tussen de 180 en 1080 graden. Hoe hoger de rotatie van een racestuur, hoe meer deze lijkt op een echte auto. Goedkopere stuurtjes zijn vaak kleiner en hebben een beperkte rotatie.
Vaak maakt een kapotte stuurinrichting ongewone stuurgeluiden, zoals een knarsend of krakend geluid dat kan optreden bij het sturen. Een zoemend geluid bij het bewegen van het stuurwiel kan ook een van de symptomen zijn van een defecte stuurinrichting.
Stuurhuis revisie analyse: Wat je moet weten
De huidige gemiddelde prijs van een Stuurhuis revisie is € 127. Als je geïnteresseerd bent in een Stuurhuis revisie, kosten gebruikte exemplaren gemiddeld € 100.
Bij normaal gebruik van de auto moet een stuurhuis ongeveer 150.000 km mee kunnen gaan.
Afhankelijk van wat er gerepareerd moet worden: een nieuw stuurhuis voor een gemiddelde auto kost zo'n € 750. Met vervanging is de monteur ongeveer twee uur bezig (€ 160). Een stuurbekrachtigingspomp komt op € 200. Die vervangen duurt anderhalf uur (€ 120).
De rotatie van je stuur
Het aantal graden dat een racestuur kan draaien schommelt tussen de 180 en – je leest het goed – 1080. De racesturen met een beperkte rotatie mogen dan weliswaar veel goedkoper zijn. Van de andere kant kunnen ze op geen enkel ogenblik de vergelijking van een echte raceauto doorstaan.
De kogels zitten in een soort kom waarin ze vrij kunnen bewegen. Deze kom wordt met een stofhoes beschermd zodat er geen vuil bij kan komen. Wanneer de stuurkogels beginnen te slijten zal er meer speling in de kom komen. Dit is te merken aan de speling in het stuur en de reactie van de wielen.
Ja, een buitenste stuurkogel en een binnenste stuurkogel (spoorstangeind en axiaalkogel) vormen samen de spoorstang.