Hij/zij staat niet open voor kritiek, suggesties of verbeteringen. Hij/zij begrijpt niet goed met welke materie wij bezig zijn. Hij/zij heeft geen of onvoldoende aandacht voor de teamleden. Hij/zij heeft onvoldoende overwicht binnen het team.
Kan goed communiceren, luistert en deelt informatie
Goede managers kunnen goed luisteren, waardoor ze zaken diepgaand begrijpen. Daarnaast delen zij wat ze kunnen waardoor een transparante omgeving ontstaat. Dit is gunstig voor het team als geheel. Ze complimenteren oprecht, specifiek, tijdig en vaak.
Volgens Tempo Team doet 72% van de werknemers na een compliment zijn werk met meer plezier. 61% van de werknemers doet erna beter zijn best. Wat motiveert medewerkers: waardering en positieve feedback. Dit leidt tot beter werk, dat op zijn beurt zorgt voor een betere omzet.
Drijfveren zijn de basis voor iemands intrinsieke motivatie. Hoe meer jouw taken, jouw werkomgeving en de manier van samenwerken passen bij jouw drijfveren en behoeftes, hoe groter je gemotiveerdheid.
Om in te spelen op deze basisbehoeften kun je als leidinggevende zorgen voor: Verantwoordelijkheid geven aan medewerkers waar je hen op vervolgens ook op aanspreekt. Waardering geven aan medewerkers krijgen voor het geleverde werk. Positieve feedback om het gevoel van competentie onder je medewerkers te stimuleren.
Ze nemen beslissingen die volgens collega's en ondergeschikten niet in het beste belang van de organisatie zijn. Ze vermijden collega's, werken onafhankelijk en zien andere leiders als concurrenten. Ze leggen hun mensen normen en prestatieverwachtingen op waaraan zij zich zelf vervolgens niet houden.
Zelfkennis, aandacht en reflectie is essentieel voor jou als leidinggevende omdat het je vermogen verbetert om effectief te reageren op situaties. Je weet en je ontdekt wat je team en je medewerkers nodig hebben in een bepaalde situatie, en je weet wat jij moet doen om effectief te reageren.
Teamgevoel gaat over je samen ergens voor verantwoordelijk voelen, ieder de kans geven om zijn kwaliteiten in te zetten en zo samen een resultaat behalen. Teamgevoel creëren is om meerdere redenen belangrijk: Goede communicatie met collega's is essentieel om productief te werken en jouw persoonlijke doelen te behalen.
Het antwoord is eigenlijk heel eenvoudig: Er is pas sprake van functionele aansturing als daar vooraf werkafspraken over zijn gemaakt met jou en/of jouw directe operationeel leidinggevende.
Soms voor snelle feedback, soms om knopen door te hakken waarvoor ze zelf geen bevoegdheid hebben. Frustraties nemen al snel toe wanneer een tijdig antwoord op een mail of telefoontje op zich laat wachten.
De volgende punten zijn duidelijk zichtbaar wanneer de werksfeer verstoord is: Onderlinge irritaties. Niet met elkaar praten maar over elkaar. Veel klagen en sarcastische opmerkingen.