Om te controleren of dat voldoende is kan je de helm aan de achterkant met kracht naar voren duwen. Hierdoor ontstaat er ruimte tussen de voorkant van de helm en je voorhoofd. Als daar het vingerkootje van je pink net tussen past dan heb je genoeg ruimte.
Een helm moet strak zitten, maar mag niet drukken. De wangstukken mogen strak `aan` zitten. Deze vormen zich naarmate de helm vaker/langer wordt gedragen. Let op: merken en types kunnen qua pasvorm verschillen.
Stap 1: Pak een meetlint. Stap 2: Plaats het meetlint ongeveer 2,5 cm boven de wenkbrauwen. Stap 3: Meet de omtrek van je voorhoofd. Stap 4: Bekijk de centimeters bij de maten van de fietshelm die je op het oog hebt.
Het is belangrijk dat je een helm in de juiste maat koopt omdat het anders niet comfortabel zit. Om je maat te achterhalen heb je als eerste een meetlint nodig. Begin twee centimeter boven je hoofd te meten, over je oren, tot over de knobbel op je achterhoofd.
Als je de helm op hebt en je kan je hoofd flink van links naar rechts bewegen dan is hij te groot, of past de helm niet goed bij de vorm van je hoofd. Het is van belang dat je op bepaalde punten, zoals bij je voorhoofd, een klein beetje extra ruimte hebt.
De stilste systeemhelmen zijn op dit moment de Schuberth C5 en de Shoei Neotec 2. Deze helmen produceren bij een snelheid van 100km/h nog steeds zelfs rond de 80 decibel aan geluid.
Kinderen van 1,5 tot 2 jaar hebben een gemiddelde hoofdomtrek van 49 tot 51 cm. De meest voorkomende omtrek bij kinderen van 2 tot 4 jaar is 51 tot 53 cm. Een kinderfietshelm met een grootte van 48 tot 52 cm is voor de meeste kinderen in deze leeftijdsgroep dus een uitstekende keuze.
Stevige riempjes en sluitingen
Check of de riempjes goed aan de helm zijn bevestigd door er eens krachtig aan te trekken en controleer of de sluitingen stevig blijven vastzitten.
Als de druk van de helm op je voor- en achterhoofd afneemt dan is de helmmaat goed. De helm hoort rond het hoofd en de wangen strak te zitten. De wangkussens gaan na verloop van tijd losser zitten. Als je met de helm op je hoofd van links naar rechts kan zwiepen dan is deze te groot.
De beste motorhelm die als het meest veilig wordt beschouwd is de integraalhelm. Die biedt bescherming rondom het hele hoofd. De systeemhelm lijkt sterk op de integraalhelm, maar heeft de mogelijkheid om het kinstuk omhoog te klappen. Bij een opgeklapt kinstuk is de systeemhelm minder veilig als de integraalhelm.
Bij de aankoop van een nieuwe helm let je op, respectievelijk, pasvorm, comfort, functionaliteit en design. Daarnaast is je budget uiteraard ook een bepalende factor. Toch is het een aspect waar je zo min mogelijk rekening mee zou moeten houden. Goedkoop is namelijk vaak 'duurkoop', in letterlijke én figuurlijke zin!
De top 5 wordt gevormd de AGV Sportmodular, X-Lite X-1005 Ultra Carbon, HJC RPHA 90S Carbon, Shoei Neotec 2 en de Schuberth C4 Pro Carbon. Naast deze top 5 hebben we nog vele andere systeemhelmen getest die ook zullen langskomen waardoor we een goede vergelijking kunnen maken.
Uit onafhankelijke onderzoeken blijkt dat een fietshelm het risico op hoofd- en hersenletsels aanzienlijk vermindert bij een botsing of valpartij. Van alle fietsers die gewond raken bij een ongeval heeft ongeveer een derde een hoofd- en/of hersenletsel.
Dat is volgens de onderzoekers de Bontrager Rally MIPS en de veiligste race-helm is de Lazer Century MIPS. Opgemerkt moet wel dat een aantal merken die in Nederland populair zijn, maar in Amerika niet veel verkocht worden niet zijn meegenomen in de test.
Helmen zijn voor verschillende prijzen te verkrijgen. Je betaalt er al snel €50 voor. Er zijn ook helmen te verkrijgen die soms wel €250 of meer kunnen kosten. In essentie is er geen verschil in de mate van de bescherming tussen een dure en een goedkopere helm.
Dit doe je als volgt: Neem een meetlint en leg deze op je voorhoofd, net iets boven je wenkbrauwen. Trek het meetlint naar je achterhoofd, net boven je oren. Houd hierbij rekening met het volgende; hoe strakker je het meetlint houdt bij het opmeten van je hoofdomtrek, des te strakker je nieuwe helm zit.
De goedkopere NTA 8776 helmen beginnen bij de €100,-. Ga je voor een A-merk als bijvoorbeeld Abus of Cratoni, dan betaal je al snel tussen de €125,- en €175,-.
Dat heeft te maken met het materiaal waaruit de buitenschaal is opgebouwd. Heb je een polycarbonaat of thermoplastische helm dan adviseren we hem na 3-5 jaar te vervangen. Een helm die uit een glasvezel- of carbonmix bestaat adviseren we na uiterlijk 8 jaar te vervangen.
Hou er wel rekening mee dat je de bril best kan afzetten wanneer je de helm op- of afzet. Motorhelmen die geschikt zijn voor brildragers, zijn bijvoorbeeld de Nolan N87, N100-5, alle Shark helmen, HJC I70, Scorpion EXO 1400, Schuberth S2, Schuberth C4 Pro/Basic.