1. Michelin™ CrossClimate. De Michelin CrossClimate is een prima band waarmee je het gehele jaar veilig de weg op kunt.
In Duitsland moet uw auto zijn voorzien van banden die geschikt zijn voor de weersomstandigheden. In de winter zijn dat dus winterbanden. Ook all-seasonbanden worden als geschikt beschouwd voor winterse omstandigheden, mits ze zijn voorzien van een sneeuwvloksymbool.
4 seizoenenbanden presteren beter op winterse wegen dan zomerbanden, maar zijn toch minder efficiënt op sneeuw en ijs dan winterbanden. Het kan duur zijn om telkens winter- en zomerbanden te wisselen. 4 seizoenenbanden hoeven niet te worden gewisseld.
Wanneer de banden 10 jaar na hun productiedatum nog niet zijn vervangen, adviseert Michelin om ze uit voorzorg te vervangen. Ook als ze nog bruikbaar lijken en volgens de slijtage-indicator nog niet versleten zijn. Dit geldt eveneens voor reservebanden.
Fabel 3: Door het hele jaar op zomerbanden te rijden, bespaar je geld. Geld besparen doet u niet door het hele jaar op dezelfde banden te rijden. Of het nu zomer- of winterbanden zijn. De kans op een ongeluk is groter als u in de zomer op winterbanden rijdt, ook slijten de banden sneller.
Als je de Duitse wetgeving niet naleeft en wordt aangehouden dan bedraagt de boete €60,- en krijg je 1 strafpunt die geregistreerd wordt in het rijbewijsregister in Flensburg. Als je het verkeer belemmert, omdat je niet met winterbanden rijdt dan bedraagt de boete €80,- en krijg je ook 1 strafpunt.
In Duitsland moet de auto voorzien zijn van banden die geschikt zijn voor de weersomstandigheden: rij dus op winterbanden in Duitsland als het winter is of wordt. Dan moeten auto's ook beschikken over een winteruitrusting.
In Nederland is er geen wetgeving die aangeeft dat het verboden is om tijdens de zomer met winterbanden te rijden. Tegelijkertijd is er ook geen regelgeving die winterbanden verplicht maakt als het seizoen in aantocht is.
De beste prestaties op nat zijn van de Continental, daarna komen de Pirelli en de Michelin Pilot Sport 4. Alle 3 presteren bovengemiddeld goed op alle natte testonderdelen, met uitzondering van aquaplaning dwars, daar zijn ze gemiddeld.
ANWB testresultaat
Die Continental EcoContact 6 hebben we in de andere bandenmaat (185/65 R15) in de test. Op droog wegdek presteert de PremiumContact 6 overtuigend. De band stuurt nauwkeurig met een goede feedback in het stuur.
Je mag gerust met je winterbanden naar de autokeuring gaan; da's geen probleem. Als je tenminste aan de voorwaarden voldoet… Want de afmetingen van je winterbanden moeten overeenkomen met de bandenmaten die in het gelijkvormigheidsattest van jouw wagen staan. In het zogenaamde COC-certificaat dus.
Concreet mag je dus het hele jaar door op winterbanden rijden. De enige voorwaarde waaraan je moet voldoen, is dat de snelheidsindex van de winterband identiek of hoger is dan die van de originele banden van de auto. Is de snelheidsindex lager, zijn winterbanden alleen toegestaan tussen 1 oktober en 30 april.
Winterbanden hebben een grotere rolweerstand, waardoor het benzineverbruik hoger is en de CO2-uitstoot tot vijf procent groter. Verder is sprake van een verminderde verkeersveiligheid, onder meer door een langere remweg en minder stuurprecisie.
In Duitsland is, evenals in Nederland, geen maximale leeftijd voor banden.
Winterbanden beginnen bij zo'n €70 per band. Gemiddeld betaal je voor een set winterbanden tussen de €300 en €600. Koop je een set (stalen) velgen bij je winterbanden? Dan lopen de kosten op tot gemiddeld €900.
Winterberg ligt op 3 uur van Nederland
Tijdens de reis hoef je je geen zorgen te maken dat je je sneeuwkettingen nodig hebt! Denk er wel aan dat bij winterse omstandigheden winterbanden verplicht zijn in Duitsland. Winterberg is een compact dorp met een groot aanbod aan accommodaties.
Landen in Europa waar het verplicht is om met winterbanden te rijden gedurende de wintermaanden zijn o.a.; Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Finland, Zweden, Noorwegen en Luxemburg. In landen als Frankrijk, Spanje en Italië zijn winterbanden in bepaalde regio's alleen verplicht bij signalisatie.
Het antwoord is ogenschijnlijk simpel, want in Duitsland zijn winterbanden niet verplicht. Met als uitzondering dat het gebruik van zomerbanden onder winterse omstandigheden wél verboden is. Dat geldt ook voor in het buitenland geregistreerde voertuigen.
Vanaf 1 januari moeten nieuw geproduceerde banden (winterband of all seasonband) voorzien zijn van het Alpine-symbool (berg met sneeuwvlokje). Uw 4x4 wordt niet uitgezonderd en zal dus aan deze verplichting moeten voldoen. In sommige gebieden zijn sneeuwkettingen zelfs verplicht.
4-seizoenenbanden hebben wel minder lamellen dan een winterband en daardoor zijn de stuureigenschappen in de zomer beter. Door de rubbersamenstelling slijten de banden in de zomer wat sneller, maar daardoor ontstaat er weer meer grip op natte wegen. Ook in de winter blijven 4-seizoenenbanden goede grip houden.
All season-banden bieden 's winters meer grip dan zomerbanden en zomers betere tractie dan winterbanden. Desondanks vragen all season-banden wel wat aanpassing van de bestuurder. Bij warm weer is bijvoorbeeld de remweg langer dan die van zomerbanden.
In tegenstelling tot zomerbanden kunnen all season banden veilig worden gebruikt in de winter, wat wordt weerspiegeld in hun hogere prijs. Uw voertuig uitrusten met all season banden is echter nog steeds goedkoper dan het kopen van zowel zomer- als winterbandensets.
De officiële bandenmaten die u mag monteren op uw auto, vindt u terug in het PVG, het certificaat van overeenstemming of het instructieboekje van de fabrikant. Andere bandenmaten zijn toegelaten als de diameter (velg + band) binnen een tolerantie van - 2 % tot + 1,5 % van de diameters van de officiële bandenmaten ligt.