De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives, coupons, rebates, sampling, contests, demonstraties etc. Sales promotion maakt een onderdeel uit van één van de vier hoofdgroepen promotiemogelijkheden en is dus een belangrijk onderdeel van promotie, promotiemix en de marketingmix.
Met verkopen is dat ook zo: je hebt de kwaliteit van de verkoper, zijn kennis en ervaring, het juiste product voor het juiste publiek, de timing etc. Onderzoek toont aan dat juist de factoren publiek en timing contant veranderen maar wel essentieel zijn voor succesvolle verkoop.
Begroet je die klant, vergeet dan niet te glimlachen. Alleen een glimlach zorgt er al voor dat je klant je winkel positiever beoordeelt, eerder in gesprek raakt met een medewerker en sneller terug komt naar je winkel. Lees die laatste zin nu nog eens. Alleen door te glimlachen dus.
Wat is een verkoopplan? In een verkoopplan staat wat uw bedrijf wil bereiken en welke middelen (producten, organisatie, werkwijze, kennis en kunde…) daarvoor nodig zijn. Tot slot worden alle noodzakelijke activiteiten om dit te realiseren in de tijd gezet, namelijk wie gaat wat en wanneer doen!
De norm van winstgevendheid verschilt per branche; 5 à 10% is over het algemeen een gezond getal. In de dienstensector zien wij de hoogste percentages, in de industrie liggen de cijfers het laagst. Natuurlijk is het prachtig als je winstgevendheid hoog is en iedere geïnvesteerde euro zoveel mogelijk oplevert.
De gemiddelde winst (GW) is het verschil tussen de verkoopprijs (P) en de kostprijs (GTK) en kan ook worden berekend door de totale winst (TW) te delen door de afzet (q).
In onderstaand artikel krijg je concrete tips hoe jij klanten naar je winkel krijgt zodat jij kunt groeien en ook één van die succesvolle ondernemers wordt.
Klanten willen fitnessapparaten, afslankproducten, vervangende opties om van het roken af te komen en ook duurzame producten zijn populair. Denk dus ook vooral aan herbruikbare producten, maar ook aan een duurzame verpakkingen en verzendmethodes.
Geloof in het product, toon oprechte interesse in de klant en betrek de hem/haar in het gesprek. Op die manier kun je adequaat inspelen op de behoefte van de klant en de juiste oplossing bieden. Zorg ervoor dat je het verkoopproces begrijpt en dat je kunt opvolgen wat je aan de klant hebt belooft.