Begin met je naam, leeftijd en geef een paar karaktereigenschappen. Vertel in een paar zinnen wat jou bezighoudt en vooral waar je passie ligt. Wanneer je vanuit je passie vertelt, zullen je ogen gaan twinkelen en komt er vanzelf een informeel gesprek op gang.
Door een motivatiebrief te schrijven, laat je zien waarom je die baan zo graag wil hebben. Je vertelt over je interesses, wat je kunt bijdragen aan het bedrijf en hoe je collega's, familieleden of vrienden je bijvoorbeeld omschrijven.
Zet jouw naam en contactgegevens bovenaan de brief, of in de linkerhoek van de pagina. Vervolgens voeg je een witregel toe en zet je hier de bedrijfsgegevens waar je naar schrijft (daarover later meer). Daarna volgt weer een witregel en voeg je de plaats en datum toe.
Leg uit waarom je juist deze job wilt. Als je spontaan solliciteert, vertel dan waarom je precies dit bedrijf gekozen hebt. Midden: beschrijf je ervaring en je persoonlijkheidskenmerken die relevant zijn voor de functie. Gebruik een zakelijke toon en laat de feiten voor zich spreken.
Als jij aan het einde van een werkdag met een blij gevoel naar huis gaat, als je je klanten naar tevredenheid hebt geholpen, dan is dat een prima motivatie. Vertel in ieder geval met enthousiasme wat je leuk vindt om te doen en welke resultaten je een goed gevoel geven.
Wat je aanspreekt in de functie
Bestudeer de vacature grondig en formuleer voor jezelf een aantal punten die jou erg interessant lijken en hoe deze bij jouw ambities passen. Denk bijvoorbeeld aan het werken in een internationale context, de diversiteit aan taken, of de aangeboden verantwoordelijkheid.
Leg de link tussen jouw ervaring en de functie
Overtuig jouw gesprekspartner ervan hoe jouw ervaring en skills aansluiten bij het bedrijf. Geef aan wat je eerder hebt gedaan en welke zaken overeenkomen met de functie waarop je solliciteert. Focus dus op kennis en ervaring die relevant is.
Veel ondernemers hebben het idee dat het stukje over jezelf vooral bestaat uit een opsomming van opleidingen, trainingen en werkervaring. Natuurlijk is het goed om te beschrijven welke ervaring jou heeft gebracht waar je nu staat, maar hou het beperkt tot wat noodzakelijk is voor de ander om te weten.
De standaard die wordt gebruikt voor de lengte van een motivatiebrief is meestal 250 tot 400 woorden. Dit is niet langer een korte sollicitatiebrief, maar een echte brief waarin je uitgebreid je kwaliteiten benoemt. In deze brief is het zaak om verschillende punten op te delen in alinea's.
Voor banen met een direct sollicitatieproces (bijvoorbeeld door een e-mail) is in 64% van de gevallen een motivatiebrief toch verplicht. Voor vacatures met een geautomatiseerd sollicitatieproces (bijvoorbeeld op de eigen werkenbij-site) is ook nog steeds in 61% van de gevallen een brief verplicht.
Vertel kort wie je bent , wat je doet en wat jouw sterke punten zijn. Probeer niet jouw cv te herhalen. Benoem bijvoorbeeld successen die je behaald hebt in je werk, projecten die je gedaan hebt of geef een voorbeeld waaruit blijkt dat jij over een bepaalde eigenschap beschikt.
Goed: “Jullie zouden mij moeten aannemen, omdat ik de beste kandidaat ben voor deze baan. Ik snap dat er waarschijnlijk andere goede kandidaten zijn. Toch breng ik een extra kwaliteit mee - mijn passie voor hard werken. Ik wil graag veel uren steken in een uitdaging.
Eerlijkheid. Nu je meer zelfkennis hebt, is het belangrijk om eerlijk te zijn tegen de recruiter. De dingen die jou onderscheiden van anderen kunnen zowel positieve als negatieve dingen zijn. Het is verstandig om eerlijk te zijn, en zowel iets positiefs als iets negatiefs te noemen.
Vertel bijvoorbeeld waarom je interesse direct getrokken werd door de vacature: “Ik volg jullie al tijden op social media en toen ik zag dat jullie een vacature hebben op de verkoopafdeling, maakte mijn hart direct een sprongetje!” Kies een stijl die bij je past en probeer het iets minder standaard en juist meer ...