Hoe begin je? Begin met je naam, leeftijd en geef een paar karaktereigenschappen. Vertel in een paar zinnen wat jou bezighoudt en vooral waar je passie ligt. Wanneer je vanuit je passie vertelt, zullen je ogen gaan twinkelen en komt er vanzelf een informeel gesprek op gang.
Voorbeeld 'vertel over jezelf'
Ik ben (naam) en ik woon (gezinssituatie/kinderen/getrouwd/alleenstaand) in (woonplaats). Ik houd ervan om/dingen die me blij maken zijn (1 of 2 hobby's /passies).
Veel ondernemers hebben het idee dat het stukje over jezelf vooral bestaat uit een opsomming van opleidingen, trainingen en werkervaring. Natuurlijk is het goed om te beschrijven welke ervaring jou heeft gebracht waar je nu staat, maar hou het beperkt tot wat noodzakelijk is voor de ander om te weten.
In principe zo kort dat je het in de lift aan iemand kunt vertellen, nog voordat hij of zij uitstapt. In deze 'liftpresentatie' heb je ongeveer 20 seconden de tijd om jezelf en je werk te presenteren. Het is een compacte, duidelijke beschrijving van “wie ben ik”, “waar sta ik voor” en “wat is mijn kracht”.
Jezelf voorstellen
Stel jezelf voor door je naam, je functietitel en waar je werkt te benoemen. Volg dit met een korte biografie. Vergeet niet wat over je ervaring te vertellen. Als je een presentatie houdt voor een groep mensen die jou al kennen, is het niet nodig om jezelf voor te stellen.
Alle zaken waar je goed in bent of die je helpen om het beter te doen in het leven zijn jouw sterke punten en dingen die verbetering nodig hebben of je beperken om jouw beste zelf te zijn worden beschouwd als zwakke punten.
Een originele presentatievorm is het gebruik van een infographic. Je gebruikt deze vorm om data op een duidelijke manier te presenteren naar het publiek. Infographics zijn enorm populair en komen steeds vaker terug tijdens presentatie vooral als er cijfers gepresenteerd worden.
Natuurlijk wil een schoolleiding weten wat jouw persoonlijke interesses zijn en hoe jouw leven er buiten werktijd uitziet. Dit helpt bij het schetsen hoe jij als persoon bent. Maar houd het kort. Vertel kort over jezelf en koppel dat naar wat je binnen je vakgebied belangrijk vindt en wat je allemaal al hebt gedaan.
Jezelf online voorstellen door middel van een leuk mailtje waarin je jezelf kort voorstelt. Hierdoor weten ze alvast wie je bent voordat niemand weet dat jij nieuw bent. In dit mailtje vertel je heel kort iets over jezelf en zet er een leuke spontane foto bij. Het belangrijkste is, houdt het kort maar krachtig.
Voor een inleidende email volstaat het over het algemeen om te schrijven: "Introductie - Jouw Naam". Zorg ervoor dat dat je onderwerpregel als eerste invoert! Vaak bewaart men de onderwerpregel voor het laatst; dit kan ervoor zorgen dat je helemaal vergeet de onderwerpregel te schrijven.
Samenvatting
Het is de bedoeling dat je niet in herhaling gaat vallen, aangezien ze je presentatie al hebben aangehoord. Oftewel zorg ervoor dat hij kort en bondig is en met andere woorden. Je stipt als het ware de hoogtepunten aan. Door deze herhaling (op een andere manier) onthoudt het publiek je presentatie beter.
De afsluiting van je pitch is dé kans om een onuitwisbare indruk achter te laten bij je publiek. Probeer in de afsluiting nog een keer echt goed aandacht te vragen voor jouw doel. Herhaal dus nogmaals je kernboodschap en stel een vraag aan je publiek zodat zij echt gaan nadenken over jouw dienst of product.
Een bio representeert wie je bent en wat jou onderscheidt van anderen. Maar juist door die ontelbare hoeveelheid profielteksten is het lastig om eruit te springen. Om over creativiteit en tijdgebrek nog maar te zwijgen.
Passie, erkenning en zelfontplooiing zijn voorbeelden van intrinsieke motivatie. Om een sterk antwoord te geven op de vraag “Waarom wil je hier werken?”, is het aan te raden om te focussen op de factoren die je intrinsiek motiveren. Intrinsieke motivatie vertaalt zich namelijk direct in een voordeel voor de werkgever.