Soms moet je eerst de laadpas bij de lezer van de laadpaal houden voordat je de kabel uit de laadpaal kunt halen. Rol de kabel op en leg deze achterin de auto, in de tas. Start de auto. Houd de rem ingedrukt en druk op de startknop (en houdt deze een paar seconden ingedrukt).
Elektrisch rijden is duurzamer, voordeliger en je kunt de auto voor de deur opladen. Maar misschien zie je ook argumenten tegen elektrisch rijden, zoals een kleinere actieradius, hogere aanschafkosten en een veel langere laadtijd.
Een elektrische auto heeft geen versnellingen: ze zijn altijd automaat. Bij een “gewone” auto voel je bij automatisch schakelen nog altijd de tussenstappen, maar bij een elektrische auto is daar geen sprake van.
Het is alleen mogelijk om de normale kleine startaccu van uw elektrische auto op te laden met startkabels. De hoofdaccu is niet op te laden via deze wijze.
Automaat. Een elektrische auto heeft geen versnellingen; een elektromotor kan z'n werk op alle snelheden doen. Voor bestuurders die gewend zijn aan een automaat, voelt dat vertrouwd. Toch is het wel anders, want een gewone automaat voel je altijd nog tussen de 'trappen' schakelen en deze niet.
N is Neutraal. E werkt ongeveer zoals D (Drive) van een normale automaat. Maar je voelt hem echt schakelen, en je kunt voor een soepeler rijgedrag het beste het gas er even een beetje afhalen als de bak schakelt.
Alle elektrische auto's die momenteel in serie geproduceerd worden, ook de Tesla's, hebben geen versnellingen. Ze hebben wel een versnellingsbak, maar die heeft slechts één overbrenging, waardoor je niet kan schakelen.
Begin met de pluspool van de helpende auto, daarna die van de te helpen auto. Gebruik daarvoor de rode kabel. Dezelfde volgorde hanteer je voor de zwarte kabel, die je op het motorblok (massa maken) aansluit.
Veel elektrische auto's (EV's) maken autorijden nog makkelijker, je kunt namelijk rijden met maar één pedaal, het zogenaamde 'one-pedal driving'. Het gaspedaal regelt zowel het versnellen als het vertragen. Als je het pedaal indrukt, gaat de auto zoals gewoonlijk rijden, maar als je je voet optilt, remt de auto af.
Net als bij een automaat, hoef je bij een elektrische auto niet te schakelen. In vergelijking met de automaat die in stappen opschakelt, gaat een elektrische auto direct naar zijn maximale vermogen wanneer je het snelheidspedaal volledig intrapt.
De Fiat 500 veroverde in april de eerste plek op de bestsellerlijst van elektrische auto's. Met 5.524 nieuwe registraties eindigde de Italiaanse stadsauto voor de Peugeot e-208, waarvan 3.370 exemplaren de showroom uitreden.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Thuis opladen: 2 tot 5 cent per kilometer
Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.
Om een auto met een lege accu te starten heb je startkabels nodig, en een auto met een volle accu. Je kunt dan de lege accu verbinden met de volle accu door middel van de startkabels, en vervolgens de lege accu nieuw leven inblazen door energie over te brengen vanaf de volle accu.
Een kortgesloten accu trekt erg grote stromen en kan in een extreem geval ontploffen. De vonken tijdens de slechte werkzaamheden zouden een waarschuwing moeten zijn. Als we "juist" te werk gaan, dan sluiten we dus eerst de rode (+) aan.
Wanneer de spanning van een accu bij ongeveer kamertemperatuur al na enkele uren begint terug te lopen, of al terugloopt na bijvoorbeeld één keer kort starten van de motor, dan is deze in slechte conditie en moet de accu vervangen worden.
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
One-pedal driving
Een elektrisch auto beschikt over twee pedalen, een gaspedaal en een rempedaal (mechanische rem). De regeneratieve rem activeer je door het gaspedaal los te laten. Op dat moment wordt de elektromotor als het ware omgezet in een dynamo. Net als bij een fiets levert een dynamo energie op.
Hierdoor heb je niet te maken met schakelen en kun je je volledig focussen op de weg. Daarnaast kan een automaat ook niet afslaan waardoor jij lekker en relaxt kunt rijden.
Service en onderhoud van een elektrische auto zijn duidelijk anders dan bij een auto met een traditionele verbrandingsmotor: ze hebben geen bougies, geen uitlaat en geen versnellingsbak. Dat scheelt tijd en geld. Toch blijft regelmatig onderhoud belangrijk.