Voorbeeld. Feedback geven: Ik zie dat je de gegevens te laat hebt opgeleverd. Ik merk dat ik mij nu onrustig voel. Iemand aanspreken: Ik vind het onprofessioneel dat je de gegevens een dag later dan afgesproken oplevert.
Hij/zij staat niet open voor kritiek, suggesties of verbeteringen. Hij/zij begrijpt niet goed met welke materie wij bezig zijn. Hij/zij heeft geen of onvoldoende aandacht voor de teamleden. Hij/zij heeft onvoldoende overwicht binnen het team.
Een negatieve houding komt vaak voort uit ontevredenheid. Laat de onruststoker een gesprek met HR voeren erachter te komen wat er aan scheelt. Niet alleen identificeert u zo het probleem, u laat hem zo zien dat u bereid bent te helpen hem te helpen te veranderen. Houd uw eigen frustratie voor u.
Valt collega's niet af en zeker niet tegenover anderen of in het openbaar maar spreekt eigen gevoelens direct uit naar de collega die het betreft. Gaat op grond van gelijkwaardigheid om met anderen. Komt afspraken na. Houdt rekening met collega's.
Breng dat op een rustige manier en benoem ook iets waar je wél blij mee bent. ' Begrip tonen werkt ook goed. 'Leg uit dat je snapt waarom je collega situatie X zo heeft aangepakt, maar dat het ook op een andere manier zou kunnen.
Probeer dan echt objectief te bedenken of het aan jou is om iets te zeggen, of dat het een situatie is waar jij je niet mee hoeft te bemoeien. Wanneer een ander kind bij jou thuis komt spelen, mag je hem of haar er zeker op aanspreken wanneer er dingen gebeuren die jij niet oké vindt.
Ongewenst gedrag is gedrag dat als bedreigend, vernederend of intimiderend wordt ervaren. Het kan zich uiten in de vorm van seksuele intimidatie, discriminatie, pesten, agressie en geweld. Een werkgever dient beleid te voeren om ongewenst gedrag tegen te gaan.
Jij en je leidinggevende zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het realiseren van plezier en bevlogenheid in het werk. Het is belangrijk dat je aangeeft wat voor zaken er spelen bij jezelf, tussen jou en andere collega's en waar je tegenaan loopt tijdens je dagelijkse werkzaamheden.
Neem afstand door jezelf los te zien van de situatie. Stel je maar voor dat je met een helikopter boven jezelf cirkelt en naar beneden kijkt, of ga in gedachten achter jezelf staan en kijk naar de situatie. Zo koppel je jezelf even los, waardoor je je weer in een neutrale stand kunt zetten om je emoties te reguleren.
Iemand die manipuleert gebruikt regelmatig passief-agressief gedrag. Voorbeelden van passief-agressief gedrag zijn liegen, kritiek geven, overdrijven, negeren en sarcastisch zijn. Je kunt dit soort gedrag ook scharen onder een sluwe en achterbakse manier van omgaan met anderen.
U kunt de aanwezigheid van ratten meestal herkennen aan de rattenkeutels. Deze kunnen worden aangetroffen in donkere hoeken van een magazijn of een loods. Ze worden ook veelal aangetroffen onder pallets met goederen en produkten.
Stel duidelijke grenzen: dit pik ik wel en dat pik ik niet. Schrijf deze grenzen voor jezelf op. Laat dit duidelijk in je gedrag merken. Probeer niet extra aardig of juist onaardig te zijn als hun gedrag er niet naar is, maar blijf neutraal en blijf je richten op dingen die wel goed gaan.
Aspecten waaruit de slechte beroepshouding blijkt, zijn onder meer: ongeoorloofde afwezigheid. te laat komen. slapen onder werktijd.
Een negatieve houding uit zich in: passief-agressief gedrag. Vijandig, gesloten, afwijzend en ondermijnend, zonder direct confronterend te zijn.
Een 1-op-1-gesprek is dé manier om je medewerkers te leren kennen, om vertrouwen, begrip en respect op te bouwen, om oprechte interesse in je medewerkers te tonen en om altijd op de hoogte te zijn van wat er leeft op de werkvloer.