Als je iemand wilt aanspreken op gedrag geldt dat het gedrag je dwars zit en je een uitgesproken mening hebt over wat de ander doet. “Dat is geen neutrale constatering, maar een normatieve opvatting” aldus Invloedexpert Linda Kluijtmans. “Je gaat dit gesprek aan met de intentie om het gedrag te veranderen.
Tip 1: Accepteer het gedrag niet (nooit!) Accepteer het niet. ...
Tip 2: Hou het bij jezelf en ben concreet. Als je iemand aanspreekt zeg dan NIET 'Je bent altijd te laat' of 'Je bent ook altijd aan het roddelen'. ...
Tip 3: Ben duidelijk over je verwachtingen en welk gedrag je wenst.
In dit artikel leg ik je uit hoe je in elke situatie een vreemde kunt aanspreken. En ik geef je 10 tips om hem/haar zo leuk aan te spreken, dat diegene je niet afwijst. ... Zeg wat het meest voor de hand ligt:
“Hee, hoe gaat het?”
“Hoi.”
“Zo hee, het is echt lang geleden dat ik dit nummer heb gehoord.”
Toon begrip voor zijn situatie of argumenten. Maak de lastige persoon duidelijk waar jouw grenzen liggen. Geef aan welk gedrag je niet wenst te tolereren. Vraag hoe hij de situatie beleeft, wat hij voelt en wat hij wil.
Als iemand ergerlijk is en je niet meer met diegene om wilt gaan, dan kun je gewoon stoppen met het beantwoorden van telefoontjes en minder met die persoon praten. Probeer niet naar dezelfde plekken te gaan of met hen te praten, en de hint zal snel duidelijk zijn.
Voorbeeld. Feedback geven: Ik zie dat je de gegevens te laat hebt opgeleverd. Ik merk dat ik mij nu onrustig voel. Iemand aanspreken: Ik vind het onprofessioneel dat je de gegevens een dag later dan afgesproken oplevert.
En dit oogcontact kan je gebruiken om te zorgen dat hij je aanspreekt. Een man zal je zelden aanspreken na een keer oogcontact. Simpelweg omdat hij nog te onzeker is of je hem wel leuk vindt.
Breng dat op een rustige manier en benoem ook iets waar je wél blij mee bent. ' Begrip tonen werkt ook goed. 'Leg uit dat je snapt waarom je collega situatie X zo heeft aangepakt, maar dat het ook op een andere manier zou kunnen.
Een negatieve houding komt vaak voort uit ontevredenheid. Laat de onruststoker een gesprek met HR voeren erachter te komen wat er aan scheelt. Niet alleen identificeert u zo het probleem, u laat hem zo zien dat u bereid bent te helpen hem te helpen te veranderen. Houd uw eigen frustratie voor u.
Je kunt ook reageren zonder grapjes te maken. Bijvoorbeeld door te reageren vanuit kalmte en liefde. Het is vooral belangrijk dat je oefent om beledigingen niet persoonlijk op te vatten. Dat je inziet dat mensen anderen pijn doen omdat ze zelf pijn ervaren.
Arrogante of neerbuigende mensen plaatsen zichzelf op een voetstuk. Ze voelen zich beter of belangrijker dan anderen. Vaak demonstreren ze hun meerderwaardigheid door de minderwaardigheid van anderen te benadrukken.
Valt collega's niet af en zeker niet tegenover anderen of in het openbaar maar spreekt eigen gevoelens direct uit naar de collega die het betreft. Gaat op grond van gelijkwaardigheid om met anderen. Komt afspraken na. Houdt rekening met collega's.
De functie van kleineren is dus vermijden of ontsnappen aan de ander. Het verkleinen van iemand anders gaat met passieve en/of actieve agressie gepaard. Pesten is een vorm van actieve agressie. Kleineren en negeren zijn subtielere wijzes van agressie en zijn passief van aard.
Negeren kan naast wegcijferen inhoudelijk ook nog iets anders betekenen: respectloos, gevoelloos, sprakeloos en misschien wel nutteloos. Echter kun je het alleen maar invullen aan de hand van de manier waarop jij ernaar kijkt.
Als je werknemer een overtreding begaat of zijn verplichtingen als werknemer niet nakomt, is een waarschuwingsgesprek aan de orde. Een waarschuwingsgesprek is een kort en bondig gesprek met de werknemer, bij voorkeur op kantoor, in een rustige omgeving.