Een nieuwe auto is na 5 jaar gemiddeld zo'n 50% jaar minder waard. Wanneer je een occasion aanschaft scheelt dit dus een heleboel met betrekking tot de afschrijvingskosten. Het voordeligste is om een auto van ongeveer 2,5 jaar aan te schaffen en er dan 2,5 jaar mee rond te rijden.
Wie een nieuwe auto koopt, weet op voorhand al dat de autowaarde daalt op het moment dat de auto de showroom verlaat. De autowaarde daalt jaarlijks met ongeveer tien procent, wat behoorlijk veel is als het om een jonge auto gaat.
Sommige modellen houden zelfs hun waarde vast gedurende 4 of 5 jaar, om dan plots te dalen wanneer ze 'uit de mode' zijn. Anderen blijven tot 50% of 60% van hun waarde vasthouden na 10 jaar, omdat ze erg gewild zijn. Zeldzaamheid: de zeldzaamheid van een model is vaak een goed teken voor de verkoper.
Vervolgens deel je dit door 12 maanden en je ziet wat je auto jaarlijks aan waarde verliest. Rekenvoorbeeld: je koopt een nieuwe BMW 520i, cataloguswaarde: €49.900,-. De (verwachte) restwaarde na 5 jaar bedraagt €20.400,-. Rekensom: (€49.900 - €20.400,-) : 5 jaar = €5.570,- per jaar aan afschrijving.
Gemiddeld verminderd een auto met 10 tot 20% per jaar. Doordat de waardevermindering auto per jaar niet bij elke auto gelijk is en ook niet op dezelfde factoren even zwaar weegt, is het moeilijk om precies te zeggen hoeveel je jaarlijks kwijt bent.
De auto die in absolute cijfers het meest in waarde daalde is de S 560 Cabriolet.
Als een auto ouder is dan 15 jaar, geldt vanaf dat moment de waarde in het economische verkeer. Dat is de prijs die u normaal zou krijgen als u de auto verkoopt. Bij deze oude auto's is de catalogusprijs dus niet van belang.
Na drie jaar is waarde van dit model nog ongeveer 70% tot 80% van de nieuwprijs. Dat betekent dat je bij een populaire kleine auto circa 10% van de waarde hoeft af te schrijven per jaar. Een minder gunstig voorbeeld is de Chrysler Grand Voyager.
Auto dagwaarde v.s. verkoopwaarde
Dit zijn de prijzen van auto's die je op verschillende verkoopsites. Dit is de advertentie vraag prijs van een auto. De verkoopwaarde auto is dus een andere waarde dan een dagwaarde auto of een inruilwaarde van een auto.
Voor de meeste investeringen geldt een maximale afschrijving van 20 procent per jaar. U schrijft de kosten dus in minimaal 5 jaar af. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10 procent per jaar. Voor het afschrijven van bedrijfspanden gelden andere regels.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Waardevast = Een uitkering of vordering is waardevast als de ontvanger c.q. bezitter daarvan dezelfde hoeveelheid goederen kan blijven kopen - dus als het nominale bedrag wordt geïndexeerd met de inflatie (prijsstijgingen).
De ANWB koerslijst geeft een gemiddelde waarde aan onder bepaalde omstandigheden. In uw geval een gemiddeld bedrag dat bij BOVAG bedrijven betaald wordt bij inruil. Een dagwaarde is dus een waarde op die dag onder een bepaalde omstandigheid. Verkoopwaarde is uiteraard hoger dan inruilwaarde.
De aankoopprijs van je auto
Vele constructeurs verkopen stadsauto's met een catalogusprijs van zo'n 12 000 euro. Verschillende merken bieden geregeld speciale voorwaarden of promoties aan tijdens opendeurdagen of naar aanleiding van het Autosalon.
Kentekencheck. Door middel van een kenteken check kun je namelijk in een oogopslag de dagwaarde van een auto terughalen. Deze kenteken check baseert zich op gegevens van de RDW, de Rijksdienst Voor het Wegverkeer. In hun gegevens staat vrijwel alles opgeslagen wat relevant is over een auto.
De restwaarde is het verschil tussen de aanschafkosten en de kosten van afschrijving. De formule: Aanschafwaarde – de afschrijvingskosten per jaar (x het aantal jaar) = restwaarde.
Sterker nog, de belastingvrije kilometervergoeding is al sinds 2006 ongewijzigd, toen het landelijke gemiddelde volgens het CBS 1,37 euro per liter was. Voor die 19 cent per kilometer moet je de auto onderhouden, de afschrijving incasseren en eventuele reparaties betalen.
De waarde van een sloopauto valt en staat met de oud-ijzer prijs, ook wel de schrootprijs genoemd. De schrootprijs ligt zo rond de €0.19 per kilogram. Als je uitgaat van een auto die 1000 kilogram weegt ligt die prijs dus rond de €190. Echter, dit is het bedrag dat een sloopbedrijf eraan verdient.
De cataloguswaarde en fiscale waarde blijven gelijk maar de consumentenprijs (het bedrag dat voor de auto betaald moet worden) valt lager uit.
Een taxatierapport dient om de waarde van je voertuig vast te leggen. Het vormt o.a. een erkenning van merk, type en uitvoering. Maar het zegt ook iets over de kwaliteit en conditie van het voertuig.