De terugverdientijd van een eigen laadpaal ten opzichte van openbaar laden met een vast energiecontract is ongeveer 9 jaar. De terugverdientijd met een dynamisch energiecontract is iets meer dan 3,5 jaar.
En wat blijkt: op dit moment ligt de restwaarde van een elektrische auto van 5 jaar oud met meer dan 100.000 km op de teller ruim boven de 50% van de cataloguswaarde!
In de Subsidieregeling Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP) vind je de voorwaarden voor de subsidie op elektrische auto's. De subsidie voor een nieuwe auto bedraagt € 2.950.Voor een tweedehandsauto (occasion) kan je € 2.000 subsidie krijgen. De aankoop is volledig afgerond in 2024.
2: Rijd direct na het volladen weg
Geen zorgen: je mag gerust tot 100% opladen of de accu leegrijden tot het laatste procentje. Het is alleen belangrijk dat de accu niet té lang op één van die twee extremen blijft. Dus laad de accu zo snel mogelijk op als deze (bijna) leeg is.
Elektrisch rijden wordt rendabel wanneer de lagere gebruikskosten de hogere aanschafprijs compenseren. Dit punt wordt meestal bereikt na enkele jaren, afhankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt.
De terugverdientijd van een eigen laadpaal ten opzichte van openbaar laden met een vast energiecontract is ongeveer 9 jaar. De terugverdientijd met een dynamisch energiecontract is iets meer dan 3,5 jaar.
General Motors kondigde vorig jaar aan dat zijn EV's " variabele winstpositief " werden, en meer geld opleverden dan de arbeids- en materiaalkosten. General Motors zei dat het in 2024 een positieve variabele winstgevendheid voor zijn EV-assortiment bereikte.
Kortom, even stilstaan is niet erg
Het is oké als je elektrische auto even stil staat. Ja, de batterij loopt heel langzaam leeg, maar zolang dit niet langer dan twee of drie weken duurt, is dit geen probleem. Je kunt hem zelfs aangesloten laten aan een laadpaal bij jou thuis.
Studies hebben aangetoond dat het opladen van een lithium-ion batterij tot 100% regelmatig, vooral als de batterij daarna lange tijd volledig opgeladen blijft, de batterij sneller kan laten verouderen . Het opladen tot 100% veroorzaakt ook meer warmte.
De ANWB ziet een toename in pechgevallen met elektrische auto's. In 2024 registreerde de Wegenwacht circa 65.000 pechhulpverleningen voor elektrische auto's, een stijging van ongeveer 26 procent ten opzichte van de ruim 51.000 vorig jaar.
Hoewel elektrische rijders tot 2025 volledig zijn vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting (in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd), wordt deze vrijstelling per 1 januari teruggeschroefd tot 75 procent. Je zal dan dus 25 procent van het reguliere wegenbelastingtarief moeten betalen.
Softwareproblemen komen het meest voor bij elektrische auto's, vóór problemen met accu's en motoren. De ANWB Wegenwacht komt bij elektrische auto's bovendien verrassend vaak lekke banden tegen: 37 procent van de pechgevallen in 2021 had daarmee te maken. Batterijproblemen zijn een relatief kleine zorg.
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan benzine, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting voor je EV en ook aan onderhoud ben je minder geld kwijt. Onder de streep liggen de gemiddelde autokosten vaak lager of gelijk aan die van een vergelijkbare brandstofauto.
Elektrisch in gebruik goedkoper dan brandstof
Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter. Daarom zijn de kosten voor onderhoud en het rijden op stroom lager dan bij een benzine- of dieselauto.
Een elektrische auto verliest gemiddeld 15 procent meer aan waarde dan een auto met een verbrandingsmotor. Dat is opmerkelijk, want tot 2022 hielden elektrische auto's de restwaarde juist beter vast dan auto's met een verbrandingsmotor.
Gemiddeld kost de installatie van een laadpaal thuis tussen de € 850,- en € 1.250,-. De kosten zijn lager bij weinig tot geen graafwerkzaamheden, en hoger bij grotere afstanden.
Het is niet altijd nodig om je elektrische auto elke dag op te laden. Het hangt allemaal af van je levensstijl en het type auto. De ideale frequentie hangt af van hoe je de auto gebruikt en wat de levensduur van de batterij is.
Het is belangrijk om te weten dat u uw elektrische auto tot 100% kunt opladen, maar dat het voor een optimale levensduur van de accu op de lange termijn een beter idee is om tot een lager percentage op te laden .
Hoe lang gaat de accu van een elektrische auto mee? Volgens experts gaat de accu van een elektrische auto, afhankelijk van de kwaliteit, 160.000 tot 320.000 kilometer mee voordat ie vervangen moet worden.
In veel gemeenten geldt dat een auto moet worden weggehaald bij de laadpaal op het moment dat de accu vol zit. Zo heeft iedereen de mogelijkheid om zijn of haar auto op te laden aan het eind van de dag. Laat je een elektrische auto onnodig lang bij een publieke laadpaal staan, dan kan dit je een boete opleveren.
Het wordt aanbevolen om de meeste elektrische auto's op te slaan met een lading van ongeveer 50%. In deze toestand zou uw voertuig maandenlang zonder noemenswaardige ontlading stil moeten staan! Zelfs wanneer uw elektrische auto geparkeerd staat, voedt hij vaak nog steeds verschillende elektrische systemen in uw voertuig.
De gemiddelde levensduur van een accu ligt rond de 3 tot 6 jaar. Dit is natuurlijk compleet afhankelijk van het gebruik van de auto. Worden er veel korte ritjes gereden en de accu dus nooit 100% geladen zal de levensduur zelfs korter kunnen zijn dan de 3 jaar.
Autofabrikanten voldoen dit jaar over het algemeen al aan de doelstellingen en hebben weinig reden om meer elektrische voertuigen te verkopen. Iets soortgelijks gebeurde in 2019, voorafgaand aan de strengere emissienormen in 2020 : we zagen een vertraging van de verkoop van elektrische voertuigen in het eerste jaar, gevolgd door een grote stijging in het laatste.
Tot en met 2022 waren elektrische auto's volgens Gaspedaal.nl minimaal zo waardevast als benzine- en dieselauto's. Dat is dus niet langer het geval. Volgens de autovergelijker houden elektrische auto's hun waarde gemiddeld een dikke 15 procent minder goed vast dan auto's met een brandstofmotor.