Wat zijn valse hybrides? Valse hybrides zijn wagens die deels werken op brandstof en deels op een oplaadbare elektrische batterij, maar waarvan de energiecapaciteit van de batterij onvoldoende is om een aanzienlijk gebruik toe te laten.
Een valse hybride is een stekkerhybride: die een CO2-uitstoot heeft van meer dan 50 g/km op de NEDC 2.0- of WLTP-cyclus; een batterijcapaciteit heeft van minder dan 0,5 kWh per 100 kg wagengewicht.
Een hybride wagen
Enerzijds heb je een verbrandingsmotor, bijvoorbeeld met benzine.Anderzijds is er een elektrische motor met een bijbehorende accu. De accu wordt tijdens het rijden opgeladen via de verbrandingsmotor. Je hoeft dus niet op zoek naar een stopcontact om deze wagen op te laden.
Een hybride auto heeft een elektro- en een verbrandingsmotor. Door de energie van het remmen en de motor wordt de elektromotor opgeladen en gebruikt. Als de batterij op is, schakelt de auto over op de verbrandingsmotor.
Hybride wagens met ≤ 45 g/km CO₂-uitstoot zijn 100% aftrekbaar.Hybride wagens met ≥ 200 g/km CO₂-uitstoot zijn 40% aftrekbaar. Het gemiddelde aftrekpercentage voor hybride wagens is 95%.
Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer. Het kabinet heeft dit belastingvoordeel verlengd tot en met 2024.
Ze zijn niet alleen groener en duurzamer dan diesel- of benzinewagens, dankzij de combinatie van een verbrandings- en elektromotor heb je een groter rijbereik en een lager verbruik. Verder zorgt de lagere CO2-uitstoot ervoor dat een plug-in hybride vandaag de dag nog fiscaal erg interessant is voor bedrijven.
Is hybride rijden goedkoper? In aanschaf is een hybride auto vaak duurder dan een auto die volledig op brandstof rijdt. Maar door de korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb) en de lagere verbruikskosten haal je de hogere aanschafkosten er makkelijk uit.
Full hybrid of Hybrid Electric Vehicle (HEV)
Laadt zichzelf op tijdens het rijden. Volledig elektrisch rijden is mogelijk voor korte afstanden.
Voordelen van hybride auto's
de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.
Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Bij gebruik in de stad is het verschil het grootst, omdat de elektrische aandrijving dan het beste tot z'n recht komt.
Een plug-in hybride is in staat om gemiddeld 60 kilometer volledig elektrisch te rijden. De afstand hangt af van welk model het is. De Toyota RAV4 Plug-In Hybride kan bijvoorbeeld tot wel 75 kilometer elektrisch rijden. Maar ook na deze 75 kilometer kan de auto zichzelf opladen, bijvoorbeeld tijdens het remmen.
Kun je met een hybride auto lange afstanden rijden? Bij een auto op brandstof wordt de actieradius berekend per volle benzine- of dieseltank. Met een hybride auto kom je extra ver. Je kunt zowel rijden op benzine als op de batterij.
1. Prius Plug-in Hybrid. De Prius Plug-in Hybrid is uitgerust met innovatieve, vooruitstrevende functies en het laagste verbruik in zijn klasse. Met een laadkabel is de accu in 2 uur volledig opgeladen en rijd je tot 50 km volledig elektrisch.
Een plug-in hybride, of PHEV, heeft een benzinemotor en een batterij, net als een hybride. Maar behalve dat de batterij wordt opgeladen terwijl je rijdt, kan je een PHEV ook thuis en onderweg opladen. Op deze manier hebben plug-in hybrides een veel groter bereik dan parallel hybride auto's.
Een plug-in hybride beschikt over een verbrandingsmotor én een elektromotor. Dat betekent doorgaans dat je niets te kort komt qua vermogen en koppel. Vanwege het BPM-voordeel is een PHEV vaak ook goedkoper dan een benzineauto met een vergelijkbaar vermogen.
Doorgaans geldt hoe groter de elektromotor en de accu, hoe zuiniger én duurder de auto. Vooral bij wat kleinere, goedkopere auto's zien we daarom veel milde hybrides. Dat is betrekkelijk eenvoudige en betaalbare techniek waarbij een uit de kluiten gewassen startmotor de benzinemotor een handje kan helpen.
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
Maar waarom is een trekhaak eigenlijk een probleem? Het heeft vooral te maken met bezorgdheden over de veiligheid. Hybrides en volledig elektrische auto's hebben ingebouwde batterijen om elektriciteit op te slaan. Bij een ongeval zou de trekhaak een impact kunnen hebben op de batterij.
Het rijbereik: Lange afstanden afleggen met hybride
Het rijbereik verschilt natuurlijk per model, maar een gemiddelde hybride auto kan in totaal, dus met een volle tank brandstof én een volgeladen accu, tussen de 400 en 700 kilometer rijden zonder tussentijds te hoeven stoppen.
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
Minder onderhoudskosten dankzij minder frequente onderhoud
Met andere woorden, het onderhouden van een hybride auto is over het algemeen minder duur dan dat van een dieselvoertuig.
Een hybride auto kan tot wel 55% minder benzine verbruiken dan een volledige benzineauto. Wat echter het werkelijk verbruik van een hybride auto is, verschilt per type hybride en is daarnaast natuurlijk afhankelijk van het gebruik van de auto.
Welke auto is het goedkoopst? De plug-in hybride is in aanschaf goedkoper dan de volledig elektrische auto. Vanaf 2020 zijn de belastingvoordelen voor hybride auto's echter afgebouwd omdat in de praktijk bleek dat hybride auto's vervuilender waren dan oorspronkelijk verwacht.