Een moderne Belgische intercitytrein (zoals de M6 reeks rijtuigen) haalt een maximumsnelheid van 160 km/u op spoorlijnen die daarvoor zijn uitgerust (zoals lijn 50A van Oostende naar Brussel). Theoretisch kunnen sommige soorten rijtuigen tot 200 km/u (I10, I11).
De treinen hebben een topsnelheid van 160 kilometer per uur. Dit kan in Nederland echter nog nergens gereden worden, aangezien het beveiligingssysteem dit niet toestaat. De maximale dienstsnelheid in Nederland is voorlopig nog 140 kilometer per uur.
Over de HSL rijden dagelijks 269 treinen in hoge frequentie. Zowel de Eurostar als Thalys rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u. De Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden maximaal 160 km/u.
Magneettrein: snelste trein ooit
In 2015 heeft JR-Maglev in Japan een snelheid gehaald van maar liefst 603 kilometer per uur. Het record is gevestigd op een 18,4 km lange testbaan. De Maglev, zoals de magneettrein ook wel is genoemd, is ook in reizigersdienst het snelst ter wereld.
Deze panoramatrein verbindt Zermatt in West-Zwitserland met Chur en Sankt Moritz in Graubunden. De Glacier Express staat bekend als langzaamste sneltrein ter wereld. En dat is zeker geen straf. De 291 kilometer lange treinreis duurt bijna acht uur.
De aanschafkosten kunnen afhankelijk van het type oplopen van 2 - 60 miljoen. De tien nieuwe treinen van het type Velaro e320 van Siemens die door Eurostar gebruikt worden kosten 600 miljoen euro, dus maar liefst 60 miljoen per stuk!
TGV – Is onze keuze voor Snelste Treinen in Europa
TGV treinstel heeft zelfs bereikt 515.3 km / h (320 mph) onder speciale testomstandigheden en wordt nooit verstoord door weersomstandigheden zoals dichte mist of andere.
De ICE (InterCity Express) is een hogesnelheidstrein die alle grote steden in Duitsland met elkaar verbindt. Met snelheden van tot wel 300 km per uur is dit een van de snelste manieren om tussen steden als Berlijn, Hamburg en Keulen te reizen.
Bijna overal in Nederland is de maximum snelheid nu 140 km per uur. De meeste NS-treinen kunnen ook niet harder. Maar de nieuwe intercity's die NS heeft besteld kunnen 200. Als die er zijn moet tussen Zwolle en Lelystad 200 gereden worden en tussen Lelystad en Amsterdam 160: tijdwinst een half uur.
De Sprinter rijd wel sneller maar stopt overal. De Intercity is alleen op je bestemming vanwege die niet bij ieder station stopt.
Het netwerk in Nederland kan niet overal hoge snelheden aan. Wever: "Een trein weegt honderden tonnen. 200 tot 300 kilometer per uur, betekent veel meer belasting van het spoor dan bij 140 km/u. Een spoor moet dan een stevigere ondergrond hebben."
In 2 uur en 15 minuten doorkruis je de stad van Noord tot Zuid. Met Thalys reis je in 3 uur en 20 minuten van Amsterdam naar Parijs.
Wat is Thalys? Thalys is dé hogesnelheidstrein tussen tussen Nederland, België en Frankrijk. Het is een luxe, comfortabele trein die u snel naar hartje stad brengt. Thalys rijdt in slechts 3.18 uur naar Parijs.
Over het algemeen geldt: treinen die 500 ton of meer wegen, mogen 85 km per uur rijden. treinen van meer dan duizend ton mogen 95 km per uur rijden. treinen van vijfduizend ton of meer mogen 80 km per uur rijden.
Op metrosneltramlijnen geldt bij GVB een maximum snelheid van 50 kilometer per uur en bij RET van 70 kilometer per uur.
Op meer dan 125 stations, in de DB Lounges en in de ICE-treinen hebt u met een voor wifi geschikt eindapparaat draadloos toegang tot het internet. In de ICE kunt u op de zitplaatsen met tafels en stopcontacten zo eenvoudig uw mobiele kantoor inrichten.
In Nederland stopt de ICE te Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem Centraal. Daarna passeert de trein de grens. In Duitsland stopt de ICE als eerste in Oberhausen Hbf, vrij kort daarna in Duisburg Hbf en vervolgens in Düsseldorf en Keulen Hbf of Köln Messe / Deutz.
Zwitserland heeft het beste spoorwegsysteem van Europa. Dat concludeert Boston Consulting Group (BCG) in een studie naar de prestaties van de spoorwegen in 24 Europese landen. Nederland staat in de middenmoot en het Belgische spoorwegsysteem komt als 11de uit de bus.
De SSC Tuatara met een topsnelheid van 508 km/u is veruit de snelste auto op het moment.
Thalys. Nederland staat in het lijstje van de Railway Gazette op plek 17. Hoewel de Thalys tussen Schiphol en Rotterdam kort de 300 kilometer per uur aantikt, ligt de gemiddelde snelheid op het HSL-Zuid op 'slechts' 167 kilometer per uur.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Om met de trein te kunnen reizen heb je een vervoerbewijs nodig. Dit kan een los kaartje zijn, reizen op saldo via een OV-chipkaart of met een abonnement van NS Flex.