De vraag van TS is, hoe lang men "volgens de regels" op het station mag verblijven, bijvoorbeeld tussen een overstap. Volgens de regels van NS mag dat maximaal 35 minuten zijn.
Ja. Als u incheckt, dan wordt het instaptarief ingehouden. Bij een OV-chipkaart zonder abonnement of kortingsproduct is dat 20 euro. Als u binnen 60 minuten na inchecken weer uitcheckt op hetzelfde station, dan krijgt u dat hele instaptarief terug en kost het uitzwaaien u dus niets.
Reacties. "Als u vergeten bent uit te checken, kunt u in ieder geval op dezelfde dag tot 6 uur na het inchecken nog uitchecken op uw bestemmingsstation.
Op een station met poortjes check je uit bij één van de poortjes. Je bent dan het volledige instaptarief kwijt. Je kunt nu weer inchecken en je reis vervolgen. Ga voor teruggave van het te veel betaalde bedrag naar de landelijke webpagina Uitcheck Gemist.
Om met NS te reizen moet er minimaal € 20,00 op je OV-chipkaart staan. Heb je een NS-abonnement? Dan gelden andere bedragen: Voor een OV-chipkaart met Dal Vrij, Weekend Vrij, Dal Voordeel, Altijd Voordeel of Voordeelurenabonnement is dit € 10,00.
De boete bij zwartrijden in het openbaar vervoer bedraagt € 50, bovenop de kosten van een treinkaartje. Het boetebedrag van € 50 is een besluit van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Deze boete is gelijk voor alle vormen van openbaar vervoer: bus, tram, metro en trein.
Reacties. nee, want bij inchecken wordt er 5 euro afgeschreven van je tegoed. Bij uitchecken krijg je die terug en wordt de werkelijke ritprijs van je tegoed afgeschreven.
Als je vergeet uit te checken en je reist op saldo, dan schrijft het systeem de borgsom van 4 euro af. Dat gebeurt automatisch bij het inchecken. Normaal gesproken krijg je het restant meteen weer terug als je uitcheckt. Vergeet je uit te checken, dan betaal je dus de borgsom voor je reis.
Vergeten in of uit te checken: € 20. Vergeten in of uit te checken met kortingsabonnement: € 12 (€20 x 0,6)
Als u niet bent ingecheckt met een OV-chipkaart, dan heeft u geen geldig vervoerbewijs. U riskeert dan een boete. Reist u met een tram of bus, check dan zo snel mogelijk alsnog in en vervolg uw reis.
U mag inchecken tot net voor 09.05 en vanaf 18.25. Het is altijd vijf minuten in uw voordeel. Als u vroeg incheckt, mag dat tot net voor 06.35 en bij de middagspits tot net voor 16.05.
Als je een persoonlijke ov-chipkaart hebt, kun je bij een kaartautomaat je reisoverzicht zien. Zo kun je controleren of je in- en uitgecheckt ben, en hoeveel je reis gekost heeft. Daarnaast kun je je reizen terugzien bij een online transactieoverzicht. Dit overzicht kun je ook opvragen als je een anonieme kaart hebt.
Aan het eind van de reis check je op dezelfde manier weer uit. Je hoort dan 2 piepjes. Uitchecken kan tot 6 uur na je reis. Hierna kun je niet meer uitchecken en begint een nieuwe rit.
Niet uitgecheckt
Dan heb je teveel betaald. Wanneer je gereisd hebt met Arriva, Breng, Connexxion, EBS, GVB, Hermes, HTM, RET, Qbuzz, Syntus of U-OV vraag dan via uitcheckgemist.nl het saldo terug. Uitcheck gemist? Bekijk het filmpje hoe je in 3 simpele stappen het saldo terugvraagt.
Er geldt een marge van vijf minuten in het voordeel van de reiziger bij het inchecken in de daluren. Volgens de definitie duurt de spits 's ochtends tot 9.00 uur, dus zou u pas vanaf 9.00 uur kunnen inchecken als u met korting wilt reizen.
Ben je vergeten uit te checken, dan kan het zijn dat je een hogere ritprijs betaalt. Zodra je de afschrijving van de rit ziet in je bankomgeving kunnen wij je helpen. Deze is in de meeste gevallen na 1 dag zichtbaar. We helpen je graag via Klantenservice OVpay.
U kunt niet inchecken bij de conducteur of in de trein.
Als je te veel hebt betaald, krijg je geld terug. Je mag tussen januari en juni en tussen juli en december voor maximaal drie ritten per vervoerder saldo terugvragen. Let op: voor NS geldt dat je maximaal drie keer per kalenderjaar een aanvraag voor teruggave kan indienen.
Om op saldo te kunnen reizen moet je voor een reis met de bus minimaal €4 op je OV-chipkaart hebben staan. Dit is het instaptarief, je kunt dit zien als een soort borg. Als je uitcheckt krijg je het instaptarief weer terug. Voor bepaalde langere lijnen is dit een hoger bedrag.
Jouw OV-chipkaart is als vervoerbewijs alleen geldig wanneer je bent ingecheckt voor jouw reis. Hiervoor zorg je dat er voldoende saldo (minimaal € 4 in de bus, minimaal € 10 in de trein) op jouw kaart staat.
Aan de hand van de hoeveelheid vertraging wordt berekend wat je vergoeding is. De hoofdregel is: 50% van de ritprijs bij 30 minuten vertraging, en 100% bij 1 uur vertraging.
Bij het inchecken wordt 20 euro instaptarief ingehouden. NS communiceert daarom dat er minimaal 20 euro aan saldo op de kaart moet staan. Maar omdat het saldo tot vier euro negatief mag zijn, is in de praktijk minimaal 16 euro nodig.
Je kunt kiezen uit een bedrag van € 10, € 20, € 30, € 40 of € 50. Geef dit aan bij stap 1 in het bestel proces en betaal via iDEAL. Wanneer je het bestellen hebt afgerond zet dan nog het saldo op je kaart door deze op te halen bij een ophaalautomaat bij u in de buurt. Je kunt nu reizen met je OV-chipkaart.
Makkelijker en goedkoper is het om jouw reis te betalen met een OV-chipkaart. Dit is een pas waarop je saldo, een zogeheten reistegoed, kunt laden. Met de OV-chipkaart betaal je per gereisde kilometer. Je kunt handmatig saldo op OV-chipkaart zetten bij de NS-kaartautomaat of bij een oplaadautomaat in diverse winkels.
Het scannen van alle OV-chipkaarten is al langere tijd de procedure. Door de OV-chipkaart te scannen kan de conducteur alle gegevens van de OV-chipkaart uitlezen en controleren of alles klopt.