De maximumsnelheid voor autobussen is 80 kilometer per uur. Bussen mogen in Nederland op de auto(snel)weg en in Duitsland op de Autobahn 100 km per uur rijden als ze aan speciale eisen voldoen.
Een bus rijdt gemiddeld bijna 20 km per uur. Dat is niet zo hard en dat komt omdat een bus vaak moet stoppen bij een halte om mensen in de laten stappen. In de stad mag de bus niet harder rijden dan 50 km per uur.
Belangrijke verkeersveiligheidsregels zijn dat de bus nooit sneller mag rijden dan 50 km/h (en bij smalle vluchtstroken zelfs langzamer), en dat het snelheidsverschil met het verkeer op de naastliggende rijstrook nooit meer dan 20 km/h mag bedragen.
Pendelen met openbaar vervoer gemiddeld tot 70 procent trager dan met de auto.
Het bus rijbewijs D is maximaal 5 jaar geldig.
Een lijndienstbus reed in 2021 gemiddeld 74,8 duizend kilometer per jaar, bij touringcars is dat 20,6 duizend kilometer. In 2020 was dat nog respectievelijk 69 duizend kilometer voor een lijndienstbus en 18 duizend kilometer voor een touringcar.
Wie een bus wil besturen met meer dan 8 zitplaatsen (exclusief de chauffeur), heeft een busrijbewijs nodig. Het D-rijbewijs is het 'gewone' busrijbewijs. Speciaal voor chauffeurs van kleinere bussen (maximaal 16 zitplaatsen) is er het D1-rijbewijs.
De maximumsnelheid voor autobussen is 80 kilometer per uur. Bussen mogen in Nederland op de auto(snel)weg en in Duitsland op de Autobahn 100 km per uur rijden als ze aan speciale eisen voldoen. Dan heet het een Tempo 100-bus of T100-bus. Een T100-bus heeft geen staplaatsen en alle stoelen moeten autogordels hebben.
Voor een bedrijfsbus met een CO2-uitstoot van 189 gram per kilometer en een verbruik van 7,1 liter per 100 kilometer ben je € 4.760,55 per jaar kwijt aan diesel. Bij een bedrijfsbus met een CO2-uitstoot van 240 gram per km en een verbruik van 8,9 liter per 100 kilometer is dat € 5.967,45.
De vermogensklassen variëren van 290 tot 315 kW (428 pk). Het hart van de aandrijflijn is de zescilinder lijnmotor OM 470 met een cilinderinhoud van 10,7 liter en vier vermogensklassen variërend van 265 (360 pk) tot 335 kW (456 pk).
Als bestuurder van een wagen loopt u het risico beboet te worden als u de wetgeving inzake bus- en tramverkeer niet respecteert. Wat busverkeer betreft, gelden er specifieke regels in verband met de busstrook.
Een autobus is een motorvoertuig dat geschikt is voor het vervoer van personen. Binnen de EU wordt een autobus volgens richtlijn 70/156/EWG aanhangsel 1 gedefinieerd als zijnde ingericht voor meer dan acht personen, de bestuurder niet meegerekend.
Instaptarief. Om op saldo te kunnen reizen moet je voor een reis met de bus minimaal €4 op je OV-chipkaart hebben staan. Dit is het instaptarief, je kunt dit zien als een soort borg. Als je uitcheckt krijg je het instaptarief weer terug.
Waar je aan moet denken voor het verbruik van een 6-persoonsbus is ongeveer 1 liter op 12 kilometer. Dat is een gemiddeld verbruik bij een normale rijstijl.
Vrachtwagens hier hebben een verplichte snelheidsbegrenzer die ingesteld staat op 90 km/u. Of net iets harder dan 90 km/u. Volgens Veiliger Verkeer Nederland zijn vrachtwagens die niet buiten de Nederlandse grens komen zelfs beteugeld op 80 km/u. Zelfs als de chauffeurs harder willen rijden, kan het dus niet.
Wat is de maximum snelheid van een touringcar? Voor praktisch alle touringcars is 100 km/u op de autosnelwegen wettelijk toegestaan, ze kunnen ook echt niet sneller omdat ze wettelijk zijn begrensd en de tachografen zijn geeikt.
Hoeveel liter haal je uit een bus pur schuim van 750ml? Je haalt uit een 750ml bus ongeveer 45 liter.
Milieuvriendelijke test-bus moet 250 kilometer reizen om te tanken.
In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
Eenrichtingsvoertuigen. Auto's, bussen, vrachtwagens. Zij kunnen achteruit rijden, maar dat gaat niet gemakkelijk. Met een aanhangwagen vereist het extra vaardigheid.
Een autoweg is een weg gelegen buiten de bebouwde kom en uitsluitend bestemd voor gemotoriseerd verkeer dat harder kan en mag rijden dan 50 km/h. Op autowegen geldt standaard een maximumsnelheid van 100 km/h, doch zijn vele autowegen uitgevoerd met snelheden van 80 en 70 km/h.
Vereisten voor Nederlandse buschauffeurs
Om een bus te mogen besturen dient aan onderstaande eisen te worden voldaan: Minimumleeftijd 18 jaar (conform pilot jonge buschauffeur, verplicht met code 95) / 21 jaar.