Regelgeving betalingstermijnAls u niets afspreekt met uw klant, moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. De wet is heel duidelijk over de betalingstermijn van facturen: Spreekt u niets af, dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. In een overeenkomst mag u een termijn van maximaal 60 dagen afspreken.
Wettelijke betalingstermijn particulieren
Voor levering aan consumenten of particulieren bestaan geen wettelijke betalingstermijnen. Die kun je als ondernemer dus zelf bepalen. De termijn moet wel redelijk zijn. Vaak wordt als redelijke termijn een periode van 14 dagen gehanteerd.
Een aanmaning moet aan een aantal regels voldoen: de termijn van de betaling van een factuur dient te zijn verstreken. na een eerste aanmaning moet de debiteur minimaal veertien dagen de tijd krijgen om de betaling alsnog te voldoen, in deze veertien dagen mogen geen extra kosten in rekening worden gebracht.
Betaalt uw klant uw factuur niet of te laat? Dan mag u incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen. Incassokosten zijn de kosten die u als schuldeiser maakt om uw geld te krijgen als uw klant de factuur niet uit zichzelf betaalt. Daarnaast mag u wettelijke rente in rekening brengen.
Overheden zijn sinds 2013 verplicht hun rekeningen aan ondernemers binnen 30 dagen te betalen. Sinds juli 2022 geldt dit ook voor betalingen van het grootbedrijf aan het mkb. 96,1% van de ministeries en 93,5% van de provincies betaalden in 2022 op tijd.
Als betaling door de consument uitblijft, mag u na de gestelde 14 dagen de incassokosten en de wettelijke rente in rekening brengen. U heeft ook andere middelen die u kunt gebruiken. De eerste is het eigendomsvoorbehoud.
Als algemeen redelijk wordt een termijn van 5 tot 7 dagen gehanteerd. Met andere woorden, als uw factuur niet op tijd wordt betaald door een zakelijk bedrijf, dan dient het bedrijf dat niet heeft betaald nog een redelijke termijn van 5 tot 7 dagen de tijd te krijgen om uw factuur te betalen.
Uw factuur sturen
U moet uw factuur uiterlijk sturen op de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin u heeft geleverd. Daarna moet uw klant binnen de betalingstermijn de factuur betalen.
Ja hoor, dat kan!En als jij die factuur opgesteld hebt, betekent het dat je de betaling ervan na die termijn niet meer kan afdwingen. Bottom line: zorg ervoor dat je de wettelijke verjaringstermijn van je facturen kent. Zo kan je ze invorderen voor het te laat is!
Wanneer je niet akkoord gaat met het uiteindelijk bedrag op de factuur, dan kan je dit betwisten. Van een onderneming wordt wel verwacht dat dit gebeurt binnen een redelijke termijn. Voorzichtigheidshalve doet een consument er ook goed aan om een betwiste factuur (tijdig) te betwisten.
Een factuur of vordering verjaart en is dus niet eeuwig incasseerbaar. De verjaringstermijn van een factuur voor zakelijke klanten is in principe vijf jaar, net als bij facturen aan consumenten als het om diensten gaat. Verkoop je een product aan een consument, dan is de verjaring van een factuur al na twee jaar.
Let op '14-dagen-termijn' in de aanmaning
Voor de verzending van de brief wordt ook 1 dag gerekend. De volgende formuleringen zijn goedgekeurd door de Hoge Raad: "Binnen 14 dagen vanaf de dag nadat deze brief bij u is bezorgd." "Binnen 15 dagen nadat deze brief bij u is bezorgd."
Welke betalingstermijn moet ik hanteren
De betaaltermijn verschilt meestal per factuur. Veel voorkomende betaaltermijnen zijn 15 of 30 dagen. Dat wil dus zeggen dat je moet betalen uiterlijk 15 of 30 dagen nadat de factuur is verstuurd.
Bij de consumentenovereenkomst wordt vaak een betalingstermijn van 14 dagen gehanteerd. Ondernemingen mogen de betalingstermijnen zelf bepalen, mits dit een redelijk termijn is voor de consument om tot betaling over te gaan. In de praktijk komt dit neer op een redelijke betalingstermijn van 14 dagen.
De meest gebruikelijke betalingstermijn tussen bedrijven is 30 dagen, maar uiteraard mag je daarvan afwijken en er een eigen invulling aan geven. Steeds vaker wordt namelijk ook een betalingstermijn van 14 dagen gehanteerd. Zeker onder freelancers en kleinere bedrijven wordt dit veelvuldig toegepast.
Bepaal de “dagomzet” over de laatste 12 maanden (omzet laatste 12 maanden gedeeld door 365 dagen).Vervolgens deel je deze dagomzet op het actuele openstaande saldo debiteuren. De uitkomst geeft een gemiddeld betaaltermijn aan.
Een goed opgestelde factuur is een juridisch document dat als bindende overeenkomst fungeert. Daarom zijn facturen niet alleen belangrijk om uw verkopen en betalingen bij te houden, maar ook om eventueel formeel actie te ondernemen op achterstallige en ontbrekende betalingen.
Als uitgangspunt geldt een verjaringstermijn van 20 jaar. Deze termijn geldt ook wanneer er een vonnis is. Voor de rente gebaseerd op een vonnis geldt overigens een verjaringstermijn van 5 jaar.
Een vervaldatum is de einddatum van de betalingstermijn, het is de termijn waarbinnen de debiteur de factuur moet hebben betaald. Het is niet verplicht om een vervaldatum op een factuur te zetten, maar we raden het wel aan.
Een factuurdatum is de datum waarop de factuur verstuurd is aan de afnemer van jouw goederen of diensten. Deze datum mag nooit eerder zijn dan de daadwerkelijke datum dat je de factuur maakt maar ook niet later dan de vijftiende dag na de maand waarin je je dienst of goed hebt geleverd.
De factuurdatum is de datum waarop je je factuur ter beschikking stelt aan je klant. Deze mag nooit eerder zijn dan de daadwerkelijke datum dat je de factuur maakt en ook niet later dan de 15e dag na de maand waarin je je dienst of goed hebt geleverd.
De maximale betalingstermijn is 60 dagen voor bedrijven en consumenten. Voor overheidsinstanties geldt 30 dagen. ZZP'ers hanteren vaak een betaaltermijn van 14 dagen. Dat mag, er is namelijk geen wettelijk minimum voor betaaltermijnen.
Als je een rekening niet op tijd hebt betaald, krijg je eerst een waarschuwing van de organisatie waaraan je moet betalen. Dat heet een aanmaning. Betaal je de rekening na meerdere aanmaningen nog steeds niet, dan kan de organisatie aan een incassobureau laten weten dat jij hen geld schuldig bent.
Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij grote bedragen of complexe projecten. In Nederland is er een maximumtermijn afgesproken voor betalingstermijnen tussen bedrijven onderling. De maximale betalingstermijn is 60 dagen, tenzij er sprake is van een uitdrukkelijke overeenkomst tussen de partijen.