Volgens email etiquette is het gebruikelijk dat een zakelijke mail binnen 24 tot 48 uur een reactie behoeft. Één à twee werkdagen, dus – en dan ben je aan de beurt (mits je natuurlijk geen out-of-office melding hebt ontvangen).
Geef de persoon de tijd om te reageren. Reageert die niet? Dan kun je de persoon nogmaals een reminder sturen, met exact dezelfde tekst. Wanneer de persoon reageert dan geeft die meestal zelf wel aan waarom die niet eerder heeft gereageerd op jouw mail.
Houd het onderwerp kort en krachtig en doeltreffend. Denk iets langer na dan je normaal gesproken deed om tot een goed onderwerp te komen, dit betaalt zich toch weer terug in de reactiesnelheid op je e-mail. Vraag jezelf bij het bedenken van het onderwerp af of de ontvanger ook begrijpt wat je hiermee bedoeld.
Stuur gauw een bericht achter je boze e-mail aan met: “Sorry, die laatste mail heb ik te snel verzonden, zonder er goed over na te denken. Kunnen we even bellen zodra je tijd hebt?” Door het stof dus. Alleen door vragen om vergeving kun je weer met een schone lei verder in deze vriendschap of zakelijke relatie.
Een telefoongesprek of een persoonlijk gesprek kan een goed alternatief voor een zakelijke mail zijn, bijvoorbeeld om iets te regelen of af te spreken.
Je wilt niet te opdringerig of ongeduldig overkomen, maar het is wel belangrijk om je boodschap over te brengen. Gebruik een vriendelijke toon in je e-mail, groet vriendelijk en gebruik niet te scherpte bewoordingen. Behandel de nodige onderwerpen in je herinneringsmail zodat de ontvanger weet wat je wilt.
mail boos@bnnvara.nl en we zien wel dan. nouja nogmaals, als je er boos over bent, mail boos@bnnvara.nl.
Hallo Jan, Ik wilde snel een berichtje sturen om mijn e-mail over een kort gesprek op te volgen. Aangezien ik nog niets terug gehoord heb, vraag ik me af of je de e-mail wel goed hebt ontvangen.
Wij hopen spoedig iets van u te vernemen. Graag zie ik uw antwoord zo spoedig mogelijk tegemoet. Ik zie uw reactie graag tegemoet. In afwachting van uw spoedige reactie, …
In een slotzin geef je aan wat je van de lezer verwacht, hoe iets verder gaat of welke actie jij gaat ondernemen. Net als bij openingszinnen is het soms lastig een goede slotzin te vinden. Ook een slotzin moet passen bij de inhoud van de brief of e-mail die je schrijft.
Graag beantwoord ik uw vragen hierover. Hartelijk dank voor uw informatieaanvraag. In de bijlage van deze mail vindt u informatie over onze organisatie.
28 procent ziet het liefst zelfs al binnen een uur een appje op zijn of haar telefoon verschijnen. Als de ander eerst iets stuurt, wil zestig procent uiterlijk de volgende dag antwoord. Een op de drie vindt een reactie binnen een week ook nog acceptabel.
Als je geghost wordt voelt dat alsof je iets verkeerds hebt gedaan, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Je kunt ook gewoon zeggen dat je geen interesse meer hebt, of gewoon duidelijk maken dat je het casual wil houden.
Wekelijks zendt BNNVARA een nieuwe uitzending van het online programma BOOS uit via YouTube. Elke donderdag om 4 uur 's middags komt er een gloednieuwe aflevering online.
Verschil ontvangst- en leesbevestiging
Klik in het linkermenu op Opties. Klik op E-mail. Scrol naar beneden tot het onderdeel 'Controleren'. Zet voor het ontvangen van een ontvangstbevestiging een vinkje voor Ontvangstbevestiging waarin staat dat het bericht is bezorgd bij de e-mailserver van de geadresseerde.
herinnering = de herinnering zelfst. naamw. (v.) Uitspraak: [hɛrˈɪnərɪŋ] Verbuigingen: herinnering|en (meerv.)
Bij communicatie met een docent, assistent of administratief personeel gebruik je het beste een formele aanspreking zoals 'Geachte professor', 'Geachte mevrouw' of 'Geachte heer '. Als de ontvanger heeft aangegeven dat je zijn of haar voornaam mag gebruiken kan je 'Beste ....' als aanspreking gebruiken.
In formele en officiële boodschappen kunnen lezers het gebruik van ik als eerste woord als onbeleefd ervaren. Door te starten met ik kunt u immers de indruk wekken dat u zichzelf belangrijker vindt dan de lezer. U kunt dat gemakkelijk voorkomen door een ander zinsdeel op de eerste plaats te zetten.
"Alvast bedankt," of "op voorhand bedankt," blijken dé manier om een antwoord los te krijgen. "Dankjewel," en "bedankt," prijkten op een mooie tweede plaats.