Met een
De Lockheed SR-71, erkend als het snelste vliegtuig ter wereld, demonstreerde zijn kracht en vermogen nogmaals op dezelfde dag, toen piloot Brian Shul in een andere Blackbird een ongelofelijk snelheidsrecord neerzette van Mach 3.3, gelijk aan 3.529 km/u.
NASA's X43A heeft als eerste vliegtuig, weliswaar zonder piloot, 7000 mijl per uur gevlogen(11265 km/u). Dat ligt net iets onder de magische grens van 10 keer de snelheid van het geluid. (9,8 om precies te zijn).
De B-52 liet om 23.34 uur de Pegasus los, waarvan zich kort nadien de X-43A losmaakte. Deze scramjet zou Mach 10 hebben gehaald, 11.000 kilometer per uur of tien keer de snelheid van het geluid.
gewicht: 152 kilo. explosieve lading: 20,4 kilo. snelheid: meer dan 4.000 kilometer per uur.
Een F-16 kan een topsnelheid halen van 2.000 kilometer per uur. Ter vergelijking: de snelste achtbaan in Nederland haalt een snelheid van 106 kilometer per uur. Moet je nagaan hoe snel dit toestel gaat. Het vliegtuig weegt in totaal 11.000 kilo.
2. De gemiddelde jaarlijkse kost van de luchtgevechtscapaciteit opgebouwd rond de F-35 werd in 2018 geraamd op 229 miljoen euro voor een toekomstig jaarlijks vliegplan van 7.950 uren. Uitgedrukt in kost per vlieguur is dit voor 2020 gelijkwaardig aan 30.058 euro per vlieguur F-35.
Met een Mach 3.3 (2.532 mijl per uur) is Lockheed SR-71 Blackbird momenteel de snelste jet ter wereld. Om de Blackbird te verslaan, ontwikkelt Hermeus Chimera-motoraangedreven Quarterhorse-vliegtuigen die waarschijnlijk zullen vliegen met Mach 4 (3.069 mph).
330 m/s (1188 km/h) op zeeniveau. Per definitie is de geluidssnelheid mach 1 (zie ook: machgetal). Een voorwerp dat zich met een snelheid hoger dan mach 1 verplaatst heeft een supersonische snelheid.
Het X-15 raketvliegtuig was een van de belangrijkste experimentele vliegtuigen van USAF/NASA. De X-15 brak talrijke snelheids- en hoogterecords (snelste: 7274 km/h) in de jaren 60 en leverde een grote hoeveelheid gegevens op, die nog decennialang gebruikt werden bij het ontwerp van nieuwere ruimtevaartuigen.
Voor het vliegen is het geen enkel probleem. Een vliegtuig kan namelijk prima vliegen op slechts één motor.
De F-16 heeft één (straal)motor en dat is of een Pratt & Whitney F100-PW-200 of een General Electric F110-GE-100. Bommen? De maximale vlieghoogte van een F-16 is 15.240 meter. Met een normaal verkeersvliegtuig zit je meestal op zo'n 11 kilometer hoogte in de lucht.
Maximale snelheid (zonder externe tanks en bewapening) is 800 knopen of (op grote hoogte) 2,05 mach. De G-limieten (zonder tanks en wapens) zijn +9 en -3. Ook werd tijdens de modificaties een aantal structurele verbeteringen van de romp uitgevoerd.
In de lucht gaat het een heel stuk sneller. De legendarische SR71 'Blackbird' haalde in 1976 een snelheid van 3529 km/u, overigens op grote hoogte.
Een toestel kost in 2020 ongeveer 80 miljoen euro (afhankelijk van de dollarkoers).
Nog 42 F-16's over
De Nederlandse F-16's worden overtollig omdat ze momenteel vervangen worden door F-35's. De Koninklijke Luchtmacht heeft nog 42 F-16's waarvan er 24 operationeel zijn, aldus een woordvoerder van het ministerie van Defensie.
De F-35 vervangt het F-16-jachtvliegtuig, in gebruik sinds 1979. Het is een zogenoemd 'vijfde generatie gevechtsvliegtuig' met een uitgebreider sensorenpakket dan vorige generaties en stealth-eigenschappen. Dit maakt het minder zichtbaar voor (vijandelijke) radar.
Het snelste passagiersvliegtuig ter wereld is momenteel de Boeing 747-8i, met een topsnelheid van ongeveer 1.062 km/u. De gemiddelde snelheid van een gewoon passagiersvliegtuig is daarentegen maximaal 900 km/u.
De JSF is ook te bewonderen tijdens de Luchtmachtdagen op 10 en 11 juni op Vliegbasis Leeuwarden. De straaljager kan een maximale snelheid van bijna 2000 kilometer per uur halen.
Nee, een raket achtervolgt een straaljager niet. Ten eerste gaat een raket veel sneller dan de straaljager dus van achtervolgen zoals je in films ziet waarbij de straaljager naar links en rechts slingert terwijl de raket vlak achter hem aanvliegt en dezelfde bochten maakt zou nooit gebeuren.
1. Boeing Business Jet 747-8i – 400 miljoen euro.
4 F-35's zijn vanaf vandaag op Vliegbasis Volkel gestationeerd. De luchtmacht beschikt inmiddels over 26 van deze ...
Er is sprake van een verbruik van minstens 3 000 liter kerosine per uur per vliegtuig. Volgens lokale waarnemingen zouden er gedurende ongeveer 35 uur per week door minstens twee vliegtuigen « rondjes » gevlogen worden, in het totaal 70 vlieguren dus, wat een kerosineverbruik van 210 000 liter per week zou betekenen.