In geval van spoed moet de politie binnen 15 minuten ter plaatse zijn. Nu-meldingen zijn meldingen waarbij de politie direct nodig is, maar niemand is in levensgevaar.
Dit kan te maken hebben met veiligheid van het personeel (bijvoorbeeld bij steek -of schietpartijen) of omdat de politie veel sneller ter plaatse kan zijn en al handelend kan optreden (bijvoorbeeld door het beginnen met reanimeren). Bij meldingen op privé adressen wordt de politie (in principe) niet mee gestuurd.
Waarom worden de meldingen niet geladen? Kijkt u eens of dezelfde problemen zich voordoen in een andere browser (Internet Explorer, Firefox, Safari, Opera, etc.). Als u merkt dat de meldingen niet laden, dan kunt u eerst nagaan of u toevallig gaan "add blockers" o.i.d. gebruikt in uw browser.
Een incident gaat vaak om een situatie waarbij schade wordt opgelopen door een fout of ongeluk die nog te repareren is. Een incident kan ook een apparaat zijn die stuk is, wat erg vervelend is, maar in de meeste gevallen wordt er een ongeval of een ongemak mee bedoeld.
De 14-jarige Robin is 112-spotter. Haar filmpjes van politiewagens, ambulances en brandweerauto's doen het goed op TikTok. Ze heeft al meer dan 10.000 volgers. Robin heeft een apparaatje waar meldingen van de politie, brandweer en ambulance op binnen komen.
De politie mag u maximaal negen uur vasthouden voor bij voorlopige hechtenisfeiten en maximaal zes uur bij niet voorlopige hechtenisfeiten. Dit onderzoek kan bestaan uit verhoren, het afnemen van vingerafdrukken of het achterhalen van uw identiteit.
Een aangifte kunt u niet intrekken. U kunt wel een verzoek indienen tot het niet vervolgen van een eventuele dader. U kunt hiervoor een brief schrijven aan de Officier van Justitie.
De politie is in de meeste gevallen verplicht om uw aangifte op te nemen. Als u vindt dat de politie niet meewerkt bij uw aangifte, kunt bij de politie zelf een klacht indienen.
Als u 112 belt met uw mobiele telefoon, dan ziet de medewerker van de centrale meldkamer uw locatiegegevens en mobiele gegevens. Hierdoor kunnen de hulpdiensten sneller aanwezig zijn om hulp te verlenen.
Stel: u bent in een noodsituatie en u heeft politie, brandweer of ambulance nodig, maar u bent niet in staat om te bellen naar het noodnummer 112. Dan kunt u e-sms gebruiken. Als u e-sms gebruikt vanaf een Android toestel, verstuurt uw mobiele telefoon zelf ook meteen uw precieze locatie naar de meldkamer.
U mag de 112 sms-service alleen gebruiken als u niet of niet goed kunt spreken of horen. Om in een noodsituatie te kunnen sms'en naar 112 moet u zich eenmalig aanmelden bij 112.
Dat zijn 1,9 miljoen meldingen in een heel jaar, teruggerekend ruim 4.500 belletjes per dag. Per uur zou dat neerkomen op 200 meldingen per uur (als het ieder uur even druk is).
Een spoedrit is in opdracht van de meldkamer. Gezien de ernst van de melding dient de ambulance hierbij binnen 15 minuten (A1) dan wel 30 minuten (A2) ter plaatse te zijn. De meldkamer stelt de classificatie vast.
112 locatie: Meldkamer ziet direct waar je bent
De techniek wordt automatisch ingeschakeld als je naar het 112-noodnummer belt: je hoeft dus niet zelf je instellingen in te duiken. Tijdens het bellen wordt je precieze locatie berekend aan de hand van het wifi-netwerk, gps-signaal en andere sensoren.
Je kan het nummer 112 bellen met een vaste of mobiele telefoon. Het Europese noodnummer is overal gratis.
Als je wilt dat de telefoon helemaal niet te traceren is zul je toch de accu eruit moeten halen. Zelfs wanneer je accu leeg is en je mobiel uitstaat, kan deze namelijk nog steeds signalen ontvangen en verzenden. Nee kan niet. tenzij je ervoor kiest om je locatie te verzenden via bijv whatsapp of BB-messenger.
De Inspectie streeft ernaar de eerste fase van een ongevalsonderzoek binnen enkele weken af te ronden. Als wordt besloten het ongeval nader te onderzoeken dan kan dit onderzoek vaak enkele maanden en in complexe zaken soms meer dan een jaar duren.
Bijvoorbeeld om uw vingerafdrukken af te nemen of foto's te maken. De tijd tussen 0.00 uur en 9.00 uur telt hierbij niet mee. In totaal kan de politie u dus maximaal 18 uur vasthouden voor onderzoek. De (hulp)officier van justitie kan bepalen dat u langer op het bureau moet blijven voor verhoor.
er is geen bewijs of onvoldoende bewijs. het belang van de aangifte is te klein. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn bij een gestolen fiets. er is al te veel tijd verstreken sinds het strafbare feit is gepleegd.
De politie laat u altijd weten wat er met uw aangifte gebeurt en of er een onderzoek begint. U krijgt ook bericht als er geen onderzoek wordt ingesteld. Bij een inbraak in een woning of misdaad met geweld neemt de politie persoonlijk contact met u op. Dat gebeurt meestal telefonisch.
Het Politie WhatsApp nummer is 06 – 12 20 70 06. Het is handig om dit nummer bij de contacten in uw telefoon op te nemen.
Veilig Thuis kan tijdens de beoor deling contact opnemen met jou of met de betrokken hulpverlener. Als het nodig is, komt Veilig Thuis direct in actie.
Het is de politie in beginsel niet toegestaan om een woning te betreden in de nachtelijke uren van 0.00u tot 6.00u (artikel 7 lid 1 Awbi). De enige uitzondering hierop is wanneer dit dringend noodzakelijk is, en ook specifiek in de machtiging is opgenomen dat ook op die tijden de woning kan worden betreden.
Strenge regels rond bevoegdheid
Sommige bevoegdheden mag de politieagent zelf toepassen. Zwaardere opsporingsbevoegdheden, zoals een telefoon tappen, iemand observeren of een woning doorzoeken (huiszoeking) mogen pas worden toegepast na toestemming van de officier van justitie of de rechter-commissaris.