Vanwege werkzaamheden is de Sint Gotthardtunnel op de volgende data 's nachts gesloten: van 20 – 24 juni, 27 juni – 1 juli; 12 – 16 september, 19 – 23 september, 26 – 30 september, 3 – 5 oktober 2022 tussen 20.00 en 05.00 uur.
Op de website van de Gotthardtunnel (Duits) zelf kun je lezen wanneer er werkzaamheden plaatsvinden en de tunnel dus (tijdelijk) gesloten is voor verkeer. Werkzaamheden vinden voornamelijk 's avonds en 's nachts plaats tussen 21.00 uur en 05.00 uur.
The Gotthard Pass will remain closed from 9.11.2023.
De Gotthard-tunnel kan erg druk zijn, vooral tijdens vakantieperiodes en in het weekend. Probeer indien mogelijk drukke tijden te vermijden door buiten de spitsuren te reizen. Lees wanneer je de meeste kans hebt om drukte te vermijden.
Nee, de Gotthardtunnel is geen gratis tunnel. Je moet tol betalen om door de tunnel te rijden. De tol kan online worden betaald voordat je de tunnel binnenrijdt, of bij de tolpoortjes bij de ingang van de tunnel. De tarieven zijn afhankelijk van het voertuigtype en de lengte van de reis.
Die tunnel gaat in oktober meerdere nachten tussen 22.00 uur en 05.00 uur dicht voor sanering en onderhoud. De Gotthard-spoortunnel is sinds 10 augustus dicht voor passagierstreinen. Dat is vanwege de ontsporing van een trein. Passagierstreinen worden over de pas geleid.
Update 11 september 2023: Tunnel voorlopig dicht
De tunnel is op 11 september 2023 helemaal afgesloten vanwege een scheur in het plafond en brokstukken beton op de weg. Niemand raakte gewond. De scheur bevindt zich 700 meter van de noordingang en is 25 meter lang. Over de oorzaak en precieze schade is nog niets bekend.
Update: inmiddels is de Gotthardtunnel voor verkeer weer geopend.
De weg is behoorlijk uitgebouwd en daarmee een geschikt alternatief, vooral voor personenauto's. Afhankelijk van de drukte voor de tunnel kan men het beste afrit 39 nemen of in het geval van grote drukte al afrit 38. Afrit 40 ligt direct voor de tunnelingang, als men daar al is, is de route door de tunnel het snelst.
De lengte van de Gotthardtunnel is 16,9 kilometer. Je mag er max 80 km per uur rijden en doet er ongeveer een kwartier over. Om de verkeersstroom te managen en om zo veilig mogelijk door de tunnel te rijden, wordt het verkeer voor de tunnel tegengehouden middels een stoplicht.
De nieuwe Gotthardpas is gewoon een autoweg met weinig bochten die met 12% omhoog gaat. Sterke caravantrekkers rijden probleemloos met losse auto's (70/80km p.u) mee omhoog.
Instabiel gesteente, gesteentelagen die soms om de paar honderd meter van aard veranderden, en het regelmatig binnendringen van water, zorgden voor enorme problemen die gedurende de gehele bouw aanhielden. Daar kwam nog bij dat de temperatuur in de tunnel plaatselijk tot 33° en later zelfs tot 40° Celsius opliep.
Vorige week ontspoorde een goederentrein in de 57 kilometer lange Gotthard-spoortunnel onder de Zwitserse Alpen.
In Noorwegen ligt al de langste autotunnel ter wereld, de Lærdalstunnelen (24,5 km). Hij zal worden ingehaald door een tunnel van 26,7 km die nu wordt gebouwd en tot 392 m onder de zeespiegel van de Atlantische Oceaan daalt. De Boknafjordtunnelen zal ook de diepste onderwatertunnel ter wereld worden.
Het hele jaar door wordt het verkeer door de Gotthardtunnel gedoseerd om file in de tunnel zelf tegen te gaan. Aan beide kanten van de tunnel staan dan ook stoplichten en zijn er opstelterreinen om het vrachtverkeer te bufferen. In de zomer is drukte en dus file bij de Gotthardtunnel nauwelijks te vermijden.
De 16 kilometer lange Gotthard-tunnel is de belangrijkste verbinding door de Alpen. Elk jaar gaan er meer dan 5 miljoen auto's en bijna 1 miljoen vrachtwagens door de tunnelbuis.
Risico op ongevallen: Door de lange lengte van de Gotthardtunnel is er een verhoogd risico op ongevallen, vooral bij druk verkeer en slecht weer. Bij een ongeval kan het verkeer worden stilgelegd, waardoor er nog meer vertragingen ontstaan.
Via Frankrijk naar Italië rijden is vooral aan te raden wanneer je in het westen of zuidwesten van Italië wil verblijven, bijvoorbeeld in Turijn, Genua, Pisa of Florence. De populairste route vanuit België naar Italië gaat via Frankrijk.
De maximumsnelheid in Zwitserland is 120 km/u
*Voor een auto met een aanhangwagen of caravan met een toegestane maximummassa van minder dan 3500 kg geldt 80 km/u op auto(snel)wegen. U mag 100 km/h rijden als de auto, de aanhanger en de wielen zijn goedgekeurd voor deze snelheid.
"Het heeft geen zin om het voertuig voor een dag of een week binnen de gemeentegrenzen te verplaatsen. Zelfs als u uw voertuig een dag gebruikt en 's avonds weer neerzet, bent u in overtreding. De tijdsperiode van 3 dagen blijft gehandhaafd ongeacht de plek of de verplaatsing.
In Nederland mag je camperen op daartoe aangewezen parkeerplaatsen en campings en niet in de vrije natuur. Maar in Duitsland mag je wel op parkeerplaatsen overnachten, tenzij er een verbodsbord staat.