Voor lucht bij kamertemperatuur (20 °C) is de geluidssnelheid zo'n 343 meter per seconde, ofwel 1234,8 kilometer per uur. Bij droge lucht (met relatief weinig waterdamp) met een temperatuur van 0 °C is dat ongeveer 331 meter per seconde, gelijk aan 1194 kilometer per uur.
330 m/s (1188 km/h) op zeeniveau. Per definitie is de geluidssnelheid mach 1 (zie ook: machgetal). Een voorwerp dat zich met een snelheid hoger dan mach 1 verplaatst heeft een supersonische snelheid. Voorwerpen die zich rondom de geluidssnelheid bewegen worden transsonisch genoemd.
Deze snelheid hangt af van de vastheid, temperatuur en samenstelling van deze stoffen. Door lucht en bij kamertemperatuur is dat ca. 340 meter per seconde; bij droge lucht (met relatief weinig waterdamp) met een temperatuur van 0ºC is dat 331 m/s.
Je kunt uit het hoofd alle symbolen noemen die horen bij de formule voor geluidssnelheid. Je kunt rekenen met v = s / t bij geluid met verschillende tussenstoffen.
Hoe hoger in de lucht, hoe kouder, en hoe lager de snelheid van het geluid is. Op 10 kilometer hoogte kan het wel -60 °C zijn, en een vliegtuig op die hoogte hoeft dan maar 1062 kilometer per uur te vliegen om door de geluidsbarrière te gaan.
Licht gaat sneller dan geluid
De lichtsnelheid is ongeveer 300.000 kilometer per seconde. Het licht, de bliksemflits, is dus heel snel bij je. Veel sneller dan het geluid (de donder). Want de snelheid van geluid is ongeveer 330 meter per seconde.
Kijk, daar gaat hij door de geluidsbarrière, deze Amerikaanse F/A-18 Hornet. Door de snelheid ontstaat achter het vliegtuig een klein lagedrukgebied. De druk is daar zo laag dat waterdamp in de lucht condenseert en er plaatselijk een wolk ontstaat.
Mach is een getal waarmee de verhouding wordt aangegeven tussen de snelheid van een voorwerp in bijvoorbeeld de lucht en de snelheid van het geluid in de lucht. Mach 1 is de snelheid die precies gelijk is aan de lokale geluidssnelheid.
De golfsnelheid, in meter per seconde, is de snelheid waarmee de golf zich voortbeweegt. De frequentie geeft aan hoe vaak een golf voorkomt binnen een bepaalde tijd. Hoe hoger de frequentie, des te dichter komen de golven achter elkaar aan. De eenheid van frequentie is hertz (Hz).
Reacties. Geluid kan ver komen of niet ver komen. In theorie gaat alle geluid tot het oneindige door.
Dit kan lucht of water zijn, maar bijvoorbeeld ook een muur of een deur van hout. In een vaste stof plant geluid zich sneller voort dan in een vloeistof en in lucht nog minder snel. In een vacuüm kan geluid zich helemaal niet voortplanten.
Het doorbreken van de geluidsbarrière gaat samen met een schokgolf. Dit is op korte afstand hoorbaar, vaak als 2 knallen omdat de voor- en achterkant van het vliegtuig door de geluidsbarrière gaan. Door de doorgaans korte tijd tussen de 2 knallen, wordt meestal maar 1 doffe dreun (sonic boom) waargenomen.
Twee vliegtuigen heten het snelst te zijn. Waarom? 's Werelds snelste 'gewone' straalvliegtuig is de SR-71 Blackbird.
Er is een trucje voor het omrekenen van m/s naar km/u: Vermenigvuldig het aantal m/s met 4 en trek er dan 10% van af. Andersom, omrekenen van km/u naar m/s: Tel 1/9 deel van het aantal km/u erbij op en deel het resultaat door 4.
Licht reist met een ongelofelijke snelheid: 1 miljard kilometer per uur. Dat is 300.000 kilometer in 1 seconde. Het licht kan met die snelheid 10 rond de aarde reizen in 1 seconde. En het licht dat de zon op dit moment uitstraalt zien wij pas over 8 minuten op aarde.
De trillingstijd of periode is de minimale tijd die nodig is om één volledige trilling uit te voeren, ofwel de kortste tijd die nodig is voordat de beweging zich weer herhaalt.
De golflengte kan berekend worden wanneer je de snelheid (v) en trillingstijd weet of wanneer je de lengte en aantal periodes weet. De golflengte is de snelheid gedeeld door de frequentie. Of de golflengte is de lengte (L) van de hele golf gedeeld door het aantal periodes (n).
snelheid: ongeveer 2.500 kilometer per uur.
Ter vergelijking: de huidige verkeersvliegtuigen vliegen met Mach 0,8 tot 0,95, net tegen de geluidsbarrière aan dus. "In de buurt van geluidssnelheid gaan er rare windeffecten rond de vleugels optreden", vertelt een gezagvoerder van een Boeing 737 van Transavia aan Bright.
Een F-16 kan twee keer de snelheid van het geluid vliegen, ongeveer 2.500 kilometer per uur. Zodra die geluidsmuur of geluidsbarrière gebroken wordt, gaat het vliegtuig zo snel vliegen dat het de eigen geluidsgolven inhaalt. Daardoor ontstaat er een schokgolf en die veroorzaakt de hoorbare knal op de grond.
Een vliegtuig gaat door de geluidsmuur als het sneller vliegt dan het geluid, ofwel meer dan 1.200 kilometer per uur. Op dat moment haalt het vliegtuig de geluidsgolven in die het zelf produceert.
De speciale relativiteitstheorie van Albert Einstein vertelt ons dat 'gewone' deeltjes met massa nooit sneller dan het licht kunnen gaan. Alleen massaloze deeltjes kunnen zich voortbewegen met de lichtsnelheid.