Hoe snel vliegen vliegtuigen? Voor de meeste commerciële vliegtuigen ligt hun kruissnelheid ergens tussen 480 en 575 mph (770 - 930 km/u). De snelheid kan echter verschillen afhankelijk van de wind, de weersomstandigheden, het gewicht van het vliegtuig en de fase van de vlucht.
Snelle, duurzame vlucht
In het vliegtuig kunnen zo'n 70 mensen mee binnen een recordtijd. Hij raast namelijk met gemiddeld 1235 kilometer per uur de lucht door. Als alle testen slagen zou hij zelfs een topsnelheid van bijna 2000 kilometer per uur kunnen aantikken!
De geluidssnelheid wordt beschouwd als Mach 1, en dus is de gemiddelde snelheid van een passagiersvliegtuig van 570 mph (920 km/u) Mach 0,74.
Hoe snel vliegt een vliegtuig van 0 naar 100 km/u? Toestemming om op te stijgen, de motoren beginnen toeren te maken, de piloot duwt de gashendel naar voren “airspeed alive”. Na zo'n 10 tot 15 seconden gaat het toestel 100 km/u. Toch duurt het gehele proces van het opstijgen nog zo'n 15 minuten.
Hierdoor is een kortere startbaan nodig. Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Hoe snel vliegt een vliegtuig? De normale kruissnelheid van de Boeing 737 ligt rond de 850 kilometer per uur. Maar de precieze snelheid is afhankelijk van een aantal dingen. We werken zelfs met twee soorten snelheden: luchtsnelheid en grondsnelheid.
Typische startsnelheden voor straalvliegtuigen liggen in het bereik van 240–285 km/u (130–154 kn; 149–177 mph) . Lichte vliegtuigen, zoals een Cessna 150, stijgen op met ongeveer 100 km/u (54 kn; 62 mph).
„We have to do some last-minute paperwork and should be underway shortly”. Passagiers horen deze vluchtaankondiging vaak voor het opstijgen. In pilotenpraat betekent dit dat, voordat het vliegtuig opstijgt, papierwerk zoals het berekenen van het actuele gewicht en het paraffineverbruik moet worden voltooid.
In een vliegtuig gaat al snel 100.000 liter kerosine. Een passagiersvliegtuig van Amsterdam naar New York verbruikt ongeveer 65.000 liter kerosine. Met ongeveer 13 van deze vluchten, kun je een wedstrijdbad van 25 meter vullen met kerosine.
De gemiddelde kruissnelheid voor een commercieel passagiersvliegtuig dat lange afstanden vliegt, is ongeveer 880–926 km/u (475–500 km; 547–575 mph). Lees ons artikel over dit onderwerp voor meer informatie over topsnelheden!
De vleugels van een vliegtuig hebben een heel speciale vorm. De onderkant is plat en de bovenkant is een beetje bol. De lucht die over de bolle bovenkant stroomt gaat sneller, dan de lucht langs de onderkant.Daardoor ontstaat er boven de vleugel een lagere luchtdruk en onder de vleugel een hogere.
Wanneer je je op 10 km hoogte bevindt, is die afstand 10.000 keer groter. Daar, bovenin de troposfeer, is de temperatuur circa -50°C. Het afstandsverschil van 10 km dat totaal onbelangrijk is voor de afstand tot de Zon, is dus zeer significant voor de afstand tot het aardoppervlak.
Over het algemeen vliegen commerciële vliegtuigen rond M. 77, wat overeenkomt met ongeveer 860 km/u of 14 kilometer per minuut. Een uitzondering was de Concorde, het snelste passagiersvliegtuig ooit, die kruissnelheden bereikte tot 2,35 Mach, dat is 41 kilometer per minuut.
Het Concorde-vliegtuig zorgde er lange tijd voor dat passagiers in slechts 3,5 uur van Londen naar New York konden vliegen. Door onder andere torenhoge kosten bleek dit na bijna dertig jaar trouwe dienst niet meer houdbaar, en vond op 26 november 2003 de allerlaatste vlucht met een Concorde ooit plaats.
Wie tot nu toe aandachtig heeft gelezen, weet dat de lucht in het vliegtuig sterk geklimatiseerd is. Daarom is het in de cabine van het vliegtuig vaak iets kouder dan in de buitenlucht. De temperatuur aan boord verschilt bovendien ook bij dag- en nachtvluchten. De perfecte outfit voor de vlucht is dus erg belangrijk.
Om een beeld te krijgen van de onbetekendheid van de kostenpost: een Boeing 737 kan maximaal zo'n 26.000 liter kerosine tanken. Op het moment van schrijven kost een liter Jet A1-kerosine op Schiphol 54 dollarcent, omgerekend 51,3 eurocent. Een volle tank voor de 737 kost zo 13.338 euro, belastingvrij uiteraard.
Bij het opstijgen en landen is de snelheid lager - van ongeveer 240 tot 290 km/u. Leuk weetje! In de luchtvaart wordt snelheid ook op een andere manier berekend dan met de meest populaire meeteenheden van mijlen of kilometers per uur.
Van de trein en de bus is het niet zo verrassend dat het veel minder slecht is voor het milieu dan het vliegtuig. De auto staat als slecht te boek, maar het vliegtuig is dus nog wel twee tot vier keer zo vervuilend.
Een stewardess heeft op TikTok onthuld waarom het vliegtuigpersoneel altijd op de handen gaat zitten tijdens de landing en het stijgen. De hele houding maakt deel uit van de crashpositie waarin stewards op een bepaalde manier zitten om lichamelijke letsels te voorkomen bij noodsituaties.
Wat doet een piloot tijdens een lange vlucht nog meer dan opstijgen en landen? Piloten bemannen altijd met zijn tweeën de cockpit. De een onderhoudt de communicatie met de verkeersleiding, de ander vliegt. Op een rustig traject heeft de 'vlieger' niet veel te doen als de automatische piloot aanstaat.
Onderzoeksbureau Oliver Wyman schat in dat er op 1 januari 2023 ongeveer 324.000 verkeersvliegers zijn, terwijl er een vraag is van meer dan 342.000. In de komende jaren zal het verschil tussen vraag en aanbod steeds verder toenemen, waardoor er in 2029 een tekort zal zijn van 60.000 piloten.
De afstand die een vliegtuig nodig heeft om op te stijgen, staat bekend als Take off distance. De takeoff distance kan niet worden bepaald tenzij het type vliegtuig wordt genoemd (ten minste). Commerciële vliegtuigen hebben een takeoff distance van 2-3 km, terwijl kleine vliegtuigen binnen 1 km opstijgen .
Volgens de FAA verwijst rotatie naar: " Wanneer de vleugels het gewicht van het vliegtuig van het oppervlak tillen . Bij de meeste vliegtuigen is dit het resultaat van de piloot die de neus omhoog draait om de invalshoek (AOA) te vergroten."
Het snelste passagiersvliegtuig ter wereld is momenteel de Boeing 747-8i, met een topsnelheid van ongeveer 1.062 km/u.