Bij de afsluiting van de brief, wordt de relatie met de persoon aan wie de brief geschreven wordt nog extra duidelijk. Voor goede bekenden kun je “Best wishes,”, “Best regards,” of “Kind regards,” gebruiken.En bij geliefden of familie kan ook “Love,” of “Lots of love,” gebruikt worden.
De gebruikelijkste manier om een e-mail te beëindigen is 'Kind regards'. Een andere optie die vaak gebruikt wordt, is 'Best wishes'. Ook is het mogelijk om alleen met 'Regards' te eindigen. Dit is een kortere variant van 'Kind regards'.
In een slotzin geef je aan wat je van de lezer verwacht, hoe iets verder gaat of welke actie jij gaat ondernemen. Net als bij openingszinnen is het soms lastig een goede slotzin te vinden. Ook een slotzin moet passen bij de inhoud van de brief of e-mail die je schrijft.
Formele e-mails sluit je af met 'Met vriendelijke groeten' of eventueel zelfs met 'Met de meeste hoogachting', net als een gelijkaardige brief. Wanneer men iemand om een gunst vraagt, is een afsluiting als 'Alvast bedankt' ook gepast. Mails naar vrienden kunnen gerust met minder formele afsluitzinnen beëindigd worden.
Met vriendelijke groeten en Met vriendelijke groet zijn de gebruikelijkste formuleringen. Die vormen zijn ook zonder met mogelijk: Vriendelijke groeten, Vriendelijke groet. Als een brief of e-mail een duidelijk informeel karakter heeft, zijn ook andere slotgroeten mogelijk: Groeten, Groet, Groetjes, Hartelijke groet.
De aanhef van een Engelse (zakelijke) brief is altijd 'Dear'. Als je de naam en/of titel weet van de geadresseerde, vermeld je dit ook. Achter Mr komt in het Engels geen punt, maar dit wordt wel met een hoofdletter geschreven.
Hoe gaat het? [voorbeeld]
How are you? [vb.]
Begin een formele e-mail altijd met een toepasselijke aanhef. Je kunt de geadresseerde het beste bij zijn of haar naam noemen (als je die kent). De aanhef van een formele e-mail begint in principe altijd met 'Geachte...', gevolgd door de aanspreektitel (heer/mevrouw), de achternaam van de persoon en een komma.
Als afsluiting voor je sollicitatiebrief gebruik je 'Yours sincerely,' als bekend is aan wie je de brief schrijft. Indien het niet bekend is gebruik je 'Yours faithfully,'. Alleen het eerste woord krijgt bij de afsluiting een hoofdletter.
"Alvast bedankt," of "op voorhand bedankt," blijken dé manier om een antwoord los te krijgen. "Dankjewel," en "bedankt," prijkten op een mooie tweede plaats.
De brief start je met de aanhef. Over het algemeen wordt hier Geachte heer/ mevrouw vermeld en indien bekend volgt daarna de naam. De eerste alinea is de inleiding van de brief. Vervolgens komen de vervolg alinea's en sluit je af met de slotalinea.
Wat moet je niet doen? Stel in het slot niet een nieuw deelonderwerp aan de orde. Sluit niet af met clichés als 'De tijd zal het leren' of 'Het is een lastige kwestie en zal dat nog lang blijven. Zet geen 'Einde' onder de tekst.
Bovenaan de brief vermeldt u uw adres en dat van de geadresseerde, de datum en de aanhef. U sluit de brief af met uw naam en handtekening.
Thank you for your email. I'm out of the office at the moment. I will attend to your message as soon as I get back. If you need an urgent response, please call my colleague.
Takes one to know one. Wat je zegt, ben je zelf. Takes one to know one.
Een zakelijke Engelse brief begin je altijd met de adressen van afzender en ontvanger en de datum. Daarna volgt de aanhef. Deze begint met 'Dear', gevolgd door de aanspreekvorm. Mannen spreek je aan met 'Mr', maar voor vrouwen gebruik je 'Miss' (ongetrouwd), 'Mrs' (getrouwd) of 'Ms' (onbekend).