Hoe schrijf je een professionele brief?

Tips
  1. Houd je brief beknopt en wijd niet teveel uit.
  2. Vermijd hevige emoties in je beschrijving (bijvoorbeeld in het geval van een klacht of motivatie).
  3. Wees concreet en verwijs naar duidelijke gebeurtenissen waarbij je datum en plaats noemt.
  4. Beschrijf helder wat je wilt en wat je van de geadresseerde verwacht.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op examenoverzicht.nl

Hoe schrijf ik een brief voorbeeld?

  • Voorbeeld indeling: Plaats en datum. ...
  • Plaats en datum. Voorbeelden: ...
  • Aanhef (naam van persoon aan wie je de brief schrijft) Voorbeelden: Beste Suzanne of Lieve Suzanne, ...
  • Inhoud. Hierin staat wat je wilt vertellen aan de persoon voor wie je brief bedoeld is. ...
  • Afsluiting. ...
  • Je naam. ...
  • Hoe schrijf ik een brief?

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onderwijsmaakjesamen.nl

Hoe zit een zakelijke brief in elkaar?

Een zakelijke brief bestaat uit de volgende onderdelen:
  • Afzender.
  • Communicatienummers.
  • Geadresseerde.
  • Briefgegevens.
  • Aanhef.
  • Brieftekst.
  • Afsluiting.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zakelijk.infonu.nl

Wat is een zakelijke brief?

Een zakelijke brief is een brief die een bedrijf, stichting of organisatie aan een klant, leverancier of samenwerkingspartner schrijft.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tekstmodel.nl

Hoe moet je een zakelijke brief beginnen?

Voor een zakelijke brief gebruik je een passende aanspreking, zoals 'Geachte heer/mevrouw'. Je begint de eerste alinea met een hoofdletter en je begint nooit met 'ik'. In deze alinea geef je aan waarom je de brief schrijft. Hierna volgt de rest van je tekst.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op examenoverzicht.nl

Hoe schrijf ik een goede zakelijke brief? Kijk en maak gelijk je brief... dus interactief!

40 gerelateerde vragen gevonden

Hoe begin je een officiele brief?

Een formele brief: de indeling
  1. Begin met de gegevens van de afzender. ...
  2. Een enter hieronder zet je de gegevens van de geadresseerde.
  3. Een enter hieronder zet je de plaats en datum van verzending.
  4. Een enter hieronder geef je weer waar de brief over gaat.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op cv5.nl

Hoe sluit je een zakelijke brief af?

Een correcte, zakelijke groet hoeft niet overdreven formeel te zijn. De meest gebruikelijke slotgroet is: Met vriendelijke groet(en). Te formeel is een slotgroet als: Hoogachtend, of Met hoogachting. Te informeel is een slotgroet als: Groetjes, of Hartelijks.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zakelijkschrijven.nl

Hoe schrijf je een zakelijke?

10 tips voor een helder zakelijk verhaal
  1. Bedenk eerst wat je wilt bereiken. Je schrijft niet zomaar een zakelijke tekst. ...
  2. Kruip in de huid van je doelgroep. ...
  3. Gebruik opmaak om je structuur duidelijk te maken. ...
  4. Schrijf een ijzersterk intro. ...
  5. Vergeet niet af en toe een punt te zetten. ...
  6. Schrijf actief. ...
  7. Gebruik spreektaal. ...
  8. Ben concreet.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op letterdesk.nl

Wat zet je boven een brief?

Bovenaan de brief vermeldt u uw adres en dat van de geadresseerde, de datum en de aanhef. U sluit de brief af met uw naam en handtekening.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tuxx.nl

Wat is de volgorde van een brief?

alle vaste briefonderdelen beginnen links tegen de kantlijn; de volgorde van de vaste onderdelen is: afzender, geadresseerde, plaats en datum, onderwerp, kenmerk, aanhef, briefinhoud, slotformule en ondertekening, bijlagen en kopie; een nieuwe alinea begint niet met een inspringing, maar na een witregel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onzetaal.nl

Wat is de opmaak van een brief?

De brief opmaak van een Nederlandse brief is volgens een bepaalde standaard. De NAW gegevens van de verzender en ontvanger staan boven aan, gevolgd door de betreft regel en de plaats en datum regels.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op voorbeeld-office.com

Hoeveel regels moet je overslaan zakelijke brief?

Alineastructuur. Geef uw tekst een heldere alineastructuur. Zet in een brief tussen de onderwerpsregel en de aanspreking twee witregels. Zet in een brief of een e-mail één witregel tussen de aanspreking en de eerste alinea, en één witregel tussen de laatste alinea en de slotgroet.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vlaanderen.be

Hoe schrijf je een brief aan de directeur?

Geachte directie, (als je je tot de directie van een bedrijf richt) Beste Jan, (ook in een zakelijk brief kan je een informele aanhef gebruiken, bijvoorbeeld als je elkaar al persoonlijk kent. L.S, (Lectori salutem) Dit is Latijn en betekent 'Lezer gegroet, of 'heil aan de lezer.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zakelijk.infonu.nl

Hoe mail je een bedrijf?

Doorgaans komen in een zakelijke e-mail dezelfde basiselementen aan bod als in een zakelijke brief: afzender en geadresseerde, onderwerp, aanhef, eigenlijke inhoud, afsluiting, slotgroet en afzendergegevens. Toch zijn er ook een aantal verschillen tussen een brief en een e-mail.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op taaladvies.net

Hoe begin je een mail aan een bedrijf?

De aanhef van een formele e-mail begint in principe altijd met 'Geachte...', gevolgd door de aanspreektitel (heer/mevrouw), de achternaam van de persoon en een komma. Als je de persoon aan wie de e-mail gericht is al kent kun je de aanhef eventueel beginnen met 'Beste...' gevolgd door de voornaam.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nl.wikihow.com

Wat is een zakelijke schrijfstijl?

Een moderne, zakelijke schrijfstijl is persoonlijk, activerend en makkelijk te lezen. Veel mensen denken dat een zakelijke schrijfstijl een afstandelijke schrijfstijl is. Met veel moeilijke woorden en jargon.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tekstmodel.nl

Hoe maak je een zakelijk verslag?

bepaal het doel van de tekst en houd hierbij rekening met de situatie. verzamel de inhoud die je nodig hebt om het doel en de boodschap over te kunnen brengen. stem de inhoud af op de lezer en gebruik geen jargon of informatie die niet relevant is voor de lezer. formuleer correcte zinnen en gebruik de juiste woorden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op sn.nl

Hoe ziet een goede mail eruit?

Selecteer een overtuigend onderwerp voor je e-mail. Adresseer en begroet de ontvanger op een gepaste manier. Vermeld de belangrijkste informatie aan het begin. Structureer de inhoud op een compacte en overzichtelijke manier.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op strato.nl

Wat is een slotzin voorbeeld?

Wij vertrouwen erop u hiermee van dienst te zijn geweest. Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Wij zien uw antwoord met belangstelling tegemoet. Wij zien het stuk met belangstelling tegemoet.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op managementsupport.nl

Wat kun je zeggen in plaats van met vriendelijke groet?

Met vriendelijke groeten en Met vriendelijke groet zijn de gebruikelijkste formuleringen. Die vormen zijn ook zonder met mogelijk: Vriendelijke groeten, Vriendelijke groet. Als een brief of e-mail een duidelijk informeel karakter heeft, zijn ook andere slotgroeten mogelijk: Groeten, Groet, Groetjes, Hartelijke groet.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vlaanderen.be

Wat is een pakkende slotzin?

De tips voor een goede slotzin op een rijtje

De laatste zin moet iets toevoegen aan je verhaal. Met de slotzin probeer je de lezer aan te zetten tot actie. Zorg er wel voor dat het geen commerciële of reclameachtige zin is. Er moet een balans zijn tussen zelfverzekerdheid en bescheidenheid.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op cv5.nl

Hoe Adresseer je een bedrijf?

De gebruikelijke volgorde is: – firmanaam van de geadresseerde; – eventueel: nadere adresaanduiding (bijvoorbeeld naam van de afdeling); – naam van de geadresseerde, voorafgegaan door De heer of Mevrouw (voluit);

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op taaladvies.net

Hoe schrijf je een persoonlijke brief?

Regels voor een persoonlijke brief:
  1. 1) Schrijf boven de brief plaats en datum: waar en wanneer je de brief schrijft.
  2. 2) Begin de brief met een aanhef: je groet de lezer. Bijvoorbeeld: Hoi Ashwin of Hey Luna, etc.
  3. 3) Eindig met de afsluiting: je neemt afscheid van de lezer. ...
  4. 4) Plaats witregels:

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op sites.google.com

Hoeveel alinea's zakelijke brief?

Zorg ervoor dat je brief uit minimaal 3 alinea's bestaat. Afsluiting Nadat je een witregel open hebt gelaten, kun je beginnen met de afsluiting. Hier groet je de lezer. In een zakelijke brief kun je dit doen met 'Met vriendelijke groet,' of 'Hoogachtend,'.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op schooltv.nl

Populaire vragen