Voorbeeld Opdrachtbevestiging < < omschrijving werkzaamheden en reden/oorzaak project/werkzaamheden o.i.d. > > Op < < datum > > jl. zijn wij < < mondeling/telefonisch/schriftelijk > > overeengekomen dat < < eigen bedrijfsnaam > > met ingang van < < datum > > de bovengenoemde werkzaamheden gaan uitvoeren.
Hoe een offerte accepteren? Een offerte kan op verschillende manieren geaccepteerd worden. Dat kan jouw klant doen door telefonisch, mondeling of ondertekening de offerte te aanvaarden. Voor jou als ondernemer is het verstandig om de offerte te laten ondertekenen.
In een orderbevestiging geef je standaard een korte samenvatting van wat er even daarvoor gebeurd is. Vaak ziet je klant in de inbox al waarover je e-mail gaat: Je bedankt je klant voor zijn bestelling #1234.
Heel eenvoudig: een offerte bevat nieuwe elementen, een opdrachtbevestiging niet. Dus als u nog moet nadenken over wat u de klant precies gaat aanbieden, als u opties in de offerte hebt staan of als u heel lang twijfelt over het voorstel, dan bent u in uw gesprek niet ver genoeg gegaan.
Beschrijf uw werkzaamheden duidelijk
Beschrijf in uw offerte welke werkzaamheden u precies voor uw klant gaat doen. Of welke producten of diensten u gaat leveren. Vermeld ook de voorwaarden, zoals de planning en uw uurtarief.
Hartelijk dank voor uw offerte aanvraag, bijgesloten vindt u onze scherpe aanbieding. wij u graag vrijblijvend onze offerte aan. Zoals afgesproken ontvangt u hierbij onze offerte voor [beschrijving werkzaamheden]. Met genoegen bieden wij u vrijblijvend onze offerte aan.
Tegenwoordig is de opdrachtbevestiging, vanuit de Nederlandse orde van advocaten, via de Voda (artikel 7.5), verplicht gesteld.
De opdrachtbrief bepaalt de wederzijdse verplichtingen tussen de klant en de professionele boekhouder. De brief maakt het mogelijk de relatie en de rechten en plichten van de partijen dui- delijker af te bakenen, en dient als bewijs in geval van betwisting om de respectieve verantwoordelijkheden na te gaan.
Met een opdrachtbevestiging kun je eerder gemaakte (mondelinge) afspraken vastleggen. Deze overeenkomst kan zowel worden gebruikt door opdrachtnemer als opdrachtgever. Beiden zijn namelijk gebaat bij duidelijke afspraken. Deze opdrachtbevestiging is ook een goede aanvulling op een freelance overeenkomst.
Zo moet het duidelijk zijn wie de opdrachtgever en wie de opdrachtnemer is, wat de werkzaamheden precies inhouden, hoelang de opdracht duurt en wat de vergoeding voor de werkzaamheden is. Ook moet in het contract worden opgenomen welke kosten er worden vergoed, hoe er betaald wordt en wat de betalingsvoorwaarden zijn.
In de overeenkomst van opdracht wordt wel een deadline afgesproken, maar bepaalt de opdrachtgever niet hoe en waar het werk gedaan moet worden; de opdrachtnemer verbindt zich niet aan één en hetzelfde bedrijf. Hij of zij kan meerdere opdrachtgevers hebben en aan diverse opdrachten werken.
Daarvoor hoeft de offerte niet fysiek te worden ondertekend: een ingescande handtekening wordt door de rechtspraak al langer aanvaard en ook de wetgever stelt het gewoon gelijk met een handgeschreven handtekening. Bewaar de mail en de offerte met de ingescande handtekening en u staat voldoende sterk in de schoenen.
Een vrijblijvende offerte betekent dat je als verkoper het aanbod nog kan aanpassen of herroepen zolang het nog niet aanvaard is. Is het aanbod aanvaard? Dan kan je alleen nog je offerte aanpassen of herroepen als je dat direct na aanvaarding doet. Dus samengevat: een overeenkomst is bindend.
Het verschil tussen een offerte en factuur
Het verschil tussen een offerte en een factuur is daarmee dat je de offerte gebruikt om je klant aan te geven wat iets (ongeveer) gaat kosten en de factuur verstuur je op het moment dat je klant daadwerkelijk moet gaan betalen voor iets wat je gaat doen of al hebt gedaan.
Een orderbevestiging is een document of e-mail waarin de details van een bestelling worden bevestigd. Een orderbevestiging bevat informatie zoals de producten of diensten die zijn besteld, de prijs, de verzend- en betalingsvoorwaarden, de leveringsinformatie en eventuele extra kosten.
De orderbevestiging (of bestelbevestiging) per mail is een garantie voor de koper en bevestigt dat de order in behandeling is genomen. Het is niet alleen een wettelijke verplichting, het is ondertussen ook al zodanig ingeburgerd dat de consument zich zorgen maakt als hij geen mail heeft ontvangen.
Zodra de koopovereenkomst gesloten is, zit u er in principe aan vast. De koop is gesloten op het moment dat de koper het aanbod van de verkoper aanvaardt. Beide partijen moeten de gemaakte afspraken nakomen. U hebt de koop aanvaardt door de orderbevestiging ondertekend terug te sturen.