Een wervende tekst moet daarom kort, maar wel aansprekend zijn! Maar hoe kom je tot de kern van je boodschap? ... Een donateur wil niet alleen weten aan welk project hij bijdraagt, maar ook wie jij als maker bent:
Je schrijft eigentijds. Hoe lang gebruiken we al 'naar aanleiding van' (of 'na aanleiding van' zoals veel mensen schrijven) en 'met betrekking tot'? ...
Het werkt altijd. ...
Je kunt na deze eerste zin veel makkelijker doorschrijven.
Helder. De eerste eis is dat een tekst duidelijk moet zijn. De lezer begrijpt direct wat de schrijver bedoelt. Deze helderheid bereik je door een goede structuur, maar zeker ook door een duidelijke zinsopbouw, en door je taalgebruik aan te passen aan je lezer.
Pakkende teksten betekenis = Pakkende teksten zijn teksten die je lezers (in dit geval online lezers) weten te raken, zodat ze sneller geïnteresseerd kunnen raken in wat jouw website of webshop te bieden heeft. Pakkende teksten vertellen op een enthousiaste manier het verhaal.
Zo is een verhaal meestal concreet (een bepaald iemand doet iets of maakt iets mee), zitten er emoties en gevoelens in verwerkt en zorgen omschrijvingen van details voor geloofwaardigheid. Een goed verhaal heeft natuurlijk ook plotwendingen, waardoor het verrassend is.
Een goede tekst schrijven is best moeilijk. Een goed geschreven tekst bestaat altijd uit drie delen: een inleiding, middenstuk en een slot. De inhoud van een tekst wordt mede bepaald door het doel van de tekst. Er zijn nog meer dingen waar je op moet letten, in dit artikel meer informatie daar over.
Een zakelijke tekst (artikel, brief, beschouwing, enzovoort) heeft vaak een vaste indeling: inleiding, middenstuk en slot. Elk deel heeft een specifieke functie en kan uit meer dan één alinea bestaan. Het middenstuk bestaat meestal uit verschillende alinea's, inleiding en slot vaak uit één.
Pakkende beginzin. De inleiding van een essay begin je met een pakkende beginzin. Dit is een eerste zin (of twee) die de lezer direct boeit en betrekt bij jouw essay.
Vragen zijn de bouwstenen van elk verhaal. Vragen die de schrijver aan bod kan laten komen in zijn verhaal zijn: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe? Door deze vragen aan jezelf te stellen en vervolgens in te vullen, maak je de lezer nieuwsgierig. De lezer wil weten hoe het afloopt!
In de eerste alinea van de inleiding introduceer je het onderwerp waarover de rest van het document gaat. Je kunt dat heel sobertjes doen: Mijn onderzoek gaat over de effectiviteit van het financiële stelsel. Maar dan is het maar zeer de vraag of je daar de lezer mee pakt.