Re: Wazige achtergrond Eentje gebruik ik voor het voorzichtig aanbrengen van de verf (deppen met de punt horizontaal). Even afdeppen en vervolgens plaats ik deze op het onderste gedeelte van de net aangebrachte verf en smeer deze naar beneden. Dat doe ik vervolgens voor elke "dep/mistplek".
Er zijn veel verschillende manieren om diepte toe te voegen aan een abstract schilderij. Overlappende vormen creëren bijvoorbeeld meer diepte. De paletmes techniek kan ook worden gebruikt om diepte te creëren, omdat je hiermee grovere structuren op het doek kunt plaatsen die contrasteren met de gladde achtergrond.
Relatieve Luchtvochtigheid
Bij dauw, mist en regen is aflakken uit den boze; de verf slaat dan volledig mat uit. De meeste buitenverven zijn bruikbaar bij een R.V. tot 65%. Bij professionele buitenverven is dit zelfs tot een R.V. van 85% à 90%.
Voor het donkerblauw, hoog in de lucht, voeg je enig ultramarijn blauw en een tipje ivoorzwart toe. Voor het lichte blauw, tot aan de kim, voeg je meer wit, enig ceruleumblauw en een tipje vermiljoen oranje toe.
Een veilige keuze is een achtergrond kleur die min of meer overeenstemt met de kleur van het onderwerp. Kies dan wel een toonwaarde die afwijkt van het onderwerp. De manier waarop je een achtergrond schildert is belangrijker dan de kleur van de achtergrond op zich.
De kleur die je gebruikt voor de ondergrond zal waarschijnlijk doorschemeren in het definitieve werk.Het schilderij krijgt daardoor eerder een eenheid en harmonie. Een voordeel van een gekleurde ondergrond is ook dat de ondergrond minder absorberend wordt voor het vocht of de olie in de verf die je gebruikt.
Wolken schilderen: haal eerst met een paletmes wat verf weg voor de wolken. Breng vervolgens witte verf aan op de plekken waar je de verf hebt weggehaald. Eigenlijk zijn het nu al een soort van wolken, maar het kan beter. Maak met een penseel ronddraaiende bewegingen in de wolken om een wazig effect te creëren.
Maar in principe heb je aan een rood-blauw-geel en wit voldoende. Voor het gemak leg ik het zo uit: een huidskleur is oranje-achtig. Dit oranje maak je door een (maakt niet uit welke) rood met geel te mengen. Gemengd vanuit een geel+rood of een okergeel+rood of gebruik een gebrande sienna als basis.
Blauw is dus een secundaire kleur die ontstaat door het mengen van twee primaire kleuren: groen en paars. Er zijn verschillende manieren om ze te mengen, en ik vind het persoonlijk erg leuk om ermee te experimenteren.
De beste periode voor buitenschilderwerk is vanaf eind maart tot medio september. Begin niet te vroeg op de dag en ga 's avonds niet te lang door. Doet u dit wel, dan loopt u het risico van condensvorming door sterke temperatuurverandering, waardoor de verf mat wordt en de hechting aanzienlijk verslechterd.
Als beginner kun je het beste beginnen met eenvoudige motieven, zoals een zonsondergang of bloemen, of abstract schilderen. Zo kun je geleidelijk vertrouwd raken met acrylverf en verschillende schildertechnieken.
Wat veel professionele schilders doen is “achter de zon aan” schilderen, dus als de zon al verdwenen is en aan de andere kant van het huis staat. U kunt natuurlijk door een afschermdoek op te hangen ook zelf deze schaduw creëren. Dat werkt ook heel goed. Controleer wel eerst of het hout niet te veel is opgewarmd.
Begin met het schilderen van een eenvoudig onderwerp, zoals een fruit of een bloem.Focus op het observeren van de details en het vertalen van wat je ziet naar je doek. Probeer elke dag tijd te vinden om te schilderen. Je zult merken dat je vaardigheden snel verbeteren met regelmatige oefening.
Een iets dikkere lijn over de buitenste omtrek van een voorwerp op de voorgrond geeft al een behoorlijk diepte-effect, zoals je hierboven kunt zien. Ook door de kleur van lijnen kun je diepte in je tekening krijgen. Gebruik bij voorkeur een donkerdere kleur voor de voorgrond, een lichtere voor de achtergrond.
Bijvoorbeeld: twee koffielepeltjes geel, één koffielepeltje rood, één koffielepeltje blauw.Meng de drie kleuren tot je een effen bruine kleur krijgt. Verf een teststip op een blad papier en vergelijk: is de stip lichter of donkerder dan jouw huidskleur? Tijd om aan te passen!
Welke twee kleuren maken blauw? - Quora. Er zijn geen twee lichtkleuren die blauw licht maken. Blauw is, samen met rood en groen een primaire,- (dus niet samengestelde) lichtkleur. Wél is het mogelijk blauwe pigmenten met witte of zwarte pigmenten te mengen en daardoor licht- of donkerblauw te krijgen.
Als je goed kijkt, staat geel dichtbij. Voeg daar een klein beetje bruin aan toe om de kleur donkerder te maken maar ook om warm te houden. Als je zwart zou toevoegen aan geel, dan krijg je meer een olijfgroene tint.
Verven bij een temperatuur boven de 25 graden is niet aan te raden. Hierdoor kunnen blaasjes ontstaan. Als lucht uit de ondergrond niet kan ontsnappen en opgesloten raakt onder de pas aangebrachte verflaag en de lucht wordt vervolgens warm, dan zet deze lucht uit en ontstaan luchtbelletjes.
Boven de 30 graden schilderen is geen goed idee. De verf droogt dan namelijk te snel. Daardoor krijg je blaasjes in de verf.
Schilderen in de regen
Wat we wel aanraden, is om minimaal 24 uur voor het gaat regenen, het schilderwerk te laten drogen. Het beste is dus om het weerbericht in de gaten te houden ook al biedt dat niet altijd zekerheid. Probeer niet voor de regen nog het schilderwerk aan te brengen.
Een grisaille is een monochrome onderschildering, waar je met kleur overheen kunt gaan.
Je kan diepte bereiken op de volgende manieren: Door bepaalde kleurcontrasten te gebruiken, met name het warm-koud contrast en het licht - donker contrast. Warme kleuren komen, net als lichte kleuren, naar voren ten opzichte van koele respectievelijk donkere kleuren.
Grisaille wordt veelal opgezet met grijzen. De basiskleur is warm of koel zwart die je mengt vanuit ultramarijn blauw + ruwe omber. Maar sommige schilders gebruiken gebrande omber of gebrande sienna.