Het schakelpedaal bevindt zich aan de linkerzijde van de motor en wordt met de linkervoet bediend. De versnellingsbak heeft zes opeenvolgende versnellingen. Wanneer het schakelpedaal helemaal naar beneden wordt geduwd, schakelt de versnellingsbak naar een lagere versnelling.
Sportster-motorfietsen hebben een V-twin, dat wil zeggen een zuigermotor met twee cilinders onder een hoek van 45 graden. Vanaf 1991 hebben de modellen vijf versnellingen, daarvoor waren het er vier. De motor en de versnelling zitten in één behuizing, in tegenstelling tot de meeste andere Harley-Davidson modellen.
Om te schakelen moet je de koppeling intrekken, het gas loslaten en ondertussen het schakelpedaal bedienen. De koppeling zit achter het linkerhandvat, het schakelpedaal zit bij je linkervoet. Wanneer je het schakelpedaal een positie naar beneden drukt gaat de motor in de eerste versnelling.
Nu bekend is hoe een motor geremd wordt kunnen we het hebben over het vooruit komen. Op een motorfiets zit tegenwoordig bijna altijd een versnellingsbak met 6 versnellingen. Schakelen wordt gedaan met de linker voet door een pook naar boven of beneden te drukken.
1e versnelling: Gebruikt bij het starten vanuit stilstand, geschikt voor snelheden tot 10-20 km/u. 2e versnelling: Geschikt voor snelheden tussen 20-40 km/u. 3e versnelling: Optimaal voor snelheden tussen 40-60 km/u. 4e versnelling: Gebruik deze versnelling bij snelheden van 60-80 km/u.
Schakelen is een lastige handeling tijdens het autorijden, aangezien je snel moet kunnen reageren en goed vooruit moet plannen. Dit combineren in het verkeer kan voor sommige mensen net te moeilijk zijn. Over het algemeen kunnen de meeste mensen het leren tijdens rijlessen.
Te vroeg of te laat schakelen
Bij het opschakelen wordt er soms een tijdje niet gereageerd. Dit komt omdat de transmissie op het moment van opschakeling synchroniseert naar een hogere versnelling, maar bij het accelereren wil de transmissie alleen naar een lage versnelling schakelen. Dit veroorzaakt dan een vertraging.
Een verplicht onderdeel tijdens het examen bijzondere verrichtingen motor is de langzame slalom. Dit is misschien wel het moeilijkste onderdeel van allemaal!
De motorfiets heeft de beschikking over twee remmen. De voorrem en de achterrem. Onder normale omstandigheden gebruik je beide remmen. De juiste manier van remmen is dan: eerst de voorrem, dan de achterrem en als laatste de koppelingshendel inknijpen.
De koppeling bevindt zich tussen de motor en de versnellingsbak. Hij scheidt de krukas van de versnellingsbak wanneer de ingeschakelde versnelling moet worden vervangen en koppelt de twee weer wanneer dit is gebeurd. Zonder de koppeling te ontkoppelen, zou het schakelen de versnellingsbak en de motor vernielen.
"Het kost gemiddeld 10 tot 12 rijlessen om te leren koppelen en schakelen. Als je dat overslaat, kun je veel sneller en dus goedkoper je rijbewijs halen."
Wanneer Moet Je Schakelen? Het juiste moment van schakelen is essentieel voor een soepele en zuinige rijervaring. Idealiter moet je opschakelen tussen 2000 en 2500 toeren per minuut. Dit komt overeen met snelheden van 0-50 km/u, afhankelijk van de versnelling die je gebruikt.
Het beste is om altijd E5 te tanken.
De Harley dook in onze test met een 1 liter onder de officiële verbruiksopgave van 6,1 liter per 100 kilometer van Harley-Davidson zelf. Dat zorgt met 22,5 liter tankinhoud mede voor de flinke actieradius. Af-fabriek is de Ducati goed voor een actieradius van 447 kilometer.
Sommige mensen zijn bang dat remmen op de motor schade toebrengt aan je motor. Het korte antwoord is: nee. Het lange antwoord kan gegeven worden door mogelijke problemen te ontkrachten die het tot zijn gevolg zou hebben.
Ga je remmen om te stoppen dan moet je wanneer de snelheid klein is (zo'n 25/40 km p/u ) ook het koppelingspedaal intrappen anders slaat de motor af. Als je met zeer geringe snelheid rijdt zo ongeveer 20/25 km p/u moet je bij het remmen direct het koppelingspedaal intrappen.
De kwaliteit van de onderdelen is er dus op berekend. In de praktijk zult u daarom de iets kortere levensduur van de koppeling niet of nauwelijks ervaren. Sterker nog, wanneer u nooit op de motor afremt, zullen de remmen weer iets sneller slijten. Het is dus het een of het ander.
We laten je graag zien welke motoren in de top 10 meest betrouwbare motorfietsen staan, want veiligheid en betrouwbaarheid is wel zo belangrijk. De top tien bestaat uit Honda (1), Yamaha (2), Suzuki (3), Kawasaki (4), BMW (5), Harley-Davidson (6), KTM (7), Triumph (8), Ducati (9) en Aprilia (10).
Om direct met de deur in huis te vallen: ja, motorrijden is zwaar. Maar het goede nieuws is dat de mate waarin dit effect heeft op je gemoedstoestand afneemt naarmate je vaker motorrijdt. Hoe vaker je rijdt, hoe normaler het wordt. De meeste motorrijders zullen het beamen dat motorrijden af en toe echt hard werken is.
Motorrijden is gezond voor je!
In de studie werden meer dan 50 motorrijders getest op hersenactiviteit en hormoonspiegels voor, tijdens en na het motorrijden, autorijden en rusten. Na een ritje van 20 minuten motorrijden resulteerde dit in een afname van 28% in biomarkers van stress.
Gas geven terwijl de auto warmdraait is echter geen aanrader. Toeren draaien op een koude motor zorgt namelijk voor abrupte temperatuurverschillen die frictie kunnen veroorzaken in de onderdelen. Het advies: 1 minuutje warmdraaien zonder al te veel gas te geven.
Stappen om sneller te leren schakelen
Maar doe wel net alsof de motor aan staat en je rijdt. Trap het koppelingspedaal in en zet de versnellingspook in de 1e versnelling. Om het zo realistisch mogelijk te maken; laat het koppelingspedaal in 3 seconden helemaal omhoog komen.
Terugschakelen naar een lagere versnelling zal de snelheid van je wagen meteen doen afnemen, al is het aangewezen om ook even de rempedaal te gebruiken. Dat zorgt voor extra remkracht én het is een stuk veiliger. Je achterligger merkt op die manier namelijk aan je remlichten dat je gaat vertragen.