iemand moet je kart aanduwen.dan zet je de kart in zijn 1 en trek je de koppeling naar je toen laat je koppeling los en ze hem in zijn 2 dan slaat de motor aan . opschakelen is de pook naar achteren trekken en terug schakelen is de pook naar voren duwen.
Karten: iedereen is er wel bekend mee en heeft er wellicht zelf al eens in gereden of aan de zijlaan staan aanmoedigen. Door het huren van karten werd de racesport laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen. Zo kan iedereen nu ervaren hoe het is om coureur te zijn.
Rem altijd vóór de bocht, als je stuur nog recht is. Ben je al aan het sturen en ga je dan remmen? Let dan goed op dat je kart niet onder je wegglijdt, dit zorgt er namelijk voor dat je gaat slippen. Rem dus voordat je gaat sturen en zorg dat je dit één keer doet.
Starten met karten
Het antwoord is eigenlijk vrij simpel: ga naar de dichtstbijzijnde kartbaan, stap in een kart en jouw race carrière is begonnen. Op die manier starten de meeste autocoureurs. Maak je eerste meters bij een kartbaan in de buurt en je zal merken dat je je meteen een echte coureur voelt.
De allerbelangrijkste regel! Je dient altijd in de kart te blijven zitten, mits deze natuurlijk niet in brand staat bijvoorbeeld. Het is té risicovol om zomaar uit je kart te stappen en op de baan te staan. Blijf dus altijd zitten en wachten totdat er iemand naar je toe komt!
Een kart weegt tussen de 100 en 200 kilo. Ben jij 10 kilo zwaarder dan de winnende karter, kun je claimen dat jij met 5 tot 10 procent strafgewicht reed. Bij een echte auto zou dat neerkomen op 150 kilo bagage of twee passagiers.
Niet goedkoop
Goedkoop is karten niet: 2.000 tot 3.000 euro per jaar ben je gemiddeld zeker kwijt als je het als serieuze sport wilt beoefenen. Een tip voordat je je volledig in het wedstrijdkarten stort: ga eerst eens bij een wedstrijd kijken en maak een praatje met rijders, begeleiders en teams.
De duurste manier om wedstrijden te karten is met een eigen kart. Hier krijg je namelijk te maken met je eigen variabele kosten. Denk aan een setje banden, schades, onderhoud, benzine, inschrijfgelden, etc. Dit zorgt ervoor dat het al snel redelijk duur wordt, een kart aanschaffen is namelijk het probleem nog niet.
Is karten gevaarlijk? Zolang je je bij recreatie karten aan de veiligheidsregels houdt, is het niet gevaarlijk. Je moet verplicht een helm op en bij lang haar je haar vastmaken onder de helm. Ook krijg je vaak een beschermende overall of jas.
Een heat kost ongeveer tussen de 12 en 16 euro. Een ezelsbruggetje: één minuut karten kost dus iets meer dan één euro. Dat is ook een makkelijke manier om te berekenen of de prijs voor een race netjes is, of véél te hoog. Een 1-uursrace zal dus zo'n € 75,00 euro kosten.
Het is een intensieve sport, vooral omdat je op een racedag niet slechts 10 minuten aan het rijden bent. Meestal rijd je minimaal een uur, waarbij vooral je armen en nek het zwaar te verduren krijgen.
De werking van een kart
De uitleg zal dan ook beginnen met het gaspedaal wat aan de rechterkant zit en de rem die aan de linkerkant zit. Gebruik deze nooit tegelijk, altijd alleen het gas of alleen de rem. Allebei niet gebruiken mag natuurlijk ook.
Voor kinderen vanaf 8 jaar met een minimale lengte van 125 cm is het al mogelijk om te komen karten in een kinderkart. Vanaf 14 jaar met een minimale lengte van 155 cm mag er in een gewone kart gereden worden.
Er is een verschil van ongeveer 0,15 sec /5kg. Naarmate het gewicht hoger wordt is het verschil iets groter. Alle piloten voelen zich het beste bij een gewicht van 80-85kg. Dan ligt de kart het stabielst en heeft hij toch nog steeds een perfecte power!
In een normale huurkart karten is relatief veilig te noemen. Hier kan je vervelende blessures aan overhouden, maar zware ongelukken gebeuren nauwelijks. Als je met een eigen, snellere kart het circuit opgaat, zal die kans wat groter zijn.
Maar ook voor de 'iets oudere jongeren' liggen er in de kartsport vele mogelijkheden. Nederland kent diverse indoor en outdoor kartbanen waar je een kart kunt huren en kijken hoe leuk het is, of hoe snel je bent. Naast de KNAF erkende kartbanen zijn er zelfs diverse door de KNAF erkende kartscholen.
Welke kart klasses zijn er? Er zijn verschillende klassen bij het karten, dit zijn de klasse bij de Rotax motoren: Micro max (7pk) – Mini max (15pk) – Junior max (23pk)– Senior max (30pk) – DD2 (2 versnellingen, 34pk) – KZ2 (6 versnellingen, 43pk).
Recent onderzoek wees uit dat karters gemiddeld 358 calorieën verbranden per half uur, dat is bijna 40% meer dan het aantal calorieën dat iemand verbrand tijdens het joggen.
Je gemiddelde rondetijd in een 270cc kart is 47.50 seconden of sneller.
Wat is de ideale lijn? De beste racelijn is de lijn die de kortste route over de baan aangeeft, waarbij je zo min mogelijk hoeft te sturen. Sturen is namelijk snelheid verliezen en dat willen we dus niet. Neem de bocht in een zo'n recht mogelijke lijn.
"Je geeft pas weer vol gas als je kart 100% recht op de baan staat. Doe je dat iets te vroeg, dan wring je alleen maar aan je kleine bolide. Als je meer pauze laat tussen het remmen en het gas geven, dan word je sneller. En dat is net zoals het remmen een gevoel dat je moet leren."
Nee, je hebt geen rijbewijs nodig om te mogen karten. Wel geldt er een minimum lengte voor de verschillende soorten karts.
Als de official vlagt met de blauwe vlag dan betekent het dat je een of meerdere ronden achterstand hebt en dat je achterliggende coureurs voorbij moet laten gaan omdat ze je willen inhalen. Bij de gele vlag mag je niet inhalen want er is een gevaarlijke situatie, bijvoorbeeld een gecrashte kart op de baan.