Motorolie hoor je niet te ruiken. Dus als je de geur van verbrande olie ruikt, moet je altijd de olie gaan checken. Het kan zijn dat het oliepeil te laag is of dat de motor oververhit raakt.
Koelvloeistof ruikt wat zoetig.
Dat komt door de glycol die in de antivries zit. Verder heeft het licht smerende eigenschappen en is het vloeibaar als water.
Onverhoopte vochtvorming. Als het muf ruikt, zit er meestal vocht ergens in de auto. Vooral in de koude maanden verzamelt zich veel vocht in je wagen. Het probleem wordt verergerd door onvoldoende onderhoud: verstopte afvoeren of poreuze afdichtingen zijn een gemakkelijke toegangspoort voor nattigheid.
Actief-koolstoffilter
Als het koolstoffilter kapot is, laat het de geuren door met als gevolg dat je de benzine ruikt in en rondom de auto. Het filter is te vinden in de motorruimte, dus wanneer het filter niet goed zijn werk doet, zul je dit snel genoeg via de ventilatierooster ruiken.
U ruikt een vieze diesellucht na een gereinigd roetfilter en een lekkage aan een brandstofleiding. Vermoedelijk zijn restanten van dieselolie als gevolg van de brandstoflekkage hiervoor verantwoordelijk. Wellicht is er isolatiebeplating onder de motor aangebracht dat door de lekkage wat verzadigd is door dieselolie.
Wasmachine ruikt naar olie
In het zeepbakje doe je een lepel soda. Hierna moet het opgelost zijn. Als dit het probleem niet oplost kan het een versleten lager zijn. Hierdoor komt er smeervet in de trommel.
Een veelvoorkomende oorzaak van witte rook uit de uitlaat is een probleem met de cilinderkop. Het duidt op (koel)water dat in de verbrandingskamers komt. De oorzaak kan een lekke koppakking zijn. Maar er ook kan een barstje of scheurtje in de cilinderkop zitten, waardoor koelwater lekt naar de verbrandingskamers.
Ruik je een zoetige geur tijdens het rijden of wanneer je de auto net hebt uitgeschakeld? Breng je auto dan naar de garage toe. De kans is groot dat de radiator van je auto lek is. De zoete geur komt waarschijnlijk af van de koelvloeistof, die het giftige ethyleenglycol bevat.
Benzine wordt gemaakt uit aardolie en bevat benzeen, waar ook de naam vandaan komt. Het heeft een scherpe, aardse en indringende geur die niet makkelijk te verwijderen is. Benzine verdampt snel bij verwarming, waardoor de stankoverlast snel erger wordt.
Gebruik contrastmiddel Een praktische en goedkope oplossing. Giet contrastvloeistof in de opening voor de olie of in het expansievat van de koeling. Laat de motor een paar minuten draaien en verlicht de motorruimte. De lekkende contrastvloeistof licht nu op en laat jou zien waar het lek zit.
Een koppeling kan ook stinken als hij niet slipt, maar het wel heel zwaar heeft.
Als een koppeling een brandlucht geeft, betekent t dat ie doorslipt. Dat kan aan de combinatie van je linker en je rechtervoet liggen, maar als dat is bij gewoon rustig optrekken, dan kan t toch zijn dat je koppelingsplaten (of drukgroep e.d.) aan vervanging toe zijn.
Dompel je auto onder in thee
Laat je dan eens gaan met theezakjes! Verspreid ze in je wagen. Groene thee, met sinaasappel-, linde-, of jasmijnsmaak, … wat je zelf verkiest! Je wijst vieze geurtjes in een wip de (auto)deur.
Olielekkage is vervelend voor de auto en kan verregaande gevolgen hebben. Maar wanneer de auto olie lekt, dan heeft dit ook gevolgen voor het milieu. Olielekkage op straat is bijvoorbeeld bijzonder gevaarlijk, maar olielekkage in het milieu is minstens zo schadelijk.
Je auto lekt olie? Dan is het zaak om snel een AutoCrew-autobedrijf op te zoeken. Olielekkage kan leiden tot fikse motorschade. Het oliepeil daalt voortdurend, waardoor smering en koeling van de motor niet optimaal zijn.
Blijft het koelvloeistofpeil na bijvullen te laag, of vind je koelvloeistof in de motorruimte of onder de auto, dan is het duidelijk: je auto lekt koelvloeistof.
Gevolgen voor de gezondheid? Een korte blootstelling (5 tot 10 minuten) aan zeer hoge concentraties in de lucht (30 000 - 70 000 mg/m³) kan dodelijk zijn. Bij lagere concentraties (2500 - 10000 mg/m³) kan duizeligheid, hartritmestoornissen, beven, verwarring en bewusteloosheid optreden.
Als de hoeveelheid benzeen in de buitenlucht korte tijd hoger is dan gemiddeld, merkt u daar in het algemeen niets van. Het inademen van zeer veel benzeen kan vermoeidheid, hoofdpijn, slaperigheid, duizeligheid of in ernstige gevallen bewusteloosheid veroorzaken.
Ophoping op onverwachtse plaatsen. Damp van (gemorste) benzine kan krachtige explosieve verbrandingen veroorzaken. Doordat benzinedamp zwaarder is dan lucht kan dit zich eenvoudig op onverwachte plaatsen ophopen. Bij een inpandige lekkage van vluchtige, brandbare vloeistoffen is goed ventileren belangrijk.
Maak je geen zorgen: in de meeste gevallen is dit normaal. De uitlaat en zijn isolatiematerialen, toevoerleidingen met klemmen of pakkingen worden voor het eerst warm en heet.Dit leidt tot verdamping of outgassing, wat de geur verklaart. Alles moet een beetje tot rust komen en als het ware ingereden worden.
Oververhitte motor: oorzaken
Koelwater voert de warmte van de motor af. Dat gaat dus minder goed als er niet voldoende koelwater in het systeem zit. Als de krachtbron meer brandstof krijgt dan hij kan benutten, voert hij die overtollige energie af als warmte. Daardoor loopt je motor warm.
De uitlaat van je auto is kapot als je de volgende zaken herkent: Een kapotte uitlaat maakt een brommend of rammelend geluid. Je ruikt uitlaatgassen binnen in de auto, bijvoorbeeld als je voor het stoplicht staat. Er komen op vreemde plaatsen uitlaatgassen onder de auto vandaan.
Zwarte rookpluimen of zwarte roetwolken wijzen doorgaans op een probleem met de verbranding of de injectie. Vaakis vervuiling van de motor de oorzaak. Te lang doorrijden wanneer de auto zwart rookt, kan de problemen verergeren. Het roetfilter kan verstopt gaan zitten, of de motor beschadigt.
Een lekke uitlaat kun je eigenlijk vrij simpel herkennen. Als je een brommend geluid hoort, uitlaatgassen ruikt binnen de auto of de uitlaat een rammelend geluid maakt, dan wijst dit vaak op een lekke uitlaat. Als je echt een grote lekkage hebt kun je dit waarschijnlijk ook zien.